تبیان، دستیار زندگی
زوج‌های خوشبخت برای خوشحال کردن هم، خود را وقف یکدیگر می‌کنند. هدف نهایی که همواره روی آن تمرکز می‌کنند خوشحال کردن یکدیگر است نه آنکه موجب ناراحتی یکدیگر شوند. این مسئله خیلی ساده به‌نظر می‌رسد اما در عمل........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستون فقرات زندگی زناشویی

معرفی عادات زوج‌های خوشبخت


شاید برخی عادت‌ها در نظر زوج‌های کم تجربه و حتی با تجربه چیز مهمی نباشد با این حال چنانچه پیوسته و با خلوص آنها را به‌کارگیرند، این عادات ستون فقرات روابطی را شکل خواهند داد که زن و مرد می‌توانند عمیقا از آن راضی و خشنود باشند.

ستون فقرات زندگی زناشویی

زندگی سرشار از خوشبختی به راحتی به دست نمی‌آید. زن و مرد برای به دست آوردن آن هر دو باید به یک اندازه وقت و انرژی بگذارند. در زیر توصیه‌هایی به هر دو آمده است.

با هم صمیمی باشید

دنبال اکسیر برای افزایش علاقه میان خود و همسرتان نگردید. احساس صمیمیت را در خود تقویت کنید. داشتن صمیمیت در روابط زناشویی نقش اساسی ایفا می کند؛ زیرا محدودیت ها و یا اوج توانایی اشخاص را در دوست داشتن نشان می دهد. صمیمیت مستلزم اعتماد و اطمینان است.

باید مطمئن باشیم که می توانیم بیشترین آسیب پذیری های خود را به طرف مقابل ارائه کنیم و از سوی دیگر آسیب پذیری های طرف مقابل را بدون هیچ گلایه و شکایتی بپذیریم. داشتن ارتباط متقابل نه تنها در ازدواج که در تمامی روابط موفق اصل اساسی به شمار می رود.

زندگی سرشار از خوشبختی به راحتی به دست نمی‌آید. زن و مرد برای به دست آوردن آن هر دو باید به یک اندازه وقت و انرژی بگذارند

یکدیگر را خوشحال کنید

زوج‌های خوشبخت برای خوشحال کردن هم، خود را وقف یکدیگر می‌کنند. هدف نهایی که همواره روی آن تمرکز می‌کنند خوشحال کردن یکدیگر است نه آنکه موجب ناراحتی یکدیگر شوند. این مسئله خیلی ساده به‌نظر می‌رسد اما در عمل ممکن است بسیار دشوار باشد. بنابراین سعی کنید فقط به ‌مدت یک هفته به‌طورمرتب مراقب هر عملی که انجام می‌دهید یا هر حرفی که می‌زنید، باشید و از خودتان بپرسید: آیا عملی که می‌خواهم انجام دهم یا حرفی که می‌خواهم بزنم موجب خوشحالی همسرم خواهد شد یا اینکه او را ناراحت خواهد کرد؟

داشتن ارتباط متقابل نه تنها در ازدواج که در تمامی روابط موفق اصل اساسی به شمار می رود.

آداب مسرت بخش عشق و دوستی را کاملا به‌جا آورید

آداب، عاداتی هستند که موجب ساختن یک رابطه و تقویت آن می‌شوند. در حقیقت حرکات ما بر احساساتمان تأثیر می‌گذارد. شما چطور؛ هنگام راهی کردن همسرتان سر کار و موقع بازگشتش به خانه چه آدابی را به‌جا می‌آورید؟

در اینجا چند پیشنهاد در مورد آدابی که شما و همسرتان باید در باره آن فکر کنید، ارائه می‌دهیم.

- هرروز با ارسال نامه‌ای الکترونیک یا پیامک و یا گفتن سخنی دلنشین به یکدیگر ابراز محبت کنید.

- هر روز به یکدیگر زنگ بزنید (به‌ویژه برای شوهرها مهم است).

- نسبت به تولد یکدیگر اهمیت خاصی قائل شوید.

- مهم است که دست‌ کم هر دو‌هفته یک‌ بار ساعاتی را برای شب‌ نشینی دونفره و بیرون رفتن فقط به‌خودتان اختصاص دهید.

فضایی ایجاد کنید تا بتوانید حرفتان را صادقانه و آزادانه بیان کنید

هرگاه رابطه‌ای شما را بترساند و نتوانید احساسات و عقاید خود را ابراز کنید، در آن‌صورت آن رابطه نادرست است. زوج‌های خوشبخت بین خود احساس امنیت به‌وجود می‌آورند که به لطف آن می‌توانند بدون هیچ واهمه‌ای، از احساسات، مشکلات و ناکامی‌هایشان حرف بزنند. این آرامش خاطر پایه و اساسی را برای زن و مرد فراهم می‌آورد تا بر مبنای آن مشکلات و مسائلی که موجب ناراحتی آنان می‌شود را با یکدیگر حل و فصل کنند.

زن و شوهر برای اینكه بتوانند با یكدیگر ارتباط سازنده برقرار سازند باید در مسیر صحبت یكدیگر قرار گیرند، زیرا در بسیاری از مواقع، زن و شوهر با آنكه درباره موضوع واحدی صحبت می كنند، روش صحبت آنها بقدری متفاوت است كه نمی توانند ارتباط معنی داری میان خود برقرار كنند

برای حل مشکلات گفتگوی صمیمانه کنید

گفتگویی كه پایان خوش دارد نشانه صمیمیت است. طرفین می دانند كه دیگری چه می گوید و تدریجاً از اینكه می تواند آزادانه حرف بزنند و منظور یكدیگر را بفهمند ، لذت می برند. چه اتفاقی می افتد؟ چرا صحبتهای دلنشین از دست می روند؟ مسئله اینجاست كه به مرور، شیوه های متفاوت صحبت ، منافع و چشم اندازهای متضاد، و سوء تفاهم ها روی هم انباشته می شوند و آهنگ دلپذیر صحبت را تغییر می دهند.

هرگاه رابطه‌ای شما را بترساند و نتوانید احساسات و عقاید خود را ابراز کنید، در آن‌صورت آن رابطه نادرست است.

می توانید با چند راهنمایی، گفتگوهای خود را لذت بخش و مؤثر كنید و مشكلات موجود بر سر راه گفتگوهای خود را از میان بردارید.

- با همسر خود هماهنگ شوید: شرط لازم صحبت ثمربخش هماهنگی زن و شوهر است. به عبارت دیگر ، زن و شوهر برای اینكه بتوانند با یكدیگر ارتباط سازنده برقرار سازند باید در مسیر صحبت یكدیگر قرار گیرند، زیرا در بسیاری از مواقع، زن و شوهر با آنكه درباره موضوع واحدی صحبت می كنند، روش صحبت آنها بقدری متفاوت است كه نمی توانند ارتباط معنی داری میان خود برقرار كنند.

ستون فقرات زندگی زناشویی

-با علاقه گوش بدهید: گاهی اوقات زن شكایت می كند كه شوهرش به حرفهای او گوش نمی دهد و حال آنكه شوهر در مقام اعتراض مدعیست كه همه حرفهای او را شنیده است. بررسیها نشان می دهد زنها هنگام گوش كردن با ابراز كلماتی نظیر راستی، آره، عجب و تكان دادن اجزاء صورت به ناطق می فهمانند كه به حرفهای او گوش می دهند و حال آنكه مردها در حال گوش دادن بیشتر سكوت می كنند. اگر شما هنگام گوش دادن سكوت اختیار می كنید احتمالاً می توانید به اشاره كردن و تكان دادن اجزاء صورت عادت كنید و نشان دهید كه براستی گوش می دهید و همسرتان را از تردید بیرون آورید.

- از قطع صحبت اجتناب كنید: قطع صحبت برای كسی كه این كار را می كند احتمالاً طبیعی بنظر می رسد، اما ممكن است در كسی كه صحبت او قطع می شود ایجاد نارضایتی و افكار منفی كند. باید در نظر داشت كسی كه صحبت را قطع می كند باید خویشتنداری پیشه كند و به انتظار پایان صحبت گوینده صبر كند.

- ماهرانه سؤال كنید: سؤال می تواند آغازگر صحبت و ادامه آن و در نهایت دیگر اسباب توقف و ناتمام ماندن آن گردد. بعضی ها طبیعتاً كم حرف هستند، در برخورد با این اشخاص باید زمینه صحبت آنان را فراهم نمود.گاه یك سؤال دقیق و حساب شده می تواند بگونه ای اعجاب انگیز همسر شما را به صحبت تشویق كند. اما پرسش نابهنگام ، طعنه آمیز یا بی تناسب می تواند از ادامه صحبت جلوگیری كند. گاهی اوقات طرز سؤال ممكن است مكالمه را متوقف كند. در بسیاری از مواقع لحن عتاب انگیز سؤالات مسئله ساز می شوند. گاهی اوقات اجتناب از پرسشهایی از نوع چرا كار دشواری است. زیرا این قبیل سؤالات اغلب مخاطب را در موضع دفاعی قرار می دهد و اغلب به صورت تلویحی، بی اعتمادی و یا حتی سوءظن را تداعی می كند.

- سیاست و نزاكت بخرج دهید: شاید در ظاهر رعایت این قانون در روابط زناشویی عجیب بنظر برسد، اما در عمل، هر كس حساسیتهایی دارد و حتی نزدیكترین اشخاص ممكن است احساسات ما را جریحه دار كنند. لذا  زن و شوهر باید سعی کنند صحبتهای جدی را از صحبتهای خودمانی جدا کنند تا دچار مشکل و اختلاف نشوند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مقالات مرتبط :

همسرم یا دوستانم؟

 این رفتارها را در همسرت بپذیر

توانایی زنانه برای تغییر همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.