تبیان، دستیار زندگی
صحیفه سجادیه از گنجینه‌های ارزشمند دعاهای امامان علیهم السلام است كه در بردارنده برخی از دعاهای حضرت سجاد علیه السلام است. صحیفه سجادیه كانونی از معارف بلند الهی در ابواب مختلف است و در یك ارزیابی واقع بینانه می‌توان آن را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا انجیل اهل بیت علیهم السلام

را می‌شناسید؟


صحیفه سجادیه از گنجینه‌های ارزشمند دعاهای امامان علیهم السلام است كه در بردارنده برخی از دعاهای حضرت سجاد علیه السلام است.

صحیفه سجادیه كانونی از معارف بلند الهی در ابواب مختلف است و در یك ارزیابی واقع بینانه می‌توان آن را ابزار رسای فرهنگی برای مقابله با هجوم فرهنگی دانست كه خلفای ناشایست باب آن را گشوده بودند. بی‌تردید اگر این حركت ارزشمند فرهنگی در كنار گستره فرهنگی دیگر امامان نبود، این مهاجمان فرهنگی اثری از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله باقی نمی‌گذارند. اهل دانش اذعان دارند كه كتاب صحیفه سجادیه از نظر جایگاه ارزشی سومین كتابی است كه در صدر اسلام پس از قرآن كریم و نهج البلاغه پدید آمده و مانند نسیم صبا در اطراف و اكناف عالم منتشر شده و از این رو مردم آن را مورد اهتمام و توجه قرار داده‌اند. سراسر این كتاب پر از حقایقی است كه خداوند سبحان هنگام خلوت آن را بر زبان آن حضرت روان ساخته است و هر كتاب دیگری كه در این فن تنظیم یافته از این كتاب بهره و نصیبی برده است. به طوری كه دیگر دانشمندان كتب ادعیه خود را بر مبنای دعاهای این صحیفه به رشته تحریر درآورده‌اند.(1)

دعاهای صحیفه علاوه بر حسن بلاغت و كمال فصاحت بر عالی‌ترین مضامین و عبارات و علوم الهی مشتمل است. زیبایی، شكوه و قدرت روحی كه در تعبیرات روح‌پرور آن به كار رفته و طرق مختلفی كه در اوقات گوناگون در مقام فروتنی و توسل در پیشگاه الهی و درود و ثنا بر خداوند انتخاب شده، خود بالاترین شاهد و دلیل است بر این كه صدور آن از مقام امام معصوم علیه السلام قطعی است و احدی دست ردّ و انكار بر آن ننهاده و نام آن شهره آفاق است و فروغش بر اكناف جهان گسترده تا آنجا كه هرگز شك و تردید در آن راه ندارد و گوهری است از معدن علوم امام سجاد علیه السلام. بنابراین به خاطر جایگاه والایش بزرگان علم و ادب سه نام بر آن گذارده‌اند كه گویای جایگاه رفیع این كتاب عظیم الشأن است:

1- اخت القرآن

2-انجیل اهل بیت علیهم السلام

3- زبور آل محمد صلی الله علیه و آله.(2)

پی‌نوشت‌ها:

1- زندگانی امام زین العابدین(ع): حسین وجدانی، صص 83 و 84.

2- الذریعه الی تصانیف الشیعه: شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج 15، ص 18.

لینک مطالب مرتبط :

- ورع و پارسایی امام سجاد (ع)

- حلم امام سجاد (ع)

- اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه

- امام سجاد علیه السلام سرچشمه كمالات انسانى

- حقوق مردم در كلام امام سجاد (ع)

- امام سجاد علیه السلام و عبادت

- پرتوى از مبارزات امام سجاد علیه السلام

- تربیت فرزند از دیدگاه امام سجاد (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.