تبیان، دستیار زندگی
اساتید اخلاق شیطان را به سگ چوپان تشبیه نموده و گفته‌اند : شما با شیطان مانند مرد غریبی که از دست سگ چوپان به صاحب او پناه می‌برد باشید، هر گاه سگ چوپان به مرد غریبی حمله می‌کند و می‌خواهد او را گاز بگیرد مرد غریب به صاحب سگ پناه می‌برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"نه" گفتن به شیطان را بیاموزیم!


اساتید اخلاق شیطان را به سگ چوپان تشبیه نموده و گفته‌اند : شما با شیطان مانند مرد غریبی که از دست سگ چوپان به صاحب او پناه می‌برد باشید، هر گاه سگ چوپان به مرد غریبی حمله می‌کند و می‌خواهد او را گاز بگیرد مرد غریب به صاحب سگ پناه می‌برد.


شیطان

باید به شیطان و دستورات او «نه» بگویید که دست یابی به این هدف نیز توجه شما را به چند نکته جلب می نماییم .

نکته اول : شیطان قدم به قدم انسان را فریب می‌دهد لذا در همان قدم اول باید به او« نه » گفت .

خداوند متعال از برنامه های شیطان تعبیر به « خطوات » نموده و می‌فرماید :یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ (النور - 21)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از گامهای شیطان پیروی نکنید! هر کس پیرو شیطان شود(گمراهش می‌سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد!

جمله «خطوات الشّیطان» (گامهای شیطان) گویا اشاره به یک مسأله دقیق تربیتی دارد، و آن این که انحراف‌ها غالبا به طور تدریج در انسان نفوذ می‌کند، وسوسه‌های شیطان معمولا، انسان را قدم به قدم و تدریجا در پشت سر خود به سوی پرتگاه می‌کشاند، لذا قرآن می‌گوید: از همان گام اول باید به هوش بود و با شیطان همراه نشد! ( برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص: 150)

در واقع دفع دشمن شیطان نفس از همان خاکریز اول است. قرآن مجید در وصف پارسایان می‌فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون ؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند»، (اعراف، آیه 201).

نکته دوم : توکل به خدا را نباید فراموش کرد .

اساتید اخلاق شیطان را به سگ چوپان تشبیه نموده و گفته‌اند : شما با شیطان مانند مرد غریبی که از دست سگ چوپان به صاحب او پناه می‌برد باشید، هر گاه سگ چوپان به مرد غریبی حمله می‌کند و می‌خواهد او را گاز بگیرد مرد غریب به صاحب سگ پناه می‌برد. لذا هر گاه شیطان نزد شما آمد و خواست وسوسه کند و از راه منحرف سازد ، شما هم به خداوند پناه ببرید و از او یاری بجوئید خداوند هم حق را بر باطل نیرو می‌دهد و از مظلوم یاری می‌کند و در قرآن فرموده: إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ.(نحل: 99)

شیطان تسلط پیدا نمی‌کند بر کسانی که ایمان بیاورند و به خداوند توکل کنند. (ایمان و کفر-ترجمه الإیمان و الکفر بحارالانوار ج2، ص 372)

اگر می‌خواهید به راحتی از دست شیطان خلاصی یابید دستورات اولیه الهی یعنی انجام واجبات(همچون نماز و روزه) و ترک محرمات را سرلوحه زندگی خود قرار دهید

نکته سوم : برای نه گفتن به شیطان باید راه های نفوذش را بست  .

خوردن مال حرام ، چشم چرانی (اعم از دیدن فیلم و عکس و ...)، گوش دادن به موسیقی‌های تحریک کننده و حرام ، مطالعه مطالب تحریک کننده ، عدم رعایت ضوابط شرعی در نوع ارتباط با دیگران (اعم از محل کار ، دوستان و روابط فامیلی) و ... همه و همه از مقدمات و راه های نفوذ شیطان به ویژه در امیال جنسی می‌باشند که با بستن این راهها به راحتی می‌توان به شیطان «نه» گفت .

نکته چهارم : مهم‌ترین راهکار نه گفتن به شیطان آری گفتن به خدا است، بنابراین هیچگاه نباید به خداوند متعال و دستوراتش پشت کرد. حضرت امام صادق علیه السّلام می‌فرماید که: تسلّط نمی‌یابد شیطان بر آدمی و زور نمی‌آورد بر او به وسوسه کردن، مگر در وقت اعراض کردن او از ذکر الهی و سهل‌گرفتن عظمت و بزرگواری خدای تعالی و غافل شدن از مناهی، و خاطر نیاوردن اطّلاع جناب الهی بر ظاهر و باطن وی، (شرح‌مصباح‌الشریعة ص : 257)

بنابراین اگر می‌خواهید به راحتی از دست شیطان خلاصی یابید دستورات اولیه الهی یعنی انجام واجبات ( همچون نماز و روزه و ... ) و ترک محرمات را سرلوحه زندگی خود قرار دهید .

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت عرفان