تبیان، دستیار زندگی
مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با هدف ارائه دانش‌های فقهی و حقوقی از سوی قضات در قوه قضائیه راه‌اندای شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی

مرکز تخصصی قضا

مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با هدف ارائه دانش‌های فقهی و حقوقی از سوی قضات در قوه قضائیه راه‌اندای شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفعتی مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی مدیر مسئول فصل نامه تخصصی حقوق و قضای  در گفتگو با این فصل نامه ، به بیان ضرورت اهداف تشکیل این مرکز و فعالیت‌های آموزشی،‌پژوهشی فرهنگی آن پرداخته که متن آن به این شرح است.

مرکز تخصصی حقوق و قضا ی اسلامی فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کرده است؟

مرکز تخصصی  حقوق وقضای اسلامی از سال 1376 تاسیس شد . وپیشنهاد تاسیس آن را حضرات آیات حاج آقای یزدی و مقتدایی و به شورای عالی  دادند با هدف این که قضات ما مجتهد باشند شرط اجتهاد یکی از شرائط اساسی در گزینش قاضی و عالم به مسایل فقهی و حقوقی است.

مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی تاسیس شد تا هم دانش های حقوقی  و هم دانش های فقهی را ارائه بده و قضات بتوانند در قوه قضائیه بر اساس  مبانی حقوقی و فقهی قضاوت داشته باشند در واقع هدف اولیه تاسیس این مرکز این بود که قضات ورزیده و عالم به دانش های فقهی و حقوقی تربیت شوند ودر واقع یک خدمتی حوزه به قوه قضاییه داشته باشد و همچنین در کنار آن در مجامع علمی بتوانند این قضات کارهای علمی نیز داشته باشند و برخی از این دانش پژوهانی که فارالتحصیل می شوند ودر قوه قضائیه جذب نمی شوند بتوانند در مرکز علمی جنبه فقهی را که تطبیق دادند با مسائل حقوقی این را در مراکز علمی عرضه بکنند.

مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر صبغه حقوقی دارد دانش فقهی کم است بنابراین هدف دیگر مرکز تخصصی حقوق قضای اسلامی این است که  نیرویی تربیت کند تا در مراکز دانشگاهی بتوانند کار های علمی انجام بدهند ومبانی فقهی رابا آن دانش های حقوقی که در دانشگاه هست تطبیق بدهند و آنچه را از حقوق ، حقوق اسلامی است تبعیین بکنند.

در حال حاضر این مرکز از چه بخشهایی تشکیل شده اند؟

چهار بخش آموزشی، پژوهشی،‌ فرهنگی تربیتی و اداری مالی از مهمترین بخش‌های این مرکز هستند. این مرکز و مراکزی که دراین حد از تحصیلات تکمیلی  هستند آموزشی آن پژوهش محور هستند. بخش عمده از فعالیت های دانش پژوه باید به کارهای پژوهشی منتهی شود به همین جهت معاونت  پژوهشی کارهای بسیار خوبی با انجام داده است .

از چه مقاطعی طلاب پذیرش می شوند؟و شرائط پذیرش به چه نحوی است؟

مقاطع تحصیلی که در این مرکز وجود دارد سه مقطع سطح دو -  سطح سه – سطح چهار است  که سطح دو برابر با کارشناسی سطح سه کارشناسی ارشد سطح چهار برابر با دکتراست ،

در ورودی سطح دو حتماباید طلبه باشد که سطح یک حوزه را به اتمام رسانده است یعنی پایه ششم کتبی و شفاهی را تمام کرده باشد و ورودی سطح سه طلابی هستند که سطح دو حوزه را تمام کرده اند و اگر علاوه بر سطح دو حوزه از دانش سطح دو  تخصصی حقوق چه در این مرکز و یا در مراکز دیگر برخوردار باشد ،

این در اولویت بهتری و بیشتری هست به لحاظ اینکه بخشی از آزمون ورودی ما سوالات فقهی و اصولی است و بخشی از آن سوالات حقوقی می‌باشد و کسی که در سطح سه بخواهد وارد این مرکز شود درآزمون کتبی که شرکت می کنه باید دانش حقوقی هم داشته باشد.

کسانی که بخواهند سطح چهار شرکت کنند حتما باید سطح سه  این مرکز و یا سایر مراکزی که  سطح سه حقوق را دارند طی کرده باشند و مدرک سطح سه حوزه را هم داشته باشند یعنی  در واقع برای ورود به سطح چهار ، سطح سه حوزه و کارشناسی ارشد حقوق باید داشته باشد یا کارشناسی ارشد  همین جا خوانده باشد یا اینکه در سایرمراکز آموزش عالی خوانده باشند .

چه دروسی برای دانش پژوهان تدریس می شود ؟ در عرض چند سال فارغ التحصیل می شوند ؟

با توجه به اینکه ما سه مقطع تحصیلی داریم  به همین لحاظ دانش هاو  درس هایی که در اختیار دانش پژوه قرار می دهیم  در سطوح مختلف متفاوت است اما به طورکلی باید درس های ما به دو بخش تقسیم می شود

 یک بخش درس های حقوقی که تخصصی حقوقی است ،یک بخش هم درسهای فقهی است ، بخاطر اینکه رشته مورد تحصیل در اینجا رشته حقوق و قضای اسلامی است دوتا گرایش داریم البته در سطح سه و چهار ، گرایش «حقوق جزا و جرم شناسی»  و گرایش «حقوق خصوصی »، در دوره سطح دو دوره در واقع عمومی است ، در واقع گرایشی وجود ندارد دروس سطح دو به دو بخش تقسیم می شود،

بخشی فقهی بخشی حقوقی است و این از امتیازات این مرکز نسبت به سایر مراکز است که کسی که در هر مقطعی فارغ التحصیل می شود هم دانش های حقوقی که در دانشگاه تدریس می شود هم دانش های فقهی و مبانی فقه و اصول فقه را که درحوزه است را فرا گرفته است در واقع با تحصیل در این مرکز جامع بین علوم حوزوی و علوم دانشگاهی در رشته های فقه و مبانی و رشته های حقوق است و زمان فارغ التحصیلی آنان مختلف است ، در سطح دو به طور میانگین در ظرف شش ترم یعنی سه سال دروس را به پایان می رسانند و حداکثر در نه ترم یعنی چهار سال و نیم  میانگین  غالبا چهار ساله تمام می کند.

کسانی که در سطح دو را تمام کنند می توانند مشغول قضاوت بشوند؟

فارغ التحصیلان سطح دو خیر ، ولی فارغ التحصیلان سطح سه می توانند وارد قوه قضاییه بشوند ، مدت زمان تحصیل در سطح سه دوسال و نیم است در سطح سه و حدود چهارسال و یا سه سال و نیم است ،

یعنی مجموعا اگر یک طلبه ای بخواهد وارد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی بشود و تمامی مقاطع تحصیلی تمام کند مرتب هم درس بخواندحدود نه سالی را باید اینجا تحصیل داشته باشد و هم زمان هم باید دوتا پایان نامه را تدوین بکند علاوه بر کارهای تحقیقاتی که خواهد داشت یکی پایان نامه سطح سه یکی هم رساله دکترا که سطح چهار است.

اما اگر سطح دو را نخواهد تحصیل بکند  سطح سه را بخواهد بیاید تحصیل کند زمان کمتری طول می کشد که سه سال و نیم از این مدت کم می شود.

آیا مدرک اعطایی از این مرکز مورد قبول حوزه ، وزارت علوم و دستگاه قضایی هست یا نه؟

بله امروزه دانش و تحصیل در اینجا بدون مدرک مفهوم و معنایی نداردمتاسفانه ! باید حتما مدرکی ارایه شود مدرکی که اینجا می دهند همان مدرکی است که حوزه علمیه به فارغ التحصیلان مراکز تخصصی میدهد .

و آن و اعتبارش هم در حوزه و هم در مراکز دیگر و هم در قوه قضاییه یکسان است ، یعنی  اعتبار رسمی داره ، چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اتفاقا نام این رشته را خوده شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده به عنوان رشته حقوق و قضای اسلامی برای حوزه، و مدرکی که در سطح دو ارئه می شودبرابر با کارشناسی است و  مدرک سطح سه برابر با کارشناسی ارشد می باشد و مدرک سطح چها ر برابر با دکترا است و این مدرک هم سنگ  با مدارک تحصیلی دانشگاهی است برابر با دکترا است سطح چهار برابر با ارشد می باشد.

چند دوره پذیرش و چند دوره فارغ التحصیل داشتید؟ تا چند نفراز این مرکز فارغ التحصیل شده اند ؟و چند نفر مشغول تحصیل هستند؟

ما تا کنون چهارده دوره پذیرش و هشت دوره فارغ التحصیل داشتیم از این هشت دوره ای که فارغ التحصیل شدند شش دوره از فارغ التحصیلان الان در قوه قضائیه مشغول  هستند و دوره هفتم در حال گزینش در قوه قضائیه می باشند و کارهای گزینشی آنان در حال انجام است و مرحله بعدی هم دوره هشتم است .

ما هر سال حدود حداقل سی نفر و حداکثر 60 نفر را به قوه قضائیه فارغ التحصیل سطح چهار یا سطح سه معرفی می کنیم سه دوره فارغ التحصیل سطح چهار و نیز پنج دوره فارغ التحصیل سطح سه به قوه قضائیه معرفی کردیم البته اگرامکانات و ساختمان مناسب تر وسیع تری داشتیم .

امکان تربیت نیروبرای نظام بیش از این بخاطر اینکه این مرکز اساتید خوب و دانش پژوهان قوی می تواند جذب کند در توان حوزه است تا کنون به همین جهت هم فارغ التحصیلانی که در قوه قضائیه جذب شده اند عملکرد بسیار خوب و موفقی داشتند.

از فارغ التحصیلان دانشگاهی  که مستقیما وارد قوه قضاییه شدندچند سرو گردن قوی تر و بلند تر و استوار تر عمل کرده اند و حتی از کسانی که مستقیما فارغ التحصیل حوزه بودند و دانش های حقوقی را نداشتند از آنها هم خیلی قوی تر عمل می کنند چون جامع بین علوم حوزه و دانشگاهی هستند خوش درخشیدند.

و مو فقیت های چشم گیری داشتند هم اکنون  هم ما  در دو مقطع سطح دو و سطح سه  مجموعا نزدیک به 200 دانش پژوه داریم وانشا الله ظرف دو ماه آینده آزمون ورودی سطح چهار برگزار می شود و دوره چهارم سطح  چهار ما هم  اگر خداوند توفیق بده و مورد عنایت حضرت ولیعصر عج قرار بگیره از ترم آینده  شروع خواهد شد .

در سطح دو نیز تاکنون12 دوره فارغ التحصیل داشتیم آنها را خیلی به حساب نیاوردیم در این پاسخی که خدمت شماعرض کردیم بخاطر اینکه فارغ التحصیلان  سطح دو ما  نه جذب قوه قضاییه می شوندو نه به بازار علمی و کاری جذب می شوند چون سطح دو برابر با کارشناسی است و پایه ورود به تخصص می باشد به همین خاطر سطح  دوی را فارغ التحصیل حساب نمی کنیم اینها تشویق  می شوند که وارد سطح سه بشوند و سپس سطح دو را تمام کردند  تشویق برای ورود به سطح سه می شوند.

چه تعداد استاد در این مرکز مشغول تدریس هستند؟ و جذب و گزینش آنان به چه صورت هست؟

با توجه به تعداد دانش پژوهانی که داریم و از طرفی هم که این مرکز تخصصی استخدامی و استاد ثابت ندارد بلکه اساتید حق التدریسی و یا اساتید مدعو هستند که در مراکز علمی مشغول می باشند .

به همین خاطر تنوع استاد برای ما زیاده است ممکن است یک استاد فقط دو واحد درسی داشته باشه ممکن است یک استاد فقط برای یک واحد درسی دعوت شود حتی ممکنه استاد از تهران بیاید فقط برای دو واحد درسی پس بنابراین تنوع اساتید زیاد هست در حال حاضر55 استاد پرونده دارند که با ما همکاری دارند تدریس می کنند اساتید اینجا هم در واقع استاد مسلم می باشند بخاطر این که غالب اساتید اینجا هم حوزوی هستند هم دانشگاهی هستند.

آیا  مرکز تخصصی حقوق و قضا ی اسلامی هیئت علمی هم دارد؟

هیئت علمی جدیدا در اینجا تاسیس شده است هیئت علمی درگرایش خصوصی و در گرایش جزا که این هیئت پاره وقت هستند، هیئت علمی این مرکز مانند  هیئت علمی  که در دانشگاه ها تعریف شده است نیست .

در واقع یک قرارا داد تمام وقت و رسمی ندارد بلکه پاره وقت هستند بخاطر این که اینجا وابسته به حوزه علمیه می باشد و مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی از لحاظ مالی و تشکیلاتی آیین نامه ها وابسته به حوزه علمیه است و  براساس آیین نامه هایی که مصوب شورای عالی است عمل می کند و به همین جهت ما نمی توانیم طبق مصوبات استاد رسمی و استخدامی داشته باشیم.

دانش پژوهان  موظف به ارئه چه نوع پژوهش هایی هستند؟

در هر مقطع از مقاطع تحصیلی پژوهش در ضمن آموزش تعریف شده حتی در سطح دو ، طلبه تا اینجا درواقع تحقیق پایانی هر ترم حداقل 50 صفحه ای در مباحث علمی ننویسد زیر نظر معاونت پژوهش اصلا فارغ التحصیل محسوب نمی شود امروز زمزمه ای که حوزه و دانشگاه ها وجود دارد که درسطح دو دانش پژوهان باید پایان نامه بنویسند.

مرکز تخصصی ما حداقل 50 صفحه را برای فارغ التحصیل سطح 2 اجباری کرده و الان دها بلکه صدها تحقیق پایانی حداقل 50 صفحه حداکثر تا صد صفحه را دانش پژوهان که تدوین کردند و بعضی از اینها در حد یک پایان نامه است به سطح 3 که می رسیم بیشتر آموزش ما پژوهش محور می شود دانش پژوه در سطح سه در همان ترم اول باید تحقیق ترمی داشته باشد که نمره هم دارددرواقع اگرتحقیقش را در ترم اول ارائه ندهد نمره برای او درج نخواهد شد.

ترم های دیگراستاد هم تحقیق می دهد علاوه بر تحقیقی که معاونت پژوهش در اختیار او قرار می دهد یعنی فعالیت طلبه در کار پژوهشی کمتر از حضور در سر کلاس درس نیست در ترم دوم نیز یک تحقیق الزامی ترمی داردکه طلبه باید به معاونت پژوهش ارائه بدهد و نمره دریافت نماید آموزش روش تحقیق تکمیلی جزدرسهای دانش پژوه است که استاد روش تحقیق تکمیلی و تحقیق قوی تر و در حد تالیفات کتاب و نکات پایان نامه به او آموزش می دهد ،

 بخش تئوری و بخشی عملی هست، این تحقیق در ترم سوم صورت می گیرد که دانش پژوه بعداز آنکه تحقیق های را خود براساس آموزش های ارائه داده در در یک فاز بالاتر حداقل باید یک وقت یک ساله را بگذارد که همراه با استاد راهنما ومشاوردر سطح چهار که در هرترم کار تحقیقی دارد در تمامی ترم ها کار تحقیقی الزامی است یعنی در سطح 4چهار نیمی از نمره برای کلاسه و نیمی از نمره همون درس برای کار پژوهشی و تحقیقی است که زیر نظر استادآن کلاس انجام می گیرد.

*

آیا موضوعات را خودتان انتخاب می کنید یا بر عهده دانش پژوهان است؟

متفاوت هست در سطح دو معاونت پژوهشی ضوعاتی که کمتر کار شده لیست می کند و در اختیار دانش پژوه قرار می دهد که هر موضوعی که خواست انتخاب می کنندیا یک موضوعی را غیر از این موضوعات پیشنهاد بدهند

و در شورای پژوهشی معاونت پژوهش تصویب را تحقیق می کند برخی از تحقیق های تحقیق پژوهان تحقیق های کلاسی هستند که با استاد مربوطه هماهنگ می کند یا به پیشنهاد استادیا به پیشنهاد دانش پژوه و با موافقت استاد آن تحقیق را انجام می دهد بعد به استاد ارائه می دهد استاد  نیز نمره ای برای پایان ترم و تحقیق قرار می دهد بخشی دیگری از کارها تحقیقاتی و پژوهشی،  پایان نامه و رساله  است که آن را حتما باید با مدارج علمی حوزه که پیشنهادرا بدهد.

البته با استفاده از نقطه نظرات اساتید مشاوری که اینجادر هیئت علمی داریم دانش پژوه  مشورت می کند که چه موضوعی ارائه بدهند که مفید باشد بعد از آن که موضوعات پیشنهادی را بدست آورد طرح در واقع آن موضوع را به مدارج علمی ارائه می دهد و پس از تصویب در کمیته های مربوطه مدارج علمی دانش پژوه می تواند پایان نامه یارساله علمی خود را تدوین کند  پس مراحل پیشنهاد و تصویب مختلف است.

چه امکاناتی برای دانش پژوهان فراهم کرده اید که بتوانند بهتر و راحت تر تحصیلات خود را ادامه دهند؟

به اندازه بضاعت و امکاناتی که اینجا دارد  خدماتی به آنان ارائه می شود از جمله یک کتابخانه خوب و بحمد الله  مطلوب تخصصی داریم .

که منابع و جدید ترین کتابهای حقوقی  را که به زبان فارسی عربی و تعدای هم به  زبان  انگلیسی ات را در اختیار دانش پژوهان قرار داده ایم و همچنین کتاب های فقهی در این کتابخانه تخصصی موجود است از نرم افزار های علمی در زمینه های علوم اسلامی به ویژه فقهی و اصولی  و همچنین قواعد فقه هر نرم افزار موجودی که امروز در مراکز تحقیقاتی تدوین شده نرم افزار های کامپوتری که خریداری کردیم   و در اختیار دانش پژوهان قرار می دهیم و همچنین می توانند از طریق اینتر نت  از موضوعات تحقیق شده در سایت های مختلف استفاده کنند و ببینند که چه موضوعاتی تحقیق و پژوهش شد از تحقیقات دیگران در این زمینه ها چه بهره برداری کنند.

ارتباط با فارغ التحصیلان به چه صورت می باشد ؟ آیا آنها را تغذیه علمی می کنید؟

متاسفانه خیر، خیلی هم تلاش کرده ایم که کانون فارغ التحصیلان را را ه اندازی بکنیم ولی هنوز موفق نشدیم البته جهات مختلف دارد که موفق به این کار نشده ایم.

یکی اینکه فارغ التحصیلان این مرکز در سراسر ایران چرا در دور ترین نقاط به عنوان قاضی به و یا دادستان  حضور دارند چندبار خواستیم این کاررا کنیم  که اولین نشست فارغ التحصیلان را داشته باشیم که بتوانیم کانون فارغ التحصیلان را راه اندازی کنیم ارتباط تنگاتنگ علمی وپشتیبانی های مجازی از آنان داشته باشیم  ولی هنوز موفق نشدیم عامل دیگر امکانات ساختمان  ما محدود است و  بودجه بسیار کم می باشد .

که دست راه اندازی کانون فارغ التحصیلان و پشتیبانی علمی آنها و تکمیل تحصیلات به صورت مجازی هزینه بر است  باید سیستم سایت را ه اندازی شود  و الان کارهای سخت افزاری  انجام گرفته  کار نرم افزاری نیز در حال انجام است  این سیستم که راه بیفتد از طریق سایت می توانیم با فارغ التحصیلا ن ارتباط مجازی پیدا کنیم تا انشا الله ارتباط قوی تر و حضوری هم حداقل سالی یک بار یا دوبار بتوانیم آنان را دور هم جمع کنیم تا از تجارب همدیگر بتواننداستفاده نمایند.

آیا تعهداتی در باره بورسیه نسبت به دانش پژوهان دارید؟

خیر ما هیچ تعهدی نسبت به بورسیه نداریم دانش پژوهانی هم که جذب می کنیم از اول به آنها می گوییم که ما هیچ گونه تعهدی نسبت به اشتغال و بورسیه شما نداریم اما در عین حال همیشه تلاش کردیم.

که فارغ التحصیلان ما جذب بازار علمی ومراکز علمی  قوه قضائیه شوند ما فارغ التحصیل بی کار نداریم حتما یا در مراکز علمی اشتغال دارند یا در قوه قضائیه اشتغال دارند.

ارتباط تان با دستگاه قضایی به چه صورت می باشد ؟

ارتباط و تعامل خوبی داریم ما نیروی توانمند علمی و قضایی و حقوقی پرورش می دهیم و آنها هم بکار می گیرند ولی آنها یکطرفه از این همکاری حوزه استفاده می کنند و هیچ هزینه ای قوه قضا ئیه به مرکز نمی دهد .

هدف از راه اندازی فصل نامه تخصصی  در مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی چیست؟و چه مباحثی در آن مطرح  خواهید کرد؟

در رابطه با توسعه کارهای پژوهشی پیشنهادی به شورای عالی حوزه که فصل نامه تخصصی حقوق و قضا داشته باشم دادیم و بحمدلله شورای عالی موافقت کرد و از همین امسال اولین شماره فصلنامه را آماده کردیم.

برای انتشاردرواقع در این فصلنامه هم کار علمی صورت می گیره چون مرکز ، مرکز علمی است برخی از مقالات علمی را در اختیار دانش پژوهان قرارا می دهیم بخش را در اختیار اساتید و این فصلنامه می تواند یک حلقه ارتباطی بین مرکز و فارغ التحصیلان شود.

که  می توانیم برای آنان ارسال کنیم که با مقالات جدید علمی موضوعاتی که کاربردی هست و یا دانش افزایی هست آشنا بشوند در فرصت هایی که دارنداین فصل نامه را مطالعه می کنند اخبار در خصوص مسائل حوزه و قوه  قضائیه مربوط به رشته حقوق و قضای اسلامی به فا رغ التحصیلان از طریق نشریه ارائه می شود و پل ارتباطی می شود .

بین کسانی که می خواهند از کتابخانه و نرم افزار های اینجا استفاده کنند و خیلی از درسها را به صورت نرم افزاری و سی دی و فایل های  الکترونیکی  داریم که بعد می توانیم دراختیار داوطلبین قرار بدیم صرفا جهت افزایش دانش های  حقوقی و فقهی کسانی که طلبه هستند بخواهند مطالعاتی در این زمنه داشته باشند این فصل نامه می توانددر این زمینه ها راه گشا باشد و باعث می شود خیلی ها شناخت بیشتر و بهتری نسبت به این مرکز پیداکنند امید واریم که بتوانیم این فصل نامه را در سایت مرکز قرار بدهیم که از طریق سایت هم بتواند محتوای این فصل نامه را دنبال کنند .

سایت مرکز چه زمانی راه اندازی می شود ؟

انشا الله در همین سال راه اندازی خواهد شد.

جایگاه این مرکز در میان بقیه مراکز تخصصی حوزه را چگونه ارزیابی می کنید ؟

الحمد لله این مرکز ، مرکز موفقی می باشد می توان گفت چهارمین مرکزی است که حوزه راه اندازی کرده بعد از راه اندازی  مرکز تخصصی تفسیر و کلام و تبلیغ چهارمین مرکز می باشد.

که الان حدود 12 الی 13 تا مرکز تخصصی که حوزه راه اندازی کرد چهارمین آن مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی است البته اگر از لحاظ کارایی حساب کنیم از لحاظ جذب فارغ التحصیل در مراکز علمی و قوه قضائیه شاید بتوان گفت اولین مرکز تخصصی است که در رتبه بالاتر قرار دارد چون فاغ التحصیلان سایر مراکز که حتی در سطح 3 و یا 4 فازغ التحصیل   شدند ممکنه جذب کار نشده باشند

عملا از اندوخته علمی شان استفاده بهینه نمی شود اما تمامی فارغ التحصیلان سطح سه و چهار این مرکز یا اشتغال علمی در مراکز علمی و پژوهشی یا اشتغال قضایی در قوه قضائیه البته از جهت تعداد فارغ التحصیلان در حد دیگر مراکز اولیه تفسیر و کلام و تبلیغ هستیم تعداد مننابهی هرساله نیز در سطح سه و چهار فارغ التحصیل می شوند .

اسقبال طلاب از این مرکز چقدر هست؟

آمار ثبت نام های ورودی مرکز تخصصی حقوق و قضا هر ساله بیش از آمار دیگر مراکز و رشته های تخصصی بوده البته شاید یک عامل آن این است  که  احساس می کنند بعد از اینکه فارغ التحصیل شدند کار دارندو اشتغال برای آنان فراهم است.

ازبرخی کاستی ها و مشکلاتی که این مرکزاشاره  فرمودید ، به چه شکل هست؟

بله اولین مشکل و آخرین مشکل ما کمبود مکان هست ، کمبود امکانات هست  .

برای آینده چه توسعه ای دارید؟

برنامه توسعه را خیلی پی گیری کردیم اما با توجه به اینکه حوزه بودجه اش محدود است متاسفانه برای تغییر مکان یا توسعه آن به جایی نرسیده  امیدواریم  انشا الله  بتوانیم این گام موثر را برداریم و مکان بهترآموزشی کنیم که بتوانیم خدمت بیشتری به حوزه از لحاظ علمی داشته باشیم و خدمت بیشتری به دانش پژوهان در مدت تحصیل داشته باشیم تا بتوانیم هم جذب بیشتر از  فارغ التحصیلان قوی تری را به نظام داشته باشیم.


تهیه و تنظیم: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان

منابع: پایگاه حجه الاسلام و المسلمین رفعتی نائینی