تبیان، دستیار زندگی
نتایج انتخابات مقدماتی آمریکا و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد باراك اوباما، یك رئیس جمهور شكست خورده است. میراث دوران ریاست جمهوری او پس از چهار سال، طرح شكست خورده بهبود اقتصادی، ركود اقتصادی دو برابر شده و روحیه از دست رفته مردم آمریكاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریک و روشن دوران اوباما


نتایج انتخابات مقدماتی آمریکا و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد باراك اوباما، یك رئیس جمهور شكست خورده است. میراث دوران ریاست جمهوری او پس از چهار سال، طرح شكست خورده بهبود اقتصادی، ركود اقتصادی دو برابر شده و روحیه از دست رفته مردم آمریكاست.

اوباما

هم‌زمان با نزدیك شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریكا، توجهات عمومی به سمت بررسی عملكرد رییس جمهور سیاهپوست این كشور طی چهار سال گذشته معطوف شده و شواهد موجود حاكی از تحقق نیافتن وعده‌های انتخاباتی اوست. منتقدان اوباما می‌گویند، رییس جمهور "امید و تغییر" با سیاست‌های شكست خورده خود وضعیت اقتصادی آمریكا را بحرانی‌تر كرده و او دیگر نمی‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی 2012 به مردم وعده‌های ایده‌آل گرایانه دهد زیرا تعهدات گذشته او محقق نشده‌اند. پنجم نوامبر، سالروز اعلام پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریكاست. باراك اوباما در تاریخ 20 ژانویه 2009 رسما به عنوان چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهور اوباما سوگند یاد كرد، پس از انتخاباتی كه رای دهندگان در آن شعار "بله ما می‌توانیم تغییر را به واشنگتن بیاوریم" را در آغوش گرفتند. پس از آن تا به ‌حال میزان محبوبیت باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریكا در سایه دو جنگ و اقتصاد بحران‌زده، سیر نزولی داشته اما در عین حال در بعضی مواقع به عنوان مثال كشتن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده مورد تحسین عمومی قرار گرفته است.

رییس‌جمهوری منتخب آمریكا حكمی صادر كرد كه براساس آن زندان گوانتانامو باید تعطیل می‌شد. این حكم به معنای فاصله گرفتن اوباما از سیاست دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریكا بود

روزهای مهم در دوران ریاست‌جمهوری باراك اوباما در زیر معرفی شده است:

 21  ژانویه 2009:  باراك اوباما در اولین روز كاری خود به عنوان رییس‌جمهوری آمریكا از فرماندهان ارتش خود خواست تا برنامه‌هایشان را برای خروج مسوولانه سربازان آمریكایی از عراق ارائه كنند.

سربازان آمریكایی روند خروج خود را از چندین ماه بعد آغاز كردند و همگی آنها تا تاریخ 31 دسامبر 2011 از عراق خارج شدند. اوباما اوایل ماه جاری میلادی اعلام كرد، ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای خروج سربازان عراقی به قوت خود باقی است و سربازان می‌توانند تعطیلات كریسمس را در خانه بگذرانند. امری که محقق شد.

اوباما و جرج بوش

22  ژانویه 2009:  رییس‌جمهوری منتخب آمریكا حكمی صادر كرد كه براساس آن زندان گوانتانامو باید تعطیل می‌شد. این حكم به معنای فاصله گرفتن اوباما از سیاست دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریكا بود؛ دولتی كه پیشگام در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم و راه‌اندازی زندان گوانتانامو برای زندانیان تروریسم بود. البته وعده باراك اوباما مبنی بر تعطیلی گوانتانامو هرگز تحقق نیافت.

17  فوریه 2009:  باراك اوباما لایحه بازیابی و سرمایه‌گذاری مجدد را كه معروف به "بسته محرك 787 میلیارد دلاری برای نجات اقتصاد آمریكا" بود امضا كرد و اظهار داشت، امضای این لایحه آغاز یك پایان برای آن ‌چیزی است كه آمریکا نیاز داشتیم تا به ایجاد اشتغال بپردازد.

4  ژوئن 2009:  اوباما در یك سخنرانی تاریخی در قاهره قول داد كه بین آمریكا و اسلام، آغازی جدید ایجاد كند و به سال‌ها سوء‌ ظن و اختلاف میان آمریكا و مسلمانان پایان بخشد. وی همچنین نقشه راهی جدیدی برای سیاست خارجه آمریكا در خاورمیانه ارائه كرد و قول داد به بی‌اعتمادی‌ها در این منطقه علیه آمریكا پایان بخشد و به ایجاد یك كشور مستقل فلسطینی كمك كند. این سخنرانی در آن زمان با واكنش‌های مثبتی در جهان مواجه شد. این امر هم هیچگاه محقق نشد.

اوباما در یك برنامه تلویزیونی زنده در ساعات پایانی شب اعلام كرد، اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در یك حمله یكجانبه شبانه در ابیت آباد پاكستان توسط كماندوهای آمریكایی كشته شده است. وی اعلام كرد "عدالت اجرا شد" و این در حالی بود كه 10 سال از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 می‌گذشت

9  اكتبر 2009:  در اقدامی بی‌سابقه جایزه صلح كمیته نوبل در نروژ به باراك اوباما تعلق گرفت. كمیته نوبل اعلام كرد، جایزه نوبل صلح 2009 به خاطر "تلاش‌های فوق‌العاده اوباما در تقویت دیپلماسی بین‌المللی و دوستی بیشتر مردم جهان" به او تعلق می‌گیرد. اعطای این جایزه واكنش‌های متناقضی از سوی منتقدان ایجاد كرد و برخی اظهار داشتند، اعطای این جایزه به اوباما بسیار زود بود و هنوز وی اقدامی انجام نداده تا بتوان در خصوص عملكردش تصمیم‌گیری كرد.

یكم دسامبر 2009:  اوباما اعلام كرد 30 هزار سرباز جدید به افغانستان اعزام می‌شوند تا ابتكار عمل در این كشور به دست نیروهای آمریكایی بیفتد. اوباما گفت: افزایش سربازان آمریكایی در افغانستان به شكست القاعده كمك می‌كند اما در عین حال سربازان می‌توانند از اواسط 2011 به آمریكا بازگردند.

اوباما

23  مارس 2010:  دو روز پس از تصویب اصلاحات مراقبت‌های درمانی در كنگره آمریكا، اوباما این اصلاحات را تبدیل به قانون كرد تا آمریكا به سمت پوشش درمانی همگانی نزدیك‌تر شود.

21  ژوئیه 2010:  اوباما اصلاحات جدیدی را كه با هدف كاهش مالیات آمریكائیان بود، تصویب كرد و اظهار داشت، از این پس افرادی كه درآمد بیشتری دارند كمتر از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.

23  سپتامبر 2010: اوباما در یك سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تشكیل كشور فلسطین در طول یكسال شد و اظهار داشت، زمانی كه سال بعد ما به مجمع عمومی سازمان ملل بازگردیم، باید با یك توافق‌نامه كه منجر به عضو جدید سازمان ملل می‌شود، روبه‌رو باشیم. وی در ادامه گفت: فلسطین باید یك كشور مستقل و خودمختار باشد كه در صلح در كنار اسرائیل زندگی می‌كند. اما پس از به تعویق افتادن مذاكرات صلح خاورمیانه آمریكا تهدید كرد مانع اعلام فلسطین به عنوان یك كشور مستقل در سازمان ملل خواهد شد كه این موضوع یكی از نقاط تاریك سیاست خارجی اوباما است.

3 نوامبر 2010: یك روز پس از انتخابات میان‌ دوره‌ای، اوباما پذیرفت كه یك شكست سنگین را در انتخابات تحمل كرده است زیرا دموكرات‌ها با از دست دادن 63 كرسی، كنترل مجلس نمایندگان را از دست دادند.

22 دسامبر 2010:  اوباما قانون ممنوعیت خدمت نظام وظیفه هم‌جنس‌ گرایان را لغو كرد و قانون "نپرس و نگو" به هم‌جنس‌گرایان اجازه داد تا در ارتش آمریكا خدمت كنند.

آمار رسمی نشان داد، اقتصاد آمریكا هیچ شغلی در ماه اوت اضافه نكرده و به نوعی پس از 10 ماه افزایش اشتغال جدید در این كشور، ماه اوت اولین ماهی بود كه در آن اشتغال‌زایی وجود نداشت. این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص ركود اقتصادی و آشوب سیاسی در خصوص كسری بودجه آمریكا شد

اول مه 2011:  اوباما در یك برنامه تلویزیونی زنده در ساعات پایانی شب اعلام كرد، اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در یك حمله یكجانبه شبانه در ابیت آباد پاكستان توسط كماندوهای آمریكایی كشته شده است. وی اعلام كرد "عدالت اجرا شد" و این در حالی بود كه 10 سال از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 می‌گذشت.

2 اوت 2011:  اوباما بالاخره لایحه ریاضت اقتصادی را امضا كرد كه مانع ایجاد فاجعه‌آمیزترین بدهی آمریكا شد.

2 سپتامبر 2011: آمار رسمی نشان داد، اقتصاد آمریكا هیچ شغلی در ماه اوت اضافه نكرده و به نوعی پس از 10 ماه افزایش اشتغال جدید در این كشور، ماه اوت اولین ماهی بود كه در آن اشتغال‌زایی وجود نداشت. این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص ركود اقتصادی و آشوب سیاسی در خصوص كسری بودجه آمریكا شد.

با این روند به نظر می‌رسد نقاط تاریک دوران اوباما یا رییس جمهور تغییر و امید بیشتر از نقاط قوت وی است. باید دید آیا دورباره در انتخابات سال جاری میلادی مردم آمریکا به وی اعتماد می‌کنند یا اور ا به طور کامل کنار می گذراند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان