تبیان، دستیار زندگی
نیرومحركه و جریان القایی در وسایل تنظیم سرعت خودكار بسیاری از ماشین ها استفاده می‌شود. معمولاً دو آهن‌ربا بر روی طرفین محور خودرو نصب شده و در نزدیكی آنها سیم پیچ ساكنی قرار داده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدل سازی

مدل سازی

در گذشته داشتیم...

دستگاه تنظیم خودكار سرعت ماشین

نیرومحركه و جریان القایی در وسایل تنظیم سرعت خودكار بسیاری از ماشین ها استفاده می‌شود. شكل زیر طرز كار این دستگاه را نشان می‌دهد.

مدل سازی

معمولاً دو آهن‌ربا بر روی طرفین محور خودرو نصب شده و در نزدیكی آنها سیم پیچ ساكنی قرار داده می‌شود.

وقتی محور به چرخش درمی‌آید، آهن‌ربا از نزدیكی سیم پیچ عبور می‌كند و باعث به‌وجود آمدن نیرومحركه و جریان القائی در سیم پیچ می‌شود.

یك میكروپروسِسور (مغز كامپیوتر) تعداد جریان‌های به‌وجود آمده در واحد زمان را اندازه گیری می‌كند و از آن جا كه شعاع محور مشخص است بنابراین به راحتی سرعت چرخش محور به‌دست می‌آید. به همین نحو با یك رابطه ساده سرعت چرخش به سرعت ماشین مرتبط می‌گردد.

مدل سازی

بنابراین یك راننده می‌تواند سرعت مطلوب خود را به میكروپروسسور بدهد و میكروپروسسور سرعت ماشین را با این مقدار مقایسه می‌كند و بر اساس تفاوت آن ها دستور لازم به قسمت كنترل سوخت ارسال شده و میزان سوخت موتور ماشین كم و یا زیاد می‌شود.
در نتیجه آن قدر سرعت زیاد و یا كم می‌شود تا ماشین با سرعت مطلوب (از پیش داده شده) حركت كند.


مدل سازیدر مدل‌سازی زیر یك سیم پیچ متصّل به آمپرسنجی را می‌بینید. شما می‌توانید بر روی آهن‌ربا تقه نموده و آن را حركت دهید. بر اثر حركت آهن‌ربا چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا اگر آهن‌ربا ثابت باشد باز هم عقربه جریانی را نشان می‌دهد؟

برای مشاهده مدل سازی اینجا را کلیک کنید و پس از دانلود فایل ایندکس را باز کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: نسیم گنجی منش