تبیان، دستیار زندگی
مضمون اصلی «‌آب تیره» احساس مسوولیت‌پذیری والدین است و این پیام از طریق روح خلق شده در خلال فیلم به بیننده منتقل می‌شود. «آب تیره» (DARK WATER) محصول سال 2005 آمریكا است كه در مدت زمان یك ساعت و 45 دقیقه توسط والتر سالس كار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

القای حس مسوولیت‌پذیری والدین از زبان یك روح

مضمون اصلی «‌آب تیره» احساس مسوولیت‌پذیری والدین است و این پیام از طریق روح خلق شده در خلال فیلم به بیننده منتقل می‌شود.

«آب تیره» (DARK WATER) محصول سال 2005 آمریكا است كه در مدت زمان یك ساعت و 45 دقیقه توسط والتر سالس كارگردانی شده است.

درباره فیلم

فیلم سینمایی «‌آب تیره» با روایتی اندك و متفاوت از نسخه‌ی ژاپنی آن به كارگردانی هیدئو ناكاتا بازسازی شده است.

والتر سالس كارگردان «آب تیره» كه در پرونده كاری‌اش آثار مطرحی چون «خاطرات موتور سیكلت» و «ایستگاه مركزی» را ثبت كرده است، به اعتقاد برخی نتوانسته است اقتباس خوبی از نسخه ژاپنی فیلم ترسناك «آب سیاه» را ارائه دهد.

ناكاتا همواره به ارائه جزییات كاملی از شخصیت‌های فیلم‌هایش معروف است. به نحوی كه بیننده كاملا با شخصیت‌ها فیلم‌های او همذات پنداری كرده و در نتیجه احساساتی چون ترس، بدگمانی و ناامیدی شخصیت‌ها به خوبی به تماشاگر منتقل می‌شود.

این در حالیست كه نسخه‌ی آمریكایی «‌آب تیره» به این لحاظ ضعیف عمل می‌كند. با این حال ساخته سالس همانند نسخه ژاپنی «آب تیره» همان دلشوره و احساسی كه از نم پس دادن سقف به مخاطب منتقل می‌شود، همان صحنه‌های سرد و هولناك و همان دیالوگ‌ها را ارائه می‌دهد.

نقد «آب تیره» به كارگردانی سالس همواره با مقایسه این اثر با نسخه اصلی‌اش همراه بوده و اغلب منتقدان به اتفاق معتقدند، نویسنده و كارگردان آمریكایی در درك عنصر فوق طبیعی به ویژه در بخش پایانی فیلم دچار مشكل شده است.

اكران فیلم و حضور در جشنواره‌های جهانی

«آب تیره» بسیار زودتر از موعد در سینماها اكران شد. اتفاقی كه در سینمای هالیوود عجیب به نظر می‌رسد. مسوولان كمپانی دیزنی با دیدن فیلم بعد از تدوین نهایی چنان تحت تاثیر قرار گرفتند كه برنامه اكران قبلی فیلم را جلو انداختند. آنان مدعی شدند كه «آب تیره» پتانسیل فراوانی برای تبدیل شدن به یكی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اكران تابستان دارد.

«آب تیره» پس از اكران در آمریكا در كشورهای بسیاری چون هنگ‌كنگ، مالزی، فیلیپین، كانادا، فنلاند، سنگاپور، آرژانتین، نروژ، فرانسه، سنگاپور، آرژانتین و هلند نیز به نمایش درآمد. با این حال این فیلم بر خلاف دیگر ساخته‌های سالس عنوانی را در جشنواره‌های جهانی كسب نكرد.

داستان فیلم

فیلمنامه‌ی «‌آب تیره» را هیدئو ناكاتا بر اساس نولی از كوجی سوزوكی به نگارش درآورده است. این درام دلهره‌آور و ترسناك، داستان زنی به نام الیا را به تصویر می‌كشد كه پس از جدا شدن از همسرش به همراه «سیسیلیا» دخترش، به آپارتمانی در حومه منهتن می‌روند. او در این خانه متوجه آب سیاهی می‌شود كه غیر عادی است. در ادامه اتفاقات عجیب وغربی رخ می‌دهد كه هر یك به نوعی به این «آب تیره» مربوط می‌شود.

درباره‌ی فیلمساز

والتر سالس، كارگردان، تهیه‌كننده و فیلمنامه‌نویس، 12 آوریل 1956 در ریودوژانیرو به دنیا آمد.

وی فیلمسازی را با كارگردانی مجموعه‌ای تلویزیونی آغاز كرد و پس از آن 14 فیلم را ساخت كه «آب تیره»‌دهمین اثر وی محسوب می شود.

از جمله مطرح‌ترین آثار این فیلمساز می‌توان به ایستگاه مركزی و خاطرات موتورسیكلت اشاره كرد كه هر دو از تلویزیون ایران پخش شده است.

والتر سالس در سال 2000 به عنوان هیات داوران جشنواره برلین انتخاب شد و دو سال بعد نیز در زمره هیات داوران جشنواره كن قرار گرفت.

این كارگردان در سال 2003 نیز از سوی روزنامه انگلیسی گاردین به عنوان یكی از 40 كارگردان برتر جهان معرفی شد.

بازیگران فیلم

در سینمایی «‌آب تیره» بازیگر مطرح آمریكا، جنیفر كانلی به ایفای نقش پرداخته است. وی كه 12 دسامبر 1970 در نیویورك آمریكا متولد شد، بازیگری را از سال 1984 با فیلم روزی روزگاری در آمریكا (در نقش دبورای نوجوان) شروع كرده است.

جان سی‌ رایلی، تیم راث، دوگاری اسكات، آری یل گید، شلی دووال، پرلاهانی جاردین، كامرین من هیم، پت پست و لت ویت از دیگر بازیگرانی هستند كه كانلی را در این فیلم همراهی كرده‌اند.

گفتنی است فیلم سینمایی «آب تیره» یكشنبه 29 مرداد ماه در قالب سری جدید سینما ماوراء از شبكه‌ی چهار سیما پخش شد.

لینک :

سینمای جهان