تبیان، دستیار زندگی
است باید از كورس رقبای آسیایی عقب بمانیم او دیگر كاپیتان تیم ملی كشورمان است. هیچ‌گاه نمی‌توان حضور موثر شماره 2 تیم ملی را نادیده گرفت. دوسانتر دیدنی او تیم ملی ایران را به دو گل ارزشمند در برابر سوریه رساند. مهدی م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدوی‌كیا:كاپیتانی تیم ملی، مسوولیت سنگینی است

باید از كورس رقبای آسیایی عقب بمانیم


او دیگر كاپیتان تیم ملی كشورمان است. هیچ‌گاه نمی‌توان حضور موثر شماره 2 تیم ملی را نادیده گرفت. دوسانتر دیدنی او تیم ملی ایران را به دو گل ارزشمند در برابر سوریه رساند. مهدی مهدوی‌كیا امسال با هامبورگ در لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهد داشت. او یكی از اركان هامبورگ محسوب می‌شود.مهدوی‌كیا از معدود لژیونرهای ایرانی است كه همواره سعی داشته در تمام میادین همراه تیم ملی ایران باشد.

او دیگر كاپیتان تیم ملی كشورمان است. هیچ‌گاه نمی‌توان حضور موثر شماره 2 تیم ملی را نادیده گرفت. دوسانتر دیدنی او تیم ملی ایران را به دو گل ارزشمند در برابر سوریه رساند. مهدی مهدوی‌كیا امسال با هامبورگ در لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهد داشت. او یكی از اركان هامبورگ محسوب می‌شود.حضور مهدوی‌كیا در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا افتخار دیگری برای فوتبال ایران است كه قطعا در رشد كیفی فوتبال ما نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.مهدوی‌كیا از معدود لژیونرهای ایرانی است كه همواره سعی داشته در تمام میادین همراه تیم ملی ایران باشد. او در گفت و گویی پیرامون تیم ملی، فوتبال در آسیا و وضعیت هامبورگ صحبت كرده است.

تیم ملی با پشت سر گذاشتن یك بحران طولانی به روزهای خوب خود نزدیك می‌شود، شرایط كنونی تیم ملی را چگونه ارزیابی می‌كنی؟

با انجام 3 بازی پی‌درپی سطح هماهنگی بازیكنان به شرایط مطلوب نزدیك‌تر شده و می‌توانم بگویم كه الان تیم ملی در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد. این روند رو به رشد روز به روز بهتر می‌شود. امیدوارم كه با كسب 6 امتیاز در دو بازی آینده بتوانیم به عنوان سرگروه به مرحله نهایی رقابت‌های جام ملتهای آسیا صعود كنیم.

هر دو گل ایران در بازی با سوریه روی سانترهای تو به ثمر رسید. خودت این نقش گلسازی را چطور توصیف می‌كنی؟

قبل از هرچیز باید بگویم از اینكه توانستیم از این گروه به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا صعود كنیم بسیار خوشحالم. به ثمر رسیدن گلها برای من بسیار مهم‌تر از پاس‌های گل است. از این كه بچه‌های تیم ملی از فرصت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را كردند تا تیم ملی موفق شود بسیار خوشحال هستم. همه بازیكنان برای موفقیت تیم ملی در این مقطع حساس زحمت كشیدند و با زحمات همه اكنون شرایط بسیار عالی شده است.

موفقیت مهدی مهدوی‌كیا در بازی كردن در سمت راست زمین است، خودت این موضوع را چطور ارزیابی می‌كنی؟

من در همه پست‌های سمت راست بازی كرده‌ام و از این لحاظ هیچ مشكلی ندارم. در هامبورگ هم پیستون راست بازی می‌كنم. برای من موفقیت در تیمی كه در آن عضویت دارم مهم است و من همواره تمام تلاشم را می‌كنم تا آنچه كه از من خواسته شده را به بهترین نحو ممكن انجام دهم.

تحولات اخیر در تیم ملی و سیاست جوانگرایی در انتخاب مربیان را چطور می‌بینی؟

جوانگرایی یك اصل است كه هم اكنون در بسیاری از نقاط دنیا بر مبنای آن كار می‌كنند. این موضوع در آلمان نیز جا افتاده است. استفاده از كلینزمن و رودی فولر در تیم ملی آلمان با اعتماد به جوانان صورت گرفت. حتی توماس دال مربی هامبورگ نیز مربی بسیار جوانی است و هم اكنون با هامبورگ در قهرمانی اروپا حضور دارد. این مسأله باید از یك زمان در فوتبال ما آغاز می‌شد و حالا كه این مسأله در سطح ملی رخ داده است باید در فوتبال نهادینه شود. البته اهمیت تجربه را نباید فراموش كرد. اگر می‌خواهیم فوتبال ایران را متحول كنیم باید از تجربیات بین‌المللی در كادر مربیگری استفاده كنیم. جوانگرایی باید به باشگاه‌ها نیز منتقل شود. این تنها راه برای نهادینه كردن این مسأله است. به هر حال اكنون كه از مربی جوانی همچون قلعه‌نوعی استفاده می‌كنیم؛ توانسته‌ایم به نتایج خوبی دست پیدا كنیم. من از صمیم قلب امیدوارم كه قلعه‌نوعی در تیم ملی ایران موفق باشد.

تفاوت قلعه‌نوعی با كادر فنی پیشین تیم ملی ایران را در چه چیزهایی می‌دانی؟

در طول این 10 سال كه در تیم ملی حضور داشتم، شاهد تلاش دلسوزانه مربیان تیم ملی بودم. همه واقعا برای موفقیت تیم ملی نهایت سعی و تلاش خود را كردند. هدف همگی سربلندی نام ایران بوده و هست. ما باید تمام تلاشمان این باشد كه فوتبال ایران را در آسیا مطرح كنیم و همواره به عنوان یكی از نام‌های پرآوازه در آسیا شناخته شده ایم. من از همه كسانی كه پیش از این مسوولیت هدایت تیم ملی را برعهده داشتند تشكر می‌كنم، امیدوارم كه هم در دو بازی آینده و هم در مرحله نهایی جام ملتهای آسیا موفق باشیم. من معتقدم كه فرقی نمی‌كند چه كسانی در كادر فنی تیم ملی باشند، مهم این است كه تیم ملی كشورمان در مقاطع و مراحل مختلف پیروز از میدان خارج شود.

در سه بازی اخیر تیم ملی، بازوبند كاپیتانی بر بازوان تو بسته شده بود، كمی درباره "كاپیتانی" تیم ملی صحبت كن.

كاپیتانی تیم ملی فوتبال ایران مسوولیت سنگینی است و من از اینكه این مسوولیت را پذیرفته‌ام احساس افتخار می‌كنم. من تلاش می‌كنم كه این وظیفه مهم را به خوبی انجام دهم و كاپیتان شایسته‌ای برای تیم ملی كشورم باشم.

فوتبال در قاره پهناور آسیا طی چند سال اخیر روند رو به رشد قابل ملاحظه ای داشته، ارزیابی تو از این سیر تكاملی چیست؟

شرایط فوتبال در آسیا سال به سال سخت‌تر می‌شود، كشورهای صاحب فوتبال در آسیا مثل كره، ژاپن، عربستان، چین و همچنین كشورهای حوزه خلیج فارس، با سرمایه‌گذاری بر روی فوتبال چشم‌انداز وسیعی برای آینده فوتبال خود ترسیم كرده‌اند، از طرف دیگر ورود استرالیا به جرگه قدرت‌های آسیایی بحث فوتبال در آسیا را جدی‌تر از گذشته می‌نمایاند. تمام برنامه‌ریزی‌ها برای فوتبال ما باید به گونه‌ای باشد كه از كورس رقابت با دیگر كشورهای آسیا عقب نمانیم. هدف اول، موفقیت در جام ملتهای آسیا است و هدف نهایی حضور موفق در جام جهانی 2010. برای رسیدن به این دو هدف باید به فوتبال بهای بیشتری بدهیم. با برنامه‌ریزی دقیق و انجام بازی‌های تداركاتی می‌توانیم شرایط سخت آسیا را پشت سر گذاشته و مثل دوره پیش به جام جهانی صعود كنیم.

به بازی‌های تداركاتی اشاره كردی، نظرت درباره اردوی تداركاتی تیم ملی در اردن و دیدار دوستانه با كامرون چیست؟

من معتقدم بازی كردن با تیم‌های كشورهای عربی بسیار مهم است. چرا كه این تیم‌ها در مقاطع مختلف با تیم ملی كشورمان هم گروه می‌شوند. رویارویی با عراق و اردن تجربه ما را در بازی با این گونه تیم‌ها بالا می برد. از طرف دیگر انجام بازی تداركاتی مقابل تیم‌های آفریقایی مثل كامرون محك مناسبی است برای سنجش قدرت بدنی بازیكنان ما. تیم‌های آفریقایی از قدرت بدنی بالایی برخوردارند و رویارویی با این تیم‌ها توان بازیكنان ما را بالا می‌برد.هرچه دیدار تداركاتی بیشتر انجام شود سطح آمادگی و هماهنگی تیم ملی بالاتر می‌رود. فقط باید در انتخاب حریفان تداركاتی دقت شود تا بازیهای مناسبی برای تیم ملی برنامه‌ریزی شود. اگر برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد كه لژیونرها هم بتوانند تیم ملی را در دیدارهای دوستانه و تداركاتی همراهی كنند. بسیار به نفع تیم ملی خواهد بود.

حضور لژیونرها در تیم ملی چقدر تأثیرگذار است؟

تجربه اروپایی این بازیكنان نقش بسیار مهمی در روند حركت تیم ملی دارد. برخورد آنها با بازیكنان بزرگ دنیا باعث می‌شود كه آنها سطح تجربه تیم ملی را بالا ببرند. قرار گرفتن لژیونرها در كنار جوانان، تیم ملی را رشد می‌دهد. من معتقدم كه لژیونرها نقش انكارناپذیری در فوتبال ملی ایران دارند و امیدوارم كه ما بتوانیم برای تیم ملی مثمرثمر باشیم.

كمی در مورد فوتبال آلمان صحبت كنیم... وضعیت هامبورگ چطور است؟

در آستانه حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دچار بحران شده‌ایم. متأسفانه شكست در مقابل اشتوتگارت در جام حذفی تیم را كمی از لحاظ روحی دچار مشكل كرده است ولی به هر حال تمام تلاشمان را برای خروج از این بحران خواهیم كرد. در لیگ قهرمانان اروپا باید به مصاف آرسنال، پورتو و اسپارتاك مسكو برویم. بازیهای بسیار سختی را پیش رو داریم آرسنال تیم قدرتمند باشگاه‌های انگلیس و نایب قهرمان سال گذشته اروپا است و پورتو دو سال پیش قهرمان اروپا شده ولی من امیدوارم بتوانیم از گروه خود صعود كنیم. البته این شانس را هم داریم.

چرا بازوبند كاپیتانی هامبورگ نصیب تو نشد؟

بحث كاپیتانی در فوتبال آلمان كمی متفاوت از ایران است. در تیم دورتموند هم با وجود حضور اشتفان رویتر، بازوبند كاپیتانی به یك جوان 19 ساله رسید. كاپیتان یك تیم در باشگاههای آلمان توسط سرمربی و مجموعه تیمی انتخاب می‌شود. البته برای من زیاد هم مهم نبود. مهم این است تیمی كه من در آن هستم موفق شود.