تبیان، دستیار زندگی
تاکنون دو کشور چین و روسیه مهمترین کشورهایی بودند که با تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چین و تحریم نفتی ایران


تاکنون دو کشور چین و روسیه مهمترین کشورهایی بودند که با تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده اند. اما این مقاومت تا کجا می تواندادامه داشته باشد؟

چین و ایران

تاکنون دو کشور چین و روسیه مهمترین کشورهایی بودند که با تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده اند. اتحادیه اروپا هم با شک و تردیدهای زیادی در این خصوص رو به روست و بحران اقتصادی پیش آمده برای بخی از کشورهای اروپایی وارد کننده نفت خام ایران ، اوضاع را برای آنان پیچیده تر از قبل کرده است .

اما چرا با وجود فشارهای فزاینده امریکا به کشورهای آسیایی مانند چین،‌ژاپن و کره ، چین هنوز به معاهدات اقتصادی خود با ایران پایبند است و به عنوان شریک تجاری و سیاسی ایران،‌تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد؟

روزنامه چاینا دیلی در مطلبی به تحلیل این موضوع پرداخته و بیان کرده است افزایش فشارها به چین برای تحریم محصولات نفتی ایران قاعدتا باید پس از مدتی اثرگذار بوده و مسئولان چینی را وادار کند تا در حوزه روابط تجاری خود با کشورهای نفتی،‌تنوع بیشتری را در نظر بگیرند اما این مسئله به همین سادگی ها هم نیست .

در این مطلب آمده است :کارشناسان اقتصادی و صنعتی معتقدند با افزایش تنش ها بین ایران و کشورهای غربی و بالا رفتن ریسک خطرات موجود در جغرافیای سیاسی منطقه خاور میانه، ‌زمان تجدید نظر چین در میزان واردات نفت خام از ایران فرا رسیده است .

سومین کشور صادر کننده نفت به چین بعد از عربستان و آنگولا،‌ ایران است که با صادرات روزانه 420 هزار بشکه نفت خام به این کشور 9 درصد از کل واردات نفت خام چین را در دست گرفته است

در این مطلب همچنین با اشاره به توافق اولیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه نفت ایران، آمده است: با افزایش تنش ها بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین نیز شاید به ناچار مجبور شود به دلیل فشارهای سیاسی سیاست کاهش اتکای اقتصادی به نفت خام ایران را دنبال کند.

اما چرا چین به این مرحله وارد نمی شود؟ این روزنامه خود اعتراف کرده است که سومین کشور صادر کننده نفت به چین بعد از عربستان و آنگولا،‌ ایران است که با صادرات روزانه 420 هزار بشکه نفت خام به این کشور 9 درصد از کل واردات نفت خام چین را در دست گرفته است .

-اقتصاد- ایران و چین

بر اساس گزارش اقتصادی منتشر شده توسط انستیتو تحقیقات ملی نفت چین، نایع این کشور طی سال 2011 و در نه ماه اول این سال‌ 15.85 میلیارد دلار نفت از ایران خریده اند که نسبت به سال گذشته روند افزایشی هشتاد و چهار و نیم درصدی را نشان می دهد. این در حالیست که افزایش واردات نفت از عربستان تنها 19.7 درصد بوده و در مورد آنگولا این رقم به 0.28 کاهش یافته است .

در عین حال آمارهای اقتصادی نشان می دهد چین دومین وارد کننده بزرگ نفت بعد از امریکا است که به طور مثال در 11 ماه ابتدایی سال 2011 231.86 میلیون تن نفت خام را برای مصارف صنعتی خریداری کرده است .

این گزارش به صحبت های مقامات ایرانی در این خصوص نیز اشاره کرده و آورده است: مقامات ایران خاطر نشان کرده اند در صورتی که اروپا نفت ایران را تحریم کند،‌مطمئنا مشتریان دیگری از منطقه آسیا برای نفت خود پیدا می کند. این مسئله اشاره ای به بزرگترین مشتری نفت ایران، یعنی چین دارد که بعد از اعمال تحریمهای بیشتر اتحادیه اروپا می تواند نفت ایران را به قیمت مقرون به صرفه تری خریداری کند و این مهمترین مسئله برای چین در عدم حمایت از تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :سایت خبری شفاف

لینک های مرتبط:

تحریم بانک مرکزی و اقتصاد آمریکا

چرا تحریم نفت ما غیرممکن است؟

اعمال تحریم‌ها به ضرر کیست؟