تبیان، دستیار زندگی
: به راستی چه مشکلاتی بر سر راه یک دانشجوی دانشگاه یا آموزشگاه مجازی وجود دارد ؟ آیا مشکلات آنها از یک دانشجوی حضوری کمتر است ؟ در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات مجازی شدن

به راستی چه مشکلاتی بر سر راه یک دانشجوی دانشگاه یا آموزشگاه مجازی وجود دارد ؟

آیا مشکلات آن ها از یک دانشجوی حضوری کمتر است ؟

در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم...

مشکلات مجازی شدن

1. سرعت اینترنت
همان طور که در مطالب قبل نیز ذکر شد از جمله مهمترین مشخصه های آموزش الکترونیک استفاده از اینترنت می باشد. اما در صورتی که سرعت اینترنت پایین باشد و منجر به قطع شدن اتصال به صورت مکرر گردد، چه باید کرد؟
این یکی از دردسرهایی است که دانشجویانی که به صورت مجازی تحصیل می کنند، با آن مواجه هستند.
2. آیا مدرک ما معتبر است ؟

از جمله سئوالات دیگری که ممکن است برای هر فردی پس از شنیدن تحصیل بصورت الکترونیک پیش آید، میزان اعتبار مدرک کسب شده می باشد.

در این رابطه باید گفت، با توجه به قوانینی که برای تحصیل در دانشگاه های مجازی وضع شده است، مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان الکترونیکی مانند سایر فارغ التحصیلان دوره های حضوری با قید دوره آموزش الکترونیکی صادر خواهد می گردد. این مدرک، مورد تأیید وزارت علوم می باشد. همچنین می توان در دانشگاه های معتبر داخل و  خارج به ادامه تحصیل پرداخت.

جالب است بدانید آموزش های مجازی در دنیا به گونه ای فراگیر شده که این دغدغه روز به روز کم رنگ تر خواهد شد زیرا عده ای بر این باورند که روزی فراخواهد رسید که از آموزش های حضوری خبری نیست و آنها جای خود را به طور کامل به انواع مجازی داده اند.

3. چقدر باید بپردازیم؟

یکی از دغدغه های دیگر دانشجویان الکترونیکی، بحث هزینه است. هزینه های تحصیلی دوره های آموزش الکترونیکی و همچنین دانشگاه مجازی در هر سال تحصیلی دچار تغییراتی می شود. توجیه این هزینه ها در برابر عدم وجود خدمات رفاهی، حضور نیافتن در کلاس درس و نبود ارتباط مستقیم با استاد، وجود هزینه های زیاد به منظور تولید منابع درسی و استفاده از اساتید معتبر و فناوری های روز می باشد!

آموزش های مجازی در دنیا به گونه ای فراگیر شده که دغدغه اعتبار مدرک آن روز به روز کم رنگ تر خواهد شد زیرا عده ای بر این باورند که روزی فراخواهد رسید که از آموزش های حضوری خبری نیست و آن ها جای خود را به طور کامل به انواع مجازی داده اند.

چون در این جا قصد داریم مجموعه مطالبی را ارائه دهیم تا هر گونه ابهامی را از ذهن مخاطبان محترم تبیان در مورد این نوع آموزش از بین ببریم به نکته کوتاهی در مورد پذیرش دانشجوهای جدید، در بخش مجازی در کشور خود می پردازیم.

تا چند سال گذشته جذب دانشجو به عهده خود دانشگاه ها و با هماهنگی وزارت علوم بود، به این ترتیب که دانشگاه ها خودشان معیارهایی را برای جذب دانشجو تعیین می کردند، اما در دوره های جدید پذیرش دانشجو زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور است ولی با برگزاری یک آزمون اختصاصی که همزمان با آزمون سراسری نیست.

مشکلات مجازی شدن

دانشگاه مجازی ایرانی

صرفه جویی در زمان و عدم کمبود آن، مکان و سن آموزش گیرنده و کیفیت آموزش، مواردی هستند که برای ایجاد آموزش مجازی، از نوع تخصصی و آکادمیک جزء اهداف کشورمان در این عرصه می باشد. همچنین نسل جدید دارای نیازهای جدید مبتنی برفناوری اطلاعات هستند که با ادامه استفاده از روش های سنتی، نظام آموزشی نمی تواند پاسخگوی آن ها باشد.

زمانی که یک نسل به باوری نسبت به یک موضوع برسد، بطور حتم از آن استفاده خواهد کرد ما نیز شاهد دانشجویان بسیار توانمند در عرصه مجازی خواهیم بود.

با توجه به مطلب ذکر شده، بعضی از دانشگاه های ایران سعی کردند در جهت رسیدن به این اهداف و استفاده از امکانات و مزایای آن، شعبه های مجازی شان را هم راه اندازی کنند.

البته این امر با توجه به استانداردهای بین المللی و ارائه برنامه ریزی دقیق انجام داد و شرایط مناسب زیرساختی کشور هم در حال آماده شدن است.

راه اندازی پرتال آموزش های الکترونیک نیز پس از انجام برنامه ریزی های مورد نیاز صورت گرفت.

امروزه بیشتر دانشگاه ها برخی فعالیت های آموزشی خود را مانند ثبت نام، انتخاب واحد را به صورت آنلاین انجام می دهند و برخی دیگر فعالیت هایی چون دریافت مطالب درسی، مذاکره با استاد از طریق شبکه رایانه ای و در بعضی موارد کلاس های رفع اشکال را نیز مجازی برگزار می کنند.

در حال حاضر در کشور ما دانشگاه هایی چون دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر، علوم و حدیث، و دانشگاه الکترونیک دانشگاه آزاد و ... در رشته های مختلف، به صورت مجازی دانشجو می پذیرند.

زمانی که یک نسل به باوری نسبت به یک موضوع برسد، بطور حتم از آن استفاده خواهد کرد ما نیز شاهد دانشجویان بسیار توانمند در عرصه مجازی خواهیم بود.

اما نکته قابل توجه دیگری که در مطلب بعدی به آن می پردازیم: آیا در آموزش مجازی، آموزش های استاندارد و لازم در مقایسه با روش سنتی داده می شود یا خیر؟!


مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان، تهیه: فائژه سید خاموشی

تنظیم: منا جاسبی