تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های بی‌ثمر و کم‌اثر برای جامعه، از پرداختن بیش از اندازه به فقه و اصول و کم توجهی به قرآن و تفسیر انتقاد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرداختن بیش از اندازه به فقه و اصول و کم توجهی به قرآن و تفسیر

قرائتی

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های بی‌ثمر و کم‌اثر برای جامعه، از پرداختن بیش از اندازه به فقه و اصول و کم توجهی به قرآن و تفسیر انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شب گذشته 29 دیماه در نخستین گردهمایی استادان قرآنی جامعةالمصطفی العالمیه که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد بر ضرورت نوشتن تفسیر قرآن ویژه اقشار مختلف جامعه تأکید کرد و خواستار نوشتن تفاسیر جدید در هر دوره شد.

وی با بیان این‌که مباحثی مانند سکولاریسم مطرح است و برخی با وجود 500 آیه در قرآن درباره مسایل سیاسی دم از سکولاریسم می‌زنند، لزوم ترویج تدبر در قرآن در حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و افزود: تفسیر به رای با تدبر در قرآن و داشتن برداشت از آن متفاوت است؛ تفسیر به رای اعمال سلیقه در برداشت از قرآن و تدبر به معنای برداشت‌هایی متفاوت از دیگران و جدید از قرآن است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های بی‌ثمر و کم‌اثر برای جامعه، از پرداختن بیش از اندازه به فقه و اصول و کم توجهی به قرآن و تفسیر انتقاد کرد و با بیان این‌که برخی تحقیقات پرهزینه فایده‌ای ندارد و باید از آن پرهیز شود، گفت: باید سهم هر درس در حوزه مشخص باشد و برای قرآن و نهج‌البلاغه هم سهم مهمی قایل شویم.

وی با بیان این‌که در حوزه به تفسیر قرآن و تدبر در قرآن کم پرداخته می‌شود و از این بابت ضرر خواهیم کرد، یکی از آرزوهای آیت‌الله خویی را پرداختن به قرآن و تفسیر عنوان و تصریح کرد: برخی کتاب‌های بسیار قطور و پرصفحه حوزوی برای طلاب قابل استفاده نیست که باید حوزه با توجه به این مسأله نهضت تلخیص دروس و متون بسیار قطور را اجرایی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بر لزوم پرهیز از حوزه‌زدگی تأکید کرد و با بیان این‌که در حوزه بر اساس پایه طلاب شهریه داده می‌شود اما براساس تفسیر قرآن شهریه پرداخت نمی‌شود، یادآور شد: برای رسیدن به پیشرفت گاهی باید برخی رسوم حوزه را که منبع قرآنی و روایی ندارد کنار بگذاریم و برخی بندها را از پای خود باز کنیم.

تدوین برنامه بلند مدت فرهنگی و تربیتی المصطفی با محوریت قرآن

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، معاون فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه از دیگر سخنران‌های این مراسم بود که از تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت فرهنگی و تربیتی المصطفی با محوریت قرآن خبرداد و تحول و بازنگری در نظام آموزشی جامعه‌المصطفی را از دیگر برنامه‌های آتی المصطفی برای بالندگی نظام آموزشی این نهاد حوزوی برشمرد.

وی با اشاره به اهداف گردهمایی استادان قرآنی جامعةالمصطفی العالمیه، بر عملیاتی‌سازی نظام‌نامه فرهنگی ـ تربیتی المصطفی تأکید کرد و گفت: این اقدام در دستور کار قرار گرفته است تا اهداف، اصول، سیاست‌ها و ساحت‌های مختلف فرهنگی و تربیتی مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که زمینه مناسبی برای تحول در دنیای اسلام فراهم است و باید از این زمینه‌ها بهره ببریم، تصریح کرد: مهم‌ترین افرادی که برنامه‌های مختلف المصطفی را اجرا می‌کنند و از نزدیک با مشکلات و نقاط قوت آن آشنا هستند، استادان هستند از این رو، هم‌‌اندیشی آنها، المصطفی را در تحقق اهداف خود یاری می‌رساند


تهیه و تنظیم گروه حوزه علمیه