تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‏اللّه شهید سید مهدى حكیم (ره) از مردان واقعی و راستینی است، كه در تمام دوره حیات پربرکت و پربارش، رایحه ایمان و جهاد در جهت بارور كردن اندیشه دینى در جامعه‏اى اسلامى، از وجودش مى‏تراوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگوی تلاش

الگوی تلاش

اشاره

حضرت آیت‏اللّه شهید سید مهدى حكیم (ره) از مردان واقعی و راستینی است، كه در تمام دوره حیات پربرکت و پربارش، رایحه ایمان و جهاد در جهت بارور كردن اندیشه دینى در جامعه‏اى اسلامى، از وجودش مى‏تراوید.

این دانشمند جوان و درد آشنا، با رفتار و مقاومتش مى‏خواست تا پیكار علیه استعمار و استبداد را بیاموزد. در زندگى سراسر جهاد و هجرت خویش مى‏كوشید تا حریم امنى را براى بالندگى افكار ملت اسلامى بسازد.

شایستگى‏ها و اندیشه‏هاى ژرف او كه از زلال دین سیراب گشته بود، در وادى خدمت به فرهنگ و سیاست جارى گشت. او با 30 سال رنج دورى از وطن در كنار دیگر مجاهدان خستگى‏ناپذیر، به صیانت از مرزهاى اعتقادى پرداخت.

ایشان به دور از علائق ملى و نژادى، تلاش‏هاى فرهنگى و سیاسى را، بُعدى فرا ملیتى بخشید. وى با شركت در مجامع فرهنگى و سیاسى جهان مُنادى اسلام راستین بود و بالاخره شمع وجودش براى روشنى بخشیدن به گمشده‏هاى راه دین ذوب شد و همانند اجداد طاهرینش در خون خویش غلطید و نویدبخش فرداهاى روشنى، براى دوستداران اسلام گردید.

ولادت

تاریخ حیات بشرى هنوز صفحه زرّین قرن بیستم را نگشوده بود، كه ستاره‏اى با طلوع خویش درخشید و كانون عالم پرورى را با نورافشانى خود، لبریز شادى ساخت. حضرت آیت‏اللّه شهید سید مهدى حكیم (ره) در تاریخ 1314 قمری در خانواده مرجعیت دینى نجف اشرف، دیده به جهان گشود و چشمان پدر و مادر خود را فروغى دوباره بخشید.

پدر بزرگوارش حضرت آیت‏اللّه العظمى سید محسن حكیم (ره) و مادرش بانو فُوزیه، فرزند حاج حسن البشرى لبنانى بود.

پدر به پاس احترام به حضرت مهدى موعود، نام فرزندش را مهدى نهاد و مادر وى، او را در آغوش محبت فشرد و از شوق ولادتش اشك خوشحالى فشاند.

از تبار پاكان‏

سلسله نسب آیت‏اللّه سید مهدى حكیم (ره) به سادات طباطبایى مى‏رسد كه به امام حسن مجتبى (ع) منتهى مى‏شود. پدر بزرگوارش نیز حضرت آیت‏اللّه العظمى سید محسن حكیم است كه به حق اسوه تقوى و شجاعت و دلسوز نسبت به دین و جامعه بود و لحظه ای در دفاع از دین و آیین پیامبر و امامان علیهم السلام درنگ نکرد.

سلسله خانوادگى این فقید سعید را از آن رو «حكیم» مى‏نامند كه جدّش امیر على فرزند سید بن مراد، طبیب عصر خود بوده، سید بن مراد در آن زمان تنها طبیب نجف محسوب مى‏شده است و طبیب را نیز در آن زمان، حكیم مى‏گفتند. از این جهت این خانواده به «حكیم» شهره شدند.

تحصیل‏

حضرت آیت‏اللّه شهید سید مهدى حكیم (ره) دوران کودکی را در آغوش پر محبت پدرى عالم و مادرى متدیّن، سپرى كرد و هر روز با واقعیت‏هاى زندگى بیشتر آشنا مى‏شد.

پدرش مرحوم حكیم وى را به یكى از مكتب خانه‏هاى نجف اشرف فرستاد. وى با استعداد خارق العاده و سرشارى كه داشت، به زودى خواندن و نوشتن را فرا گرفت. ایشان تكالیف دینى و تعدادى از خطبه‏هاى نهج البلاغه و اشعار سید حمیرى - كه در باب مدح اهلبیت (ع) سروده بود.- را نزد پدرش آموخت و با مكتب امامت آشنا گردید.

حضرت آیت‏اللّه شهید سید مهدى حكیم (ره) مقدمات خواندن و نوشتن را در یكى از مكتب‏خانه‏هاى علمى نجف اشرف آموخت، و مقدمات حوزه را نزد شیخ محمد تقى الفقیه؛ منطق، اصول و فقه در سطح عالى را نزد آیات عظام سید محمد و سید احمد حكیم،  خارج اصول و فقه را نزد آیات عظام خوئى، شهید سید باقر صدر و شیخ حسین حلّى - رحمهم اللّه فرا گرفت و سرانجام از چهره‏هاى ممتاز و پرافتخار حوزه علمیه نجف اشرف گردید.

به سوى شهادت

در سال 1368 جبهه ملى - اسلامى سودان از آیت‏اللّه سید مهدى حكیم (ره) دعوت کرد تا در كنفرانسى كه براى دومین بار، در خارطوم پایتخت سودان، برگزار مى‏گردد، شركت كند.

این دعوت از طریق دكتر سعید محمد، رئیس تحریر مجله العالم، صورت گرفت. اما شهید حكیم (ره) متأسفانه به موقع موفق به اخذ جواز ورود به خاك سودان نشد و روز بعد لندن را به قصد خارطوم ترك كرد و در هتل هِیلتون اطاق شماره 153 اقامت گزید.

بعثى‏ها از ورود شهید حكیم (ره) به خاك سودان اطلاع یافتند و درصدد طراحى ترور وى برآمدند. بعثى‏ها از آن جهت محیط سودان را مناسب كار خود دانستند كه اولاً، سودان رابطه خوبى با دولت مستکبر و خودکامه عراق داشت و ثانیاً وجود حزب بعث و نفوذ او در تشكیلات دولت سودان به خصوص وجود حزب بعث سودان، زمینه خوبى در انجام ترور بود.

یكى از بستگان ایشان در مورد چگونگى ورود آیت‏اللّه حكیم (ره) به خاك سودان چنین اظهار مى‏دارد:

«ساعت 2 نصف شب جمعه 1368 وارد فرودگاه خارطوم شدیم. مورد استقبال یكى از برادران قرار گرفته، به وسیله ماشین او به هتل هیلتون انتقال یافتیم و در اطاق شماره 153 سكنى گزیدیم. بنا شد صبح روز جمعه ساعت 9 در دومین جلسه كنفرانس شركت كنیم.

متأسفانه جهت انتقال ما به كنفرانس در زمان مقرر نیامدند. ساعت از 9 گذشت كه شخصى به نام عباس ابراهیم النّور كه خود را عضو جبهه ملى - اسلامى سودان مى‏دانست، آمد و گفت: اكنون دیر شده و بهتر است در جلسه بعد از ظهر امروز شركت كنید. باز هم طبق معمول خبرى از كسى نشد.

تا ساعت 6 عصر هم بدین منوال گذشت. شخص دیگرى آمد و خود را از مجله العالم معرفى كرد. او هم پس از صحبت‏هاى لازم مارا ترك نمود.

من و سید مهدى حكیم (ره) در سالن هتل نشسته بودیم و منتظر رفتن در كنفرانس بودیم. دو نفر عراقى، چند مترى ما روى صندلى نشستند و از گارسون غذا خواستند و بدون تناول، وقت گذرانى مى‏كردند و در واقع سید حكیم را شناسایى مى‏كردند.

ما پس از مدتى به اطاق مراجعت و استراحت نمودیم و فردا صبح هم به شكل روزهاى پیشین ما را سركار گذاشتند. كنفرانس لحظه‏هاى پایانى خود را طى مى‏كرد و ما با پایان یافتن آن بدون شركت در كنفرانس، تصمیم گرفتیم با حسن ترابى دبیر كل جبهه ملّى - اسلامى سودان ملاقات كنیم. در شب یكشنبه 1368  براى ملاقات وى وارد منزلش شدیم و پیرامون مسائل جارى عراق، مسئله سیاسى فلسطین و مسئله مخالفین عراق صحبت‏هایى به میان آمد. پس از اتمام مذاكرات به هتل برگشتیم.

شهید سید مهدى (ره) رفت كه كلید از هتل‏دار بگیرد، در همان حال چند نفر عراقى مشكوك، آیت‏اللّه شهید (ره) را تحت نظر داشتند. من نیز رفتم تا كلید اطاق را از مسئول هتل بگیرم. 20 ثانیه نگذشته بود كه صداى شلیك گلوله شنیده شد. برگشتم دیدم كه سید مظلوم نقش بر زمین شده است. خواستم حركتى كنم كه مهاجمین همه را تهدید نمودند و تیراندازى هوایى نمودند.

پس از آن، همه روى زمین دراز كشیدند و تروریست‏ها پس از شلیك چهار گلوله هوایى، صحنه را ترك كردند و 15 دقیقه پس از متوارى شدن قاتلین، نیروهاى امنیتى سودان رسیدند. بدن غرقه در خون شهید حكیم را به بیمارستان منتقل نمودند و به بازجویى از ساكنین هتل پرداختند.

میثاق با خون شهید (ره)

پیكر آغشته به خون شهید به بیمارستان منتقل شد، اما روح پاكش به ملكوت اعلى پیوست. آرى، او رفت تا درد دل شیعیان را به جد بزرگوارش باز گوید.

پس از پخش خبر شهادت ایشان از رسانه‏هاى تبلیغاتى جهان، هیئتى از مجلس اعلاى انقلاب اسلامى و وزارت خارجه جمهورى اسلامى ایران، عازم سودان شدند و از كشور سودان نیز وزیر كشور، وزیر دادگسترى و مسئولین جبهه ملّى - اسلامى سودان، در كنار جسد مطهر شهید گرد آمدند.

 پس از قرائت فاتحه، حسن ترابى خطاب به آن شهید، چنین گفت:

«این فقید سعید، شخصیت بزرگى در وطن خود بود، بزرگى او به بزرگى اسلام بود. شهادت وى با این وضع و با چنین شرایطى بزرگى‏اش را نشان مى‏دهد. با هر قطره‏اى ازخون این شهید، صدایى به عالم بلند مى‏شود. این شهید براى ما مهمان بود و هر مهمانى نسبت به ما حقوقى دارد كه ما آن را انجام ندادیم. این فاجعه در واقع یك بحران سیاسى و اهانت به كشور سودان است.»

نخست وزیر سودان نیز خطاب به پیكر شهید، چنین گفت:

«من همدردى خود و مردم سودان را درباره این فاجعه، اعلام مى‏دارم. سودان چنین جنایتى را در تاریخ معاصر خود كمتر دیده است... خداوند روح او را با انبیاء و شهداء راستین محشور نماید.»

تشییع پیكر

روز پنجشنبه 1368 پیكر شهید با حضور شخصیت‏هاى سیاسى - نظامى سودان همانند، وزیر كشور، وزیر دادگسترى و رئیس جبهه ملى - اسلامى، از خارطوم تا تهران تشییع شد و ساعت 3 بعد از ظهر همان روز، وارد فرودگاه مهر آباد گردید. روز شنبه 1368 نیز دوباره پیكر او را، یارانش با حضور تعدادى از مسئولین جمهورى اسلامى ایران، برادرش آیت‏اللّه سید باقر حكیم و شخصیت‏هاى علمى و سیاسى عراق تشییع كردند.

تشییع پیكر پاك او با پخش سرود نظامى جمهورى اسلامى ایران، از مسجد ارك تهران آغاز شد و تا تقاطع شهید مصطفى خمینى (ره) ادامه یافت،

و پس از آن پیكر شریفش را به سوى شهر مقدس قم حركت دادند و با همراهى حدود 100 اتومبیل بدن شهید را در ساعت 3 عصر روز شنبه 1368 به قم رساندند و در میان انبوه جمعیت كه به انتظار ورود پیكر شهید بودند، تشییع و پس از عزادارى كم‏نظیرى بدن مطهّر آن رادمرد را در كنار بارگاه ملكوتى فاطمه معصومه (س) و مزار شهید محراب، آیت‏اللّه مدنى، در مسجد بالاسر، به خاك سپردند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.


منبع :

کتاب ستارگان حرم

تهیه و فرآوری: علی فریادرس ، گروه حوزه علمیه