تبیان، دستیار زندگی
بوی بد دهان،گاهی از فاسد شدن لثه است و گاهی از خرابی دندان که قابل دیدن هستند و گاهی به علت عفونت در سینوسهاست است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طب سنتی و رفع بوی بد دهان

بوی بد

پرسش: در طب سنتی برای رفع بوی بد دهان چه توصیه هایی دارید؟

پاسخ: بوی بد دهان، گاهی از فاسد شدن لثه است و گاهی از خرابی دندان که قابل دیدن هستند و گاهی به علت عفونت در سینوسهاست و علامتش این است که در هنگام ایستادن بیشتر است و نیز حس بویایی کم می شود و آب بینی نیز از حالت عادی خارج میشود و گاهی به خاطر وجود بلغم عفونی است که در معده است و علامتش این است که وقتی چیزی بخورند بوی دهان کم می شود. معمولا احساس بوی بد در دهان توسط خود بیمار و یا اطرافیان درک می شود.

قابل ذکر است، بوی بد دهان دلایل متعددی دارد، فکر میکنم تاثیر نامطلوبی که بوی بد دهان در شخصیت یک فرد میگذارد با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد. خاطره بدی که از فردی که بوی دهان بدی ازش دیدید شاید ماهها در ذهنتان بماند یا شده که احساس کنید که خودتان دهانتان بو می دهد آیا در این صورت می توانید با یک شخصیت معتدل و سالمی با اطرافیان ارتباط برقرار کنید؟!!! مطمئناً پاسخ منفی است.

منشا بوی دهان که تحت هر شرایطی آزار دهنده است عبارتند از:

- بوی موادی که احتمالا در طی روز مصرف کرده باشیم از قبیل سیر، پیاز، سیگار و ...

- بوی نامطبوع ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف

- بوی ناشی از حلق و لوزه ها و سینوس های فکی که در کل تحت نام مجاورات دهان و دندان از آنها یاد می شود.

- بوی ناشی از بیماریهای سیستمیک از قبیل آبسه های ریه، دیابت، ناراحتی های گوارشی و ...

اگر عفونت دهان و دندان یا سینوزیت و یا ناراحتی معده و ریه نداشته باشید رعایت موارد زیر مفید است البته رعایت بهداشت دهان و دندان بصورت مرتب لازم است.

1- چای بادرنجبویه و زیرفون روزی 3 استکان

(1 قاشق مرباخوری) به اضافه‌ی زیرفون (1 قاشق غذاخوری) در یك قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.

خواص: طبیعت خیلی گرم، در بعضی مزاجها بالا برنده‌ی قوی فشار خون، مقوی قلب و اعصاب، خون‌ساز، تقویت‌كننده‌ی سلولهای مغزی، فوق‌العاده آرام بخش است، (گیاه مورد علاقه‌ی حضر علی (ع)) مقوی مغز، ضد صدای گوش، خواب‌آور، نشاط‌آور، ضد بیماری های كلیه، ضد خوابهای وحشتناك، ضد بوی دهان.

2- حجامت عام و تکرار آن

3- مصرف صبحانه بصورت مفصل و شام سر شب و نهار نصفه

4- مراجعه به دندانپزشک جهت بررسی احتمال عفونت دهان و دندان

بوی بد دهان، گاهی از فاسد شدن لثه است و گاهی از خرابی دندان که قابل دیدن هستند و گاهی به علت عفونت در سینوسهاست و علامتش این است که در هنگام ایستادن بیشتر است و نیز حس بویایی کم می شود و آب بینی نیز از حالت عادی خارج میشود و گاهی به خاطر وجود بلغم عفونی است که در معده است و علامتش این است که وقتی چیزی بخورند بوی دهان کم می شود. معمولا احساس بوی بد در دهان توسط خود بیمار و یا اطرافیان درک می شود.

برخی مواد خوش بو کننده دهان:

1. چای دارچین:

(چند عدد آسیاب نشده) در یك قوری ( 2 لیوان آبسرد) به همراه مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشك، محرك اعصاب، شستشو دهنده‌ی كلیه، دفع رطوبت اضافی بدن، مفرح، تقویت قوه باء، مسكن پا دردهای رطوبتی، اشتهاآور، ضد دلهره، ضد بوی بددهان، تقویت كبد و معده (تاثیر آن تا 15 سال در بدن می‌ماند)

2. پسته:

طبیعت پوست قرمز روی مغز در حرارت معتدل و خشک است و پوست سبز بیرونی( که روی پوست سفید صلبی قرار دارد )، سرد و خشک است. که مقوی معده، قابض و بر طرف کننده اسهال، تشنگی و استفراغ ( قی ) است و جهت خوشبو کردن دهان کاربرد دارد.

3. کرفس:

گرم و خشک و کرفس کاشته شده، گرم و تر است. باد شکن، معرق، مسکن درد و خوشبو کننده دهان است.

مواد غذایی موثر در بوی خوش دهان

4. سنبل الطیب:

خوردن آن با آب سرد دل بهم خوردگی را تسکین می دهد. مدر و قاعده آور است و شکم را می بندد. رطوبت معده را خشک می کند و جهت خوشبو کردن دهان بکار می رود. سوزش معده را تسکین داده و رطوبتهای ناشی از سرما را دفع می کند و مغز را توان می بخشد. مزاج آن گرم است.

5. نارگیل:

برای خوشبویی دهان، دفع مواد سرد و در دستگاه گوارش نافع است.

6. شفتالو:

سرد و تر است. از زردآلو غلیظ تر و محرک بلغم است. در بین شفتالوها، آنکه گوشتش از هسته جدا می شود، هلو نامیده می شود که از بقیه انواع این گونه بهتر است. ملین، رافع عطش و جهت رفع بوی بد دهان مؤثر است. خشک کرده آن دیر هضم و در اسهال جمع کننده شکم است.

مشاور پاسخگو: دکتر جوادی

تنظیم: مرکز مشاوره