تبیان، دستیار زندگی
بارها و بارها تریلر‌هایی را دیده‌اید که در آنها قهرمانان فیلم از شیروانی‌ها می‌پرند یا از لبه‌های پشت بام ساختمان‌ها بالا می‌روند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکشن پر زرق و برق

نگاهی به فیلم «مأموریت غیرممكن؛ پروتكل شبح»


بارها و بارها تریلر‌هایی را دیده‌اید که در آنها قهرمانان فیلم از شیروانی‌ها می‌پرند یا از لبه‌های پشت بام ساختمان‌ها بالا می‌روند.


فیلم «مأموریت غیرممكن؛ پروتكل شبح»

دوربین هم بدون کات همراهشان‌می‌رود، به سمت پایین سر می‌خورد و به ما می‌قبولاند که آن بازیگر واقعا در حال بالا رفتن از دیوار است و این ‌کار ما را برای دیدن شات‌های اینچنینی آماده می‌کند؛ اما نه در حدی که چنین صحنه‌هایی با القای وحشت شگفت‌زده‌مان نکند. آخرین دنباله ماموریت غیرممکن، پروتکل شبح است که در آن تام کروز از برج الخلیفه دبی- بلندترین برج جهان- درحالی‌که با یک جفت دستکش به شیشه‌های آن چسبیده بالا می‌رود.

تام کروز در نقش اتان هانت IMF درصدد ورود به مجموعه آسمانخراش‌های سرورهای کامپیوتری است و این تنها روش ورود بدون شناسایی است. براد برد کارگردان پروتکل شبح همه چیز را به‌خوبی می‌داند که بینندگان در هر قسمت فیلم، به‌دنبال تصویر دیجیتال یا هر چیزی می‌گردند که به آنها نشان دهد تام کروز واقعا روی آسمانخراش نیست و این فیلمی است که با زیرکی بسیار تصویر شده و کارگردان آن نمی‌خواهد که بینندگانش حتی با تردید به آن نگاه کنند؛ دنباله‌ای که مرگ را دست‌کم می‌گیرد و باعث می‌شود شما به استعداد‌های خودتان بخندید. تکان خوردن‌ها به بالا و پایین و اطراف ساختمان در ارتفاع یک مایلی زمین، کروز را تبدیل به انسانی بی‌باک می‌کند (‌مرد عنکبوتی بدون نیروی خارق‌العاده) و ضربان قلب ما را بالا می‌برد و نگران آن هستیم که یکی از دستکش‌های او از دستش خارج شود یا قدرت چسبندگی‌اش را از دست بدهد.آیا شما از این اتفاق متنفر نیستید؟

در پروتکل شبح کنار صحنه‌های هیجان‌انگیز لحظات مفرح هم وجود دارند که باعث خنده مخاطب می‌شوند. هانت و همکار متخصص کامپیوترش، نرد بنجی(سیمون پگ)، باید به اتاق بایگانی کرملین نفوذ کنند و این کار را با پنهان شدن پشت یکی از پروژه‌های گارد امنیتی انجام می‌دهند

در پروتکل شبح کنار صحنه‌های هیجان‌انگیز لحظات مفرح هم وجود دارند که باعث خنده مخاطب می‌شوند. هانت و همکار متخصص کامپیوترش، نرد بنجی(سیمون پگ)، باید به اتاق بایگانی کرملین نفوذ کنند و این کار را با پنهان شدن پشت یکی از پروژه‌های گارد امنیتی انجام می‌دهند. این یک نتیجه جاسوسی از یک شعبده‌بازی است و شعبده است که روح همه فیلم‌هاست. پروتکل شبح سریع و انفجاری است ولی در عین حال یک تردستی هوشمندانه هم هست.

فیلم «مأموریت غیرممكن؛ پروتكل شبح»

براد برد، کارگردان انیمیشن شگفت‌انگیز‌ها و غول آهنی با نوعی مهارت که پل پرینگرس در فیلم‌های بورن به ارمغان آورده به سینمای اکشن وارد شده و دقت یک انیماتور در استفاده از فضاهای بصری را نشان داده که با وجود بازیگوشی، نبوغ او را در خود دارد. پس از یک انفجار در کرملین، IMF مسئول انفجار شناخته شده کنار گذاشته می‌شود و هانت و تیمش ناگهان متوجه می‌شوند که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند. آنها تبدیل به عوامل سرکشی می‌شوند که برای اثبات بی‌گناهی خود وارد ماجرا شده‌اند؛ مثل نسخه جاسوسی یاران اوشن. ماموریت آنها متوقف کردن هندریکس (مایکل نیکویست) یک تروریست تنهاست که کد‌های هسته‌ای روسیه را دزدیده است و قصد دارد با پرتاب یک موشک، جنگ هسته‌ای را آغاز کند.

فیلم «مأموریت غیرممكن؛ پروتكل شبح»

امتیاز دادن به مهارت‌های تام کروز کار ساده‌ای است، او در پروتکل شبح حضوری تپنده دارد؛ تلفیقی از ذهن و بدنی پویا. از لحظه‌ای که او از زندانی در روسیه فرار می‌کند خشونت و هرج و مرج در اطراف او به‌وجود می‌آید و کروز با اخلاق غیرآمرانه خود به فیلم انرژی تزریق می‌کند. او مثل یک مشت‌زن حرفه‌ای ضربه می‌زند و مثل دیوانگان رانندگی می‌کند. ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح، به واقع یک اکشن هالیوودی پر زرق و برق با تکیه بر فرهنگ آدرنالین است که مسائل واقعی را از غیرواقعی جدا می‌کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری / ساناز مروتی