تبیان، دستیار زندگی
شیخ عباس قمی مرد اخلاق بود او کسی است که علم و عمل را بهم آمیخته تا به آنجا که کتابش ( مفاتیح الجنان ) میهمان همیشه گی خانه های ماست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردى بزرگ در اتاقی كوچك

شیخ عباس قمی

شیخ عباس قمی مرد اخلاق بود او کسی است که علم و عمل را بهم آمیخته تا به آنجا که کتابش ( مفاتیح الجنان ) میهمان همیشه گی خانه های ماست.

اخلاق او جلوه‏اى از تعالیم اسلام‏

حاج شیخ عباس قمی نسبت به اهل علم و علما مخصوصا كسانى كه اهل حدیث و روایت بودند احترام خاصى قائل بود، هیچ گاه خود را بر دیگران مقدم نمى‏داشت،

وقتى وارد مجلسى مى‏شد، زیر دست همه مى‏نشست و هنگام برون آمدن به دنبال همه راه مى‏افتاد، اگر كسى از وى تعریف و تمجید مى‏كرد مرحوم حاج شیخ عباس قمی از ایشان خواهش مى‏نمود كه رشته سخن را تغییر دهد و اضافه مى‏كرد كه من خود مى‏دانم كه موجودى بى ارزش و حقیرم!

در خانه چیزى را بر كسى تحمیل نمى‏كرد و هرگزاز كسى خواهشى نمى‏نمود، در مقابل محبت دیگران سپاسگزارى مى‏كرد، از سخنان بیهوده و لغو و بی ارزش همانطور كه در تألیفاتش مكرر نكوهش كرده است سخت پرهیز داشت.

هرگز در فكر خودستائى و گفتن خلاف واقع نبود، از تکبر،غرور و خودپسندى دورى مى‏كرد و خلاصه تمام حركات و سكنات او جلوه‏اى او جلوه‏اى از تعالیم عالیه اسلام بود و به دیگر سخن یك شیعه تمام عیار الهى بود .

هر كس با او همراه مى‏شد شیفته اخلاق او شده و تحت تأثیر گفتارش قرار مى‏گرفت، در سفرها اینكه مشغول عبادت، فكر، مطالعه، و نوشتن بود با همسفران مانوس بوده و از آنان غافل نمى‏شد.

تواضع و فروتنى‏

مرحوم حاج شیخ عباس قمی وقتى در كتاب ارزنده «فوائد الرضویه» (كه در شرح زندگانى علماى شیعه مى‏باشد) به نام خویش مى‏رسد، چنین مى‏نگارد: همانا چون این كتاب شریف، در بیان احوال علماست شایسته ندیدم كه ترجمه خود را كه احقر و پست‏تر از آنم كه در اعداد ایشان باشم - در آن درج كنم.

از این رو از ذكر حال خود صرف نظر كرده، اكتفا مى‏كنم به ذكر مؤلفات خود). این است تواضع انسانى كه آثار زیبا و جالب و عمیقش بیش از نیم قرن است مورد استفاده خاص و عام مى‏باشد .

«از تواضع بزرگوار شوى‏

وز تكبر ذلیل و خوار شوى»

مخلص و با صفا

در اواخر عمر مرحوم حاج شیخ عباس قمی شخصى از همدان به نجف اشرف آمد و در منزل ایشان او را ملاقات كرد.

در ضمن ملاقات و گفتگو از زندگى شخصى وى سؤال كرد حاج شیخ عباس واقعیت را بیان كرد آن شخص در موقع رفتن پولی به ایشان داد ولى مرحوم حاج شیخ عباس قمی نپذیرفت، هر چه اصرار كرد قبول ننمود پس از رفتن فرزندش گفت: پدر! چرا نپذیرفتید؟ جواب داد:

«گردنم نازك و بدنم ضعیف است، طاقت جواب خدا را در قیامت ندارم.»

 سپس داستان امیر مؤمنان علیه السلام در شب نوزده رمضان را بیان كرد كه آن حضرت خطاب به دخترش ام كلثوم فرمود: دخترم! براى من در یك طبق دو نوع خورشت حاضر كرده‏اى؟ مگر نمى‏دانى كه من تابع برادر و پسر عموى خویش رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) هستم، دخترم! هر كس خوراك و پوشاك او در دنیا نیكوتر باشد ایستادن و معطل شدن او در روز قیامت نزد خداوند متعال بیشتر خواهد بود.

دخترم! در حلال دنیا حساب است و در حرام آن عذاب. و بعد حاج شیخ عباس گریسته و اهل خانه را موعظه كرد.

مردى بزرگ در اتاقی كوچك‏

یكى از فضلاى نجف كه در مدرسه مرحوم آیةالله العظمى آقا سید محمد كاظم یزدى (قدس سره) تحصیل مى‏كرده است مى‏گوید:

مرحوم حاج آقا باقر طباطبائى یزدى تولیت مدرسه و نوه سید، روزى ضمن نصیحت به طلاب مدرسه چنین مى‏گفت: چرا این همه اصرار مى‏كنید كه اتاق‏هاى خوب و نورگیر در مدرسه داشته باشید و به هر اتاقى كه به شما مى‏دهند راضى نمى‏شوید؟ حاج شیخ عباس قمى در اتاق بسیار كوچك و تاریك راهرو همین مدرسه سكونت داشت، و در همان جاى تنگ و تاریك دو جلد كتاب «غایة القصوى» را نوشت.

هر بار از آن مرحوم خواستیم اتاقش را عوض كند و اتاق بهتر و و بزرگترى انتخاب نماید، مى‏فرمود: «نه! همین جا كفاف كار مرا مى‏كند به راحتى مى‏توانم كارم را انجام دهم. چرا اتاق دیگرى را كه سایر طلاب احتیاج بهآن دارند اشغال كنم.

آری این چنین است كه مردان بزرگ كارهاى مهم را با امكانات كم انجام مى‏دهند و اینان ستارگان فروزانی هستند كه در تاریكیها مى‏درخشند و جامعه خویش را به نور ایمان روشن مى‏كند و نمونه‏اى از زندگى ساده و زاهدانه پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) و ائمه علیه السلام را ارائه مى‏كنند، و بنا به فرموده امام باقر علیه السلام شمع بدستانى هستند كه به مردم روشنائى زندگى كردن در میان علماى ما در مرحوم حاج شیخ عباس قمی خلاصه نمى‏شود بلكه اكثر اندیشمندان موفق شیعه ساده زیست و بی تکلف بوده‏اند.

همگام با زائرین حرم‏

 یكى از مؤمنین نقل مى‏كند: روزى در كربلا حاج شیخ عباس قمى را دیدم كه در صحن مقدس حضرت امام حسین علیه السلام ایستاده و رفت و آمد سیل جمعیت را به حرم مطهر نگاه مى‏كند و به آن مرحوم سلام كرده و احوالشان را پرسیدم با تأثر فرمودند: به واسطه تنگى نفس نمى‏توانم همراه جمعیت وارد حرم مطهر شوم. ایتساده‏ام شاید خلوت شود و بتوانم به حرم بروم.

گفتم: حاج شیخ! غضه نخورید اگر شما نمى‏توانید با انبوه جمعیت وارد حرم شوید، اینها كه به حرم مى‏روند هر كدام «حاج شیخ عباس قمى» را در بغل دارند !

بلى حاج شیخ عباس سالهای متمادی بعد از رحلتش در محافل معنوى حضور دارد هر زائرى كه وارد یكى از زیارت گاهها و یا محافل معنوى و مساجد وارد می شود مفاتیح را كه رایج  ترین كتاب مذهبى ما است به همراه دارد رمز این سعادت بزرگ را باید در خلوص نیت نویسنده آن جستجو كرد چرا كه مؤلف آن گوهر گرانمایه اخلاص خویس را با ارادت خالصانه به اهل بیت علیه السلام عجین كرده و در این كتاب جلوه گر ساخته و این چنین است كه اثر جاودانه او به ابدیت پیوسته و زینت بخش مجالس و محافل معنوى و روحانى قرار گرفته است.


منابع :

1-  کتاب حاج شیخ عباس قمى مرد تقوا و فضیلت

2-  کتاب ستارگان حرم

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه