تبیان، دستیار زندگی
در ایران کمربند سرطان مری و دستگاه گوارش از استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان می‌گذرد. سرطان مری بیشترین نرخ مرگ‌و‌میر را در دنیا دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمربند سرطان ایران کجاست؟


در ایران کمربند سرطان مری و دستگاه گوارش از استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان می‌گذرد. سرطان مری بیشترین نرخ مرگ‌و‌میر را در دنیا دارد.


سرطان مری

زمین‌شناسی پزشکی علمی است که به بررسی ارتباط بین عوامل زمین‌شناسی با سلامت انسان‌ها و جانوران و تأثیر عوامل زیست‌محیطی بر پراکندگی جغرافیایی بیماری‌های مرتبط می‌پردازد.

بیماری سرطان با بیش از دویست نوعِ مختلف، حاصل رشد و تکثیر بی‌رویه سلول‌های بدن است که تحت‌تأثیر عوامل مختلف از جمله عوامل و آلاینده‌های محیط طبیعی و یا بشر‌ساز و عوامل ژنتیکی ایجاد می‌‌شود. از این رو محققان این حوزه در کشور مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

نتایج این مطالعات نشان داد که کمربندهای فلز‌زایی در ایران وجود دارد که بخشی از کمربند متالوژنی خاورمیانه است. این امر سبب شده است که در برخی از مناطق کشور عناصر سمی چون سرب، روی، ارسنیک، جیوه، طلا، نقره و کادمیوم از فراوانی بیشتری برخوردار شود که برخی بیماری‌ها را برای سکنه به همراه دارد. به گونه‌ای که ایران کمربند برخی سرطان‌ها شناخته شده است.

ایران، کمربند سرطان‌های مری و دستگاه گوارش

ایران کمربند سرطان مری و دستگاه گوارش است. این کمربند استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان را شامل می‌شود که از طرف شرق و شمال‌شرقی و غرب و شمال‌غربی ایران، کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شود.

بیماری‌های متابولیکی مانند گواتر، فلورسیس (ضایعات مینای دندان) و بیماری‌های ناشی از کمبود مواد مغذی، کمبود آهن و "روی" از دیگر بیماری‌های شایع در کشور هستند. علاوه بر این، کمربند ارسنیک از دیگر کمربندهای مهم کشور است که عاملی برای ایجاد بیماری‌های پوستی و برخی سرطان‌هاست.

استان گلستان در کمربند سرطان‌خیزی آسیای ‌میانه با قابلیت بالای سرطان مری واقع شده است. بر این اساس، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری سازمان یونسکو پروژه دو ساله‌ای را تعریف کرده که طی آن به بررسی کمربند سرطان‌خیز منطقه پرداخته است.

در این مطالعات، آلاینده‌های ژئوژن در منطقه بررسی شده و هم اکنون مطالعات تکمیلی در استان‌های مازندران و اردبیل و برداشت نمونه برای آغاز پروژه در گیلان در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم با اجرای این پروژه مطالعاتی، نتایج پر‌باری برای ارتقای سلامت جامعه به دست بیاوریم.

همچنین کمربند ارسنیک غرب کشور نیز در استان کردستان با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه شیراز در دست بررسی است.

ایران، نماینده تحقیقات زمین‌شناسی پزشکی در خاورمیانه

سرطان مری نهمین سرطان شایع در سطح جهان است. بیشترین نرخ مرگ‌و‌میر این بیماری و شیوع آن نیز در برخی از مناطق قزاقستان، روسیه، گنبدکاووس ایران، زیمبابوه، منطقه "قسیم" عربستان سعودی و چند منطقه در چین، گزارش شده است.

به همین دلیل است كه از سوی انجمن بین‌المللی زمین‌شناسی پزشکی، سازمان زمین‌شناسی ایران به عنوان نماینده تحقیقات زمین‌شناسی پزشکی در خاورمیانه انتخاب شده است.

آگاه کردن جامعه نسبت به مسائل مربوط به سرطان در کشور و ارتباط آن با عناصر موجود در ترکیب طبیعی زمین ضروری است.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb