تبیان، دستیار زندگی
می گویند کبک ها، بنا به غریزه ی درونی، در هنگام احساس خطر یا رودر رو شدن با دشمن، به شکل ناگهانی، خود را درون برف فرو می کنند که دشمن آن ها را نمی بیند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این گونه سخن گفتن!
این گونه سخن گفتن!

مثل کبک سرش را زیر برف کرده!

توضیح:

می گویند کبک ها، بنا به غریزه ی درونی، در هنگام احساس خطر یا رودر رو شدن با دشمن، به شکل ناگهانی، خود را درون برف فرو می کنند که دشمن آن ها را نمی بیند.

کاربرد

1- اشاره به آدم هایی است که از واقعیت فرار می کنند و به شکلی، واقعیت ها و نقص و عیب خود را نادیده می گیرند و فکر می کنند دیگران هم عیب و نقص آنها را نمی بینند. چنین آدم هایی به شیوه های مختلف سعی می کنند واقعیت ها را نادیده بگیرند یا خود را به ندیدن بزنند.

2- در مورد کسی که وقتی به نفعش نیست خودش را به ندیدن، نشیندن و نفهمیدن می زند، این مثل گفته می شود.

 کنگر خورده، لنگر انداخته

توضیح:

«کنگر» نام نوعی گیاه است که برگ های آن، خارهای ریز دارد. این گیاه ، مصرف خوراکی دارد و دلیل استفاده آن در این مثل، فقط به منظور هماهنگی و هم آوایی با کلمه «لنگر» است و دلیل دیگری ندارد.

کاربرد

وقتی اقامت کوتاه مدت میهمان یا کسی در جایی، تبدیل به اقامتی طولانی شود، از این مثل استفاده می شود

نخورده ایم نان گندم، دیده ایم دست مردم

توضیح:

نان گندم، نانی که از آرد گندم به دست می آید، مرغوب تر از نان هایی است که از سایر غلات مانند جو یا ذرت به دست می آید و در قدیم همه مردم نمی توانستند چنین نانی بخورند و بیشتر نان جو می خوردند.

کاربرد

گاهی دیگران فکر می کنند که ما از مساله مورد نظر آن ها هیچ اطلاع و آگاهی نداریم یا کاری را بلد نیستیم در حالی که ما می دانیم چه کار باید کرد یا در آن مورد آگاهی و اطلاعات کافی را داریم. در چنین مواردی برای اظهار وجود می گوییم.:" نخورده ایم نان...."

یعنی آن قدرها هم که تو فکر می کنی، من از مرحله پرت نیستم و می دانم یا بلدم که چه کار بکنم.

از اسب افتاده ایم؛ ولی از اصل نیفتاده ایم

توضیح:

در قدیم پا داشتن اصل و نسب نشانه ی اهمیت و مقام اجتماعی بود و بیشتر شغل ها و موقعیت های اجتماعی، به اشخاص دارای اصل و نسب سپرده می شد. 

کاربرد

گرچه ثروت، موقعیت یا جا و مکان قابل توجه خود را از دست داده ایم؛ اما چیزی از اصالت نژادی یا تربیت خانوادگی خود را از دست نداده ایم. هنوز چیزی داریم که به کارمان بیاید و به آن تکیه کنیم.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: فوت کوزه گری

مطالب مرتبط:

خنده بازار

لطیفه‌های بانمک

لطیفه های عمو خندون

دو تا دست

یه خونه ی باصفا بود که...

بهترین راه حل ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.