تبیان، دستیار زندگی
بالارفتن سن ازدواج دردسر بزرگی است که متهم ردیف اول آن را نمی توان به راحتی تعیین کرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما هم از ازدواج فرار می‌کنید؟


بالارفتن سن ازدواج دردسر بزرگی است که متهم ردیف اول آن را نمی توان به راحتی تعیین کرد. ترس از ازدواج، چاله های پرنشدنی که بزرگترها پیش روی جوان ها می کنند و بی اعتمادی به ازدواج شاید مهم ترین دلایلی باشند که سن ازدواج را به تاخیر می اندازند.

شما هم از ازدواج فرار می‌کنید؟

با این حال، اگر شما هم احساس می کنید سن تان بالا رفته اما به ازدواج رغبتی ندارید، بهتر است دلیل اصلی این بی انگیزگی را پیدا کنید.

-  رواج باورهای اشتباهی چون تجرد عامل پیشرفت و آزادی

امروزه برخی از جوانان بر این باورند که ازدواج باعث ایجاد محدودیت در بسیاری از خواسته‌ها و نیازها و موجب سلب آزادی های فردیشان می‌شود؛ از این رو، ترجیح می‌دهند به شکل مجرد و آزاد زندگی کنند.

در این میان از سویی برخی به زندگی آزاد و بدون محدودیت غرب روی می برند و به لذت جویی می پردازند و رشد اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی و... خود را در تجرد می دانند و برخی دیگر به دلیل گرایشهای خشک مذهبی و برای رسیدن به خودسازی و سیر و سلوک معنوی حاضر نمیشوند در قید و بند زندگی مشترک قرار گیرند.

برخی نیز فرزنددار شدن را مانع و از این رو، حاضر نمی‌شوند ازدواج کنند.

-  گسترش فرهنگ های غلطی چون هزینه های سنگین و چشم و هم چشمی

«چشم و هم چشمی» فرهنگ غلط دیگری است که به مرور زمان در میان خانواده ها شکل گرفت به گونه ای که فرهنگ های زیبا و قدیمی چون ساده زیستی جای خود را به برخی ارز‌شها چون تجمل‌گرایی، توقع های بالا و بیجا و... داد. همین امر باعث فرار بسیاری از جوانان به خصوص آقا پسرها از ازدواج و هزینه های سرسام آور آن شد.

-  فراهم بودن زمینه روابط نامشروع

طبق پژوهش های به عمل آمده، روابط آزاد و بدون چارچوب میان دختر و پسر و امکان ارضای جنسی، نیاز به ازدواج را در جوانان کم رنگتر کرده است. این فرهنگ غلط که در ابتدا تنها در کشورهای بی بند و بار وجود داشت، از طریق وسایل ارتباط جمعی به تمام مردم جهان انتقال یافت. به همین دلیل به مرور زمان افکار شومی چون روابط آزاد و بدون قانون و امکان بهره‌گیری جنسی از طریقی غیر از ازدواج میان دختر و پسر که مسئولیت چندانی هم بر عهده آنها نمی گذارد، در برخی از جوانان شکل گرفته و باعث افزایش سن ازدواج شد.

- کاهش اعتماد اجتماعی

با افزایش میزان آسیب ها و نابهنجاری های اجتماعی، اعتماد اعضای جامعه به یکدیگر کاهش یافت. از آنجایی هم که مبنای زندگی مشترک بر پایه اعتماد متقابل طرفین (دختر و پسر) به یکدیگر است، فرو ریختن دیوارهای اعتماد باعث شد افراد به سختی بتوانند به کسی اعتماد کرده و او را شریک زندگی خود بدانند.

-  باورها و مشکلات فردی و خانوادگی

نه تنها باورها و مشکلات فردی چون دیدن تجربیات تلخ زندگی والدین، اقوام و اطرافیان در نگرش افراد نسبت به ازدواج تاثیر منفی می گذارد بلکه برخی باورهای غلط خانوادگی چون ازدواج فرزندان به ترتیب سن، حساسیت بیش از حد در انتخاب همسر برای فرزند و... نیز فرصت های مناسب بسیاری زا جوانان گرفته و بر سن ازدواج آنها تأثیر می گذارند.

تمرین: به عوامل ذکر شده در بالا توجه نمایید. کدامیک از آنها در اجتناب شما از ازدواج نقش دارند؟ پس از یافتن عامل در مورد آن بیندیشید و درستی یا نادرستی آن را براساس تفکر خود بیابید. به چه نتیجه ای می رسید؟ آیا عوامل تاثیر گذار بر عدم ازدواج شما واقعاً موانع غیر قابل حلی هستند یا می توان آنها را حل کرد؟

عوامل

عامل من

درستی یا نادرستی

راه حل پیشنهادی

نتیجه

رواج باورهای اشتباهی چون تجرد عامل پیشرفت و آزادی

آرزو دارم تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهم.گمان می کنم در صورتی می توانم به این هدفم برسم که دغدغه ای چون زندگی مشترک، فرزند داری و ... وجود نداشته باشد. به همین دلیل ازدواج نمی کنم.

وقتی خوب فکر می کنم میبینم که دارم خیلی سخت می گیرم. بسیاری از همکلاسی هایم در ضمن ازدواج ادامه تحصیل می دهند. جالب آنکه شاگر اول کلاسمان یک خانم متاهل است. وقتی با او صحبت می کنم آرامش بسیاری در وجودش موج می زند. انگار نه انگار که کلی مسئولیت دارد.

می توانم با فرد مقابل صحبت کرده و او را از اهدافم با خبر کنم. در این صورت او نیز مرا در رسیدن به این هدف به هر نحو چون کمک در کارهای خانه، عقب انداختن فرزند دار شدن و... یاری می رساند.

وقتی خیلی ها می توانند در ضمن زندگی مشترک درس هم بخوانند و موفق هم باشند پس من هم می توانم.

گسترش فرهنگ های غلطی چون هزینه های سنگین و چشم و هم چشمی

فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع

فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع

کاهش اعتماد اجتماعی

باورها و مشکلات فردی و خانوادگی

عوامل دیگر

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.