تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما چگونه می‌توان به‌كمك میدان مغناطیسی جریان الكتریكی به‌وجود آورد؟ آیا آهن‌ربا قادر است بارهای داخل سیم را به حركت درآورد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیرومحركه القائی١

نیرومحركه القائی١

به نظر شما چگونه می‌توان به‌كمك میدان مغناطیسی جریان الكتریكی به‌وجود آورد؟نیرومحركه القائی١

آیا آهن‌ربا قادر است بارهای داخل سیم را به حركت درآورد؟ برای بررسی این سوال به فیلم زیر توجّه كنید. در این فیلم یك سیم پیچ به آمپر سنجی وصل است و آهن‌ربایی در فاصله معین از آن قرار دارد. آیا عقربه جریانی را نشان می‌دهد؟

برای مشاهده فیلم اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده فیلم اینجا را کلیک کنید.

نیرومحركه القائی١

در مدل‌سازی زیر سیملوله‌ای را می‌بینید كه به آمپرسنجی وصل شده است. با تقه زدن بر روی ورود آهن‌ربا (حركت به داخل) و خروج آن (حركت به خارج) شما می‌توانید آهن‌ربایی را در سیملوله به حركت درآورید. این كار را انجام دهید. آمپرسنج چه چیزی نشان می‌دهد؟

در مدل‌سازی زیر سه سیم پیچ (با تعداد دور كم، متوسط و زیاد) را می‌بینید كه به آمپرسنج‌هایی وصل شده‌اند. سه آهن‌ربا نیز در بالای این سه سیم پیچ قرار دارد كه شما می‌توانید آن ها را به چهار نحو مختلف به حركت درآورید. (حركت به بالا - حركت به پایین، حركت سریع - حركت آهسته، حركت با قطب N به سمت پایین - حركت با قطب S به سمت پایین) با موش واره بر روی آن ها تقه بزنید و به مقدار و جهت جریان القاء شده در سیم پیچ ها توجّه كنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: نسیم گنجی منش