تبیان، دستیار زندگی
اگر تاکنون کیف تان را گم کرده باشید، حتماً آسیب پذیرى ناشى از این واقعه را بخوبى درک نموده اید. ممکن است، کسى با هویت شما کارهایش را انجام دهد، و ادعا کند که شما است! اگر کسى کلمه عبور یا PASSWORD شما را هم بدزدد، همین کار ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد کلمات عبور امن

اگر تاکنون کیف تان را گم کرده باشید، حتماً آسیب پذیرى ناشى از این واقعه را بخوبى درک نموده اید. ممکن است، کسى با هویت شما کارهایش را انجام دهد، و ادعا کند که شما است! اگر کسى کلمه عبور یا PASSWORD شما را هم بدزدد، همین کار را مى تواند بصورت آن لاین در دنیاى اینترنت انجام دهد. یک هکر مى تواند با کلمه عبور شما براى خود کارتهاى اعتبارى جدیدى دست و پا نماید، و در ارتباطات آن لاین، خودش را بجاى شما، جا بزند. و وقتى شما به این موضوع پى خواهید برد که دیگر خیلى دیر شده است. در این مقاله این موضوع را بررسى مى کنیم که شما چگونه مى توانید با ایجاد کلمات عبور محکم و امن از هویت آن لاین خود محافظت نمائید.

آیا شما از کلمات عبور ضعیفى استفاده مى کنید؟

شاید شما بدانید که نباید از ترکیب اعداد یا حروف پى در پى مانند «12345678» یا «IMNOPQRS» و یا حروف کنار هم در صفحه کلید مانند «QWERTY» براى ایجاد کلمات عبور استفاده کنید. همچنین شاید شنیده باشید که کلمه عبورتان نباید همان نام کاربرى، نام همسر، و یا تاریخ تولدتان باشد. اما آیا مى دانید که کلمه عبور شما نباید در فرهنگ لغت هیچ زبانى موجود نباشد؟ درست است. هکرها از ابزارهاى پیچیده اى استفاده مى کنند که قادرند کلمات عبور را براساس فرهنگ لغتهاى زبانهاى مختلف حدس بزنند، این ابزارها حتى مى توانند کلماتى را که بصورت برعکس بعنوان کلمه عبور انتخاب مى شوند را تشخیص دهند.

اگر شما از کلمات عمومى بعنوان کلمه عبورتان استفاده مى کنید، شاید بتوانید با جایگزین کردن برخى از حروف با اعداد یا نشانه هاى شبیه به آن PASSWORDتان را امن تر کنید. براى مثال بجاى MICROSOFT مى توانید از M1CR0$0FT استفاده کنید و یا بجاى PASSWORD از P@S$W0RD استفاده نمائید. البته باید بدانید که هکرها از این نوع حیله ها هم بخوبى مطلع هستند.

گام اول: کلمات عبور امنى را ایجاد کنید که بتوانید بخاطر بسپارید

شما مى توانید کاملاً از اعداد و حروف و نشانه هاى تصادفى به عنوان کلمه عبور استفاده کنید، اما این کلمه عبور نمى تواند یک کلمه عبور خوب بحساب بیاید. چرا که بخاطر آوردن آن بسیار مشکل خواهد بود. احتمال دارد که شما آنرا روى تکه کاغذى بنویسید و آنرا در کشوى میزتان نگه دارید تا هرگاه که آنرا فراموش کردید، بتوانید آنرا بخاطر آورید، اما این روش نمى تواند، روش مطمئنى باشد.

یک PASSWORD خوب، کلمه عبورى است که حداقل 8 کاراکتر طول داشته باشد و ترکیبى از حروف، اعداد و نشانه ها باشد و بخاطر سپردن آن براى شما آسان ولى حدس زدن آن براى دیگران مشکل باشد.

از عبارات کلمات عبور امن بسازید

آسانترین راه براى ایجاد یک کلمه عبور قوى، استفاده از جملات روزانه زندگى شماست که شما براحتى مى توانید آنرا بخاطر بسپارید. براى مثال جمله «MY SON ARMAN IS THREE YEARS OLDER THAN MY DAUGHTER AYDA» را در نظر بگیرید. شما مى توانید با کنار هم قرار دادن حروف اول این جمله یک کلمه عبور خوب بسازید. مثلاً MSAITYOTMDA. حتى شما مى توانید با جایگزین کردن حروف با حروف بزرگ و کوچک و اعداد و نشانه ها این PASSWORD را امن تر هم نمائید. براى مثال: M$@I3Y0TMD@.

گام دوم: کلمات عبورتان را بصورت یک راز نگه دارید

نگهدارى یک کلمه عبور بصورت امن به معنى نگهداشتن آن بصورت راز است. کلمه عبورتان را به دوستانتان ندهید، آنرا روى کاغذ یا در یک فایل کامپیوترى ناامن ننویسید و فقط در ذهن تان نگه دارید. ممکن است کامپیوترتان مورد دستبرد قرار گیرد یا فرزندتان به دوستانش اجازه دهد که از کامپیوتر شما استفاده کنند و آنها کلمه عبور شما را بصورت تصادفى پیدا کنند و بعدها از آن سوء استفاده نمایند.

حتى اگر شما بدانید که نباید کلمه عبورتان را بر روى کاغذ یا فایلهاى کامپیوترى بنویسید، و نباید آن را به دوستانتان بدهید، با این حال بایستى هنگامى که آنها را به سایتها هم مى دهید، مراقب باشید. یکى از حیله هایى که هکرها براى بدست آوردن کلمه عبور اشخاص انجام میدهند، ارسال نامه هاى الکترونیکى دروغین از طرف سایتهاى معروفى چون EBAY و AMAZON و... است که از کاربران مى خواهند تا کلمه عبور و دیگر مشخصات شان را براى فرستنده ارسال کنند. این نامه هاى الکترونیکى بسیار رسمى بنظر مى رسند و میلیونها نفر به این نوع نامه هاى دروغى پاسخ مى دهند.

اما بایستى بخاطر داشته باشید که سایتهایى چون MICROSOFT، EBAY، AMAZON، PAYPAL، YAHOO، GOOGLE و دیگر سایتهاى شرکتهاى معتبر هرگز از شما درخواست نمى کنند که از طریق E-MAIL کلمه عبور و دیگر مشخصات مهم تان را برایشان بفرستید. اگر شما E-MAILى دریافت کردید که در آن از شما خواسته شده است تا کلمه عبور، شماره امنیتى اجتماعى، یا دیگر اطلاعات حساس را بازفرستید، بهتر است که شرکت مزبور را از وجود چنین نامه اى مطلع نمائید و به یاد داشته باشید که هرگز مشخصات امنیتى خود را براى دیگران از طریق E-MAIL نفرستید.

گام سوم: کلمات عبورتان را مدیریت نمائید

مطمئن ترین روش آن است که براى هر وب سایت جدید، کلمه عبور جدیدى بسازید. اما این روش تقریباً غیرممکن است، چرا که بخاطر سپردن کلمات عبور متعدد بسیار دشوار خواهد بود. یک راه حل ساده آن است که شما چند کلمه عبور امن براى سایتهایى که بایستى امنیت بیشترى داشته باشند (مانند بانکها، کارتهاى اعتبارى و...) ایجاد کنید و کلمه عبور امن دیگرى براى سایر سایتها بسازید.

بخاطر داشته باشید که کلمه عبورى امن است که شما هر چند ماه یکبار آنرا تغییر دهید. همانطور که شما در دوره هاى زمانى مشخصى نرم افزارهایتان را به روز مى کنید، از برنامه هایتان پشتیبان تهیه مى کنید، و برنامه هاى کهنه را از سیستم تان پاک مى کنید، بایستى به همین ترتیب کلمات عبورتان را نیز مرتباً تغییر دهید.

گام چهارم: حساب هایتان را بازبینى کنید

ایجاد کلمات عبور قوى و امن از دزدیده شدن هویت آن لاین شما حفاظت خواهد کرد. هرچند که حتى این کار هم نمى تواند بصورت کامل امنیت شما را تضمین کند. اگر کسى کلمه عبورتان را بدزدد، هرچقدر که شما سریعتر به این موضوع پى ببرید و مراجع ذیصلاح را مطلع نمائید، کمتر آسیب خواهید دید. بهتر است که هر ماه اظهارنامه مالى خود را بازبینى نمائید و نکات مشکوک را سریعاً به شرکت یا بانک اطلاع دهید. همچنین به یاد داشته باشید که هر سال گزارش کارت اعتبارى تان را بازبینى نمائید.

گام بعدى حفاظت از خود است

سرقت هویت آن لاین با بدست آوردن کلمه عبور شما اتفاق خواهد افتاد، اما هکرها از روشهاى دیگرى هم براى دستیابى به کامپیوتر شما استفاده مى کنند. شما بایستى همیشه امنیت کامپیوترتان را با به روز کردن نرم افزارهایتان و استفاده از دیوار آتش (FIREWALL) تضمین کنید.

مرجع :ITIRAN.COM