تبیان، دستیار زندگی
در فرهنگ دینی ما مهمان موجب برکت است و تا حدی محترم شمرده شده که از آن به حبیب خدا تعبیر کرده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه مهمان گریزها


در فرهنگ دینی ما مهمان موجب برکت است و تا حدی محترم شمرده شده که از آن به حبیب خدا تعبیر کرده اند.بی احترامی به مهمان به هیچ دلیلی موجه نیست حتی اگر مهمان ،دشمن باشد .هر کس با هر نسبتی مادامیکه مهمان شماست به گردن شما حق دارد که او را اکرام کنید.

قابل توجه مهمان گریزها

اکرام میهمان شامل هر کار پسندیده ایست که موجب خرسندی خاطر و آسایش میهمان باشد لذا تنها پذیرایی، شرط اکرام نیست .بلکه خوشحالی از حضور میهمان و گپ و گفتگوی صمیمانه بیش از پذیرایی نشانه اکرام است.

معروف است که« آدم از روی باز وارد می شه نه از در باز .»

شاید ناراحتی و اخم شما به خاطر مشکلی مثل خجالت کشیدنتان از نم روی دیوار منزل یا کهنه شدن مبلمان و ... باشد ،اما مهمان آن را به حساب خودش می گذارد. توجه داشته باشید که این چیزها برای شما اهمیت پیدا کرده است؛ برای مهمان شما اهمیتی ندارد و شاید اصلا آن را ملاحظه نکند.

آنچه برای مهمان اهمیت دارد این است که او را به نحوی شایسته و کریمانه تحویل بگیرید این همان حسی است که خود شما هم در میهمانی رفتن دارید.پس به روی مهمان هر چند سرزده باشد ،لبخند بزنید و با چهره ای عبوس تعارف نکنید.

زحمت کشیدن مهمان هم از ادب مهمان داری به دور است در برخی روایات است که معصومین _ علیهم السلام _ اجازه انجام کارهای کوچک هم به مهمانشان نمی دانند و می فرمودند ما خاندانی هستیم که از مهمان کار نمی خواهیم.(آداب و سنن رفتاری پیامبر اکرم ،45)  البته وقتی با کسی زیاد رفت و آمد داشته باشید مثل خانواده همسر ،آنجا دیگر مهمان نیستید و موظفید کمک کنید.

 

آماده برای مهمان داری

موقع چیدمان دکوراسیون منزل ،فکر مهمان را هم بکنید تا بعدا به دلیل مهمان داری متحمل ضرر و زیان نشوید. وقتی فرشهایی با زمینه ی بسیار روشن بخرید ،یا مبلمانی شیک اما بسیار آسیب پذیر تهیه کنید، به زودی متوجه خواهید شد که جایی برای مهمان ندارید .مخصوصا مهمانی که کودکی به همراه داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید بااخلاق باشید و از دیگران بیزاری نجویید منزلتان را به گونه ای بسازید و مرتب کنید که در صورت داشتن مهمان، آسوده بوده و آرامش داشته باشید.

اثر تربیتی مهمان داری

اگر مجبورید در شهری زندگی کنید که با اقوامتان فاصله زیادی دارند، طبیعتا برای مدتهای طولانی از امتیاز مهمان داری محروم خواهید شد. و این چیز خوبی نیست .خانه هایی که درهای بسته ای دارند هر چند در فعالیتهای اجتماعی شرکت داشته باشند، باز هم در برخی از جنبه های اخلاقی از رشد باز می مانند. مثلا بسیاری از آداب و رسوم لازم و رایج در جامعه را نمی آموزند و نمی توانند نرمال و طبیعی رفتار کنند. علاوه بر این ممکن است این دوری از مردم ، عادتشان شود و بعدها هم دیگر تحمل مهمان نداشته باشند . علاوه بر اینها تجربه  مهمان در خانه  تاثیر روانی و تربیتی خوبی روی بچه ها هم خواهد داشت .با اکرام مهمان می توانید بسیاری از دستورهای اخلاقی مثل احترام گذاشتن به دیگران ،رعایت ادب در حضور دیگران ،نحوه معاشرت و ... را به فرزندانتان عملا بیاموزید.تاثیر تربیتی مهمان را ،یک همکلاسی در کلاس ،یا یک بغل دستی در مترو  ... نمی تواند داشته باشد .

کم مهمان داشتن می تواند موجب بی حوصله و کسل بار آمدن فرزندانتان شود و از آنها انسانهایی خودخواه و بد خلق بسازد.لذا برای آنکه منزلتان برای مدتی طولانی از مهمان خالی نباشد ،دوست ،همکار،یا همسایه ی نزدیکتان را به منزل دعوت کنید و مهمانی بگیرید

اثر درمانی مهمان داری

میزان رفت و آمد و کیفیت مهمان داری در هر خانواده ای ارتباط مستقیمی با شخصیت صاحب خانه دارد آقایی که حساب و کتاب غذای منجمد داخل فریزر منزلش را هم دارد انقدر از دیدن مهمان شوک می شود که مجبور است پیش بینی های لازم برای جلوگیری از این حادثه را از قبل بنماید فی الجمله مجبور است از معاشرت خود کم کند و عزلت اختیار کند.

خانمی که فقط برای حضور مهمان خانه را مرتب می کند، مهمانداری را یک زحمت و مشقت می بیند.

بنابراین افراد خسیس ،تنگ نظر ،تنبل ،خودخواه و از این قبیل، نمی توانتد میزبان خوبی باشند اما این دلیل نمی شود که میهمان خوبی هم نباشند زیرا زیادند کسانی که میهمانی رفتن را خیلی دوست دارند اما میهمان داشتن را دوست ندارند. اینها وقتی خودشان میهمانند خیلی خوش اخلاق و دوست داشتنی هستند ولی اگر موفق شوی میهمانشان بشوی ،دیگر از اخلاق خوبشان خبری نیست .

اما گاهی ترس از میهمان داشتن به جایی می رسد که شخص مجبور به محدود کردن روابطش با دیگران می شود. در این صورت صفات بدشان بیشتر محکم و ثابت می شود زیرا میهمان داری خود، موجب ترقی اخلاق و مهارتهای ارتباطی با دیگران می شود. بنابراین مادامی که این افراد در شرایطی قرار گیرند که مجبور به مهیمان داری باشند رو به اصلاح خواهند بود و یا لااقل انحطاط اخلاقی کمتری را پیدا می کنند.اگر کسی در اقوام شما هست که از میهمان بیزار است،نباید او را رها کنید تا در عزلت خودش روز به روز بیشتر به صفات بد خو بگیرد .بلکه باید هر چند علی رغم میلش، با او معاشرت نموده و او را از انحراف بیشتر روانی _ اخلاقی بازدارید.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان