تبیان، دستیار زندگی
رمز موفقیت حوزه‌های علمیه تشیع در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی‌آوردند و علمای دین با کمال قناعت و زهد و پارسایی انجام وظیفه می‌کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله صافی گلپایگانی: روش سنتی حوزه حفظ شود
آیت الله صافی

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: رمز موفقیت حوزه‌های علمیه تشیع در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی‌آوردند و علمای دین با کمال قناعت و زهد و پارسایی انجام وظیفه می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی صبح امروز چهارشنبه در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه، رسالت بزرگ حوزه‌های علمیه را همان رسالت پیامبران الهی و اوصیا و ائمه معصومین علیهم السلام دانست و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در دوران غیبت وظیفه بزرگی را برعهده دارند و آن هدایت مردم براساس قرآن کریم و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام و امر به معروف ونهی از منکر می‌باشد.

وی با توجه به خدمات بزرگ علمای اسلام در دوران غیبت کبری ابراز داشت: زحماتی که علما و فقها و مؤلفین بزرگ برای حفظ آثار و گنجینه‌های معنوی متحمل شدند و ناراحتی و صدمات زیادی را در این راه دیدند، همه فقط برای رساندن پیام اسلام و تشیع و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام بود و ما امروز وظیفه داریم که قدردان آن بزرگان باشیم و با تمام وجود و با استفاده از امکانات ارتباطی عصر حاضر، اسلام را به جهانیان آن طور که هست معرفی نماییم و تشنگان احکام و معرفت را سیراب نماییم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رمز موفقیت حوزه‌های علمیه تشیع در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی‌آوردند و علمای دین با کمال قناعت و زهد و پارسایی انجام وظیفه می‌کردند و نوکری و سربازی خود را نسبت به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف‌ برهمه چیز ترجیح می‌دادند و امروز هم وظیفه روحانیت کسب رضای آن وجود مقدس می‌باشد.

وی با توجه به اوضاع فعلی دنیا و کشور بیان داشت: حوزه فراجناحی و فراکشوری و فرامنطقه‌ای است. حوزه به تمام جهان اسلام تعلق دارد. حوزه علمیه باید برتمام امور نظارت دقیق داشته باشد.

این مرجع تقلید در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به روش علمای سلف در تحصیل و تعلیم و تعلّم تصریح کرد: شیوه‌ی سنتی حوزه باید محفوظ باشد و روش شیخ طوسی‌ها و صدوق‌ها و علامه حلی‌ها برای ما درس و الگو می‌باشد.آن بزرگواران با اینکه از نظر مادی و دنیایی در رفاه و امکانات امروزی نبود، ولی با نوشتن کتاب‌های عمیق و دقیق روایی و فقهی و اصولی، حوزه‌های علمیه ما را پربار نموده و برای تشیع افتخار آفریدند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضمن تقدیر و تشکر از اساتید حوزه‌ی علمیه و از تشکل بزرگ آنان بیان داشت: بحمدلله الان در حوزه‌ی علمیه وحدت قول و رویه در بین مراجع معظم تقلید و اساتید و طلاب وجود دارد. حرف اساتید همان حرف مراجع می‌باشد و حرف مراجع هم حرف اساتید و طلاب است و همه یک خط داریم و در یک مسیر حرکت می‌کنیم و یک هدف داریم و آن جلب رضایت قلب مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و انجام وظیفه‌ی بزرگی که بر دوش همه نهاده شده است می‌باشد.

این مرجع تقلید با توجه به شبهه‌ها و اشکالاتی که بعضی‌ در ذهن دارند گفت: حوزه‌ علمیه بحمدلله آمادگی برای پاسخگویی به این شبهه‌ها و اشکالات را دارد و باید به بهترین وجه انجام وظیفه نماید.وی وظیفه‌ تبلیغ را به خصوص در ماه محرم و صفر یکی از وظایف و مسئولیت‌های بزرگ علما و روحانیون دانست که فرصت بزرگی برای آنان فراهم شده است تا بتوانند در این ایام با ذکر فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و ذکر مصائب حضرت سید الشهداء علیه السلام به هدایت و ارشاد مردم همت گماشته و احکام نورانی و دستورات شرع مقدس اسلام را به گوش همه برسانند


منبع : خبر گزاری رسا

تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه