تبیان، دستیار زندگی
جهان پهلوان تختی در روز پنجم شهریور ماه سال 1309 خورشیدی در خانواده ای متوسط در محله خانی آباد تهران متولد شد. پدرش به سبب اعتقادات مذهبی و ارادت به امام هشتم، نام غلامرضا را برای وی برگزید. او دو برادر و دو خواهر داشت که همهٔ آنها از وی بزرگ‌تر بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تختی سمبل جوان مردی


جهان پهلوان تختی در روز پنجم شهریور ماه سال  1309  خورشیدی در خانواده ای متوسط در محله خانی آباد تهران متولد شد. پدرش به سبب اعتقادات مذهبی و ارادت به امام هشتم، نام غلامرضا را برای وی برگزید.

تختی و مادرش
او دو برادر و دو خواهر داشت که همهء آنها از وی بزرگ‌تر بودند. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی تهران گذراند و پس از گذراندن اول متوسطه در دبیرستان منوچهری تهران ترک تحصیل کرد. تختی همراه کار، به ورزش زورخانه‌ای و کشتی نزد پهلوان سید علی می‌پرداخت. او در سال 1327 به خدمت سربازی رفت و در 25 مهر همان سال در اداره راه‌آهن استخدام شد. وی سابقهء کار درشرکت نفت مسجد سلیمان را هم داشت.

او در 30 بهمن 1345 با شهلا توکلی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام بابک بود که در 11 شهریور 1346 به دنیا آمد

دوران ورزشی

تختی کشتی را از سال 1325 آغاز کرد. او در سال 1329 در 20 سالگی به عضویت باشگاه پولاد در آمد و زیر نظر حبیب‌الله بلور کشتی آزاد را به طور قهرمانی آغاز کرد. و در همان سال نخستین قهرمانی کشور خود را کسب کرد. تختی در رقابتهای قهرمانی کشور طی سالهای 1329 تا 1338 هشت بار قهرمان کشور شد. او در سال 1951 در مسابقات قهرمانی جهان هلسینکی در دستهء 79 کیلو به مدال نقره رسید، وی و سه هم‌تیمیش؛ محمود ملاقاسمی (نقرهء 52 کیلو)، محمدمهدی یعقوبی (برنز 57 کیلو) و عبدالله مجتبوی (برنز 73 کیلو)، برندگان اولین مدال‌های بین‌المللی تاریخ کشتی ایران بودند. او سال بعد در المپیک هلسینکی مدال نقرهء خود را در 22 سالگی تکرار کرد. چهار سال بعد در المپیک 1956 ملبورن در یک وزن بالاتر؛ 87 کیلوگرم، بهتر ظاهر شد و به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک را کسب کردند.

جهان پهلوان تختی

تختی در مسابقات قهرمانی جهان 1959 تهران، 1961 یوکوهاما و 1962 تولیدو به ترتیب به دو مدال طلا و یک مدال نقره رسید. در المپیک 1960 رم هم با 5 پیروزی با ضربهء فنی و یک شکست با امتیاز از عصمت آتلی ترک مدال نقرهء وزن 87 کیلو را گرفت. وی که کشتی را از میان‌وزن آغاز کرده بود با افزایش وزن خود به دسته‌های بالاتر رفته و از سال 1962 به دستهء 97 کیلوگرم پا گذاشت، اما مشخص شد که رقابت در این وزن برای قهرمان پا به سن گذاشته دشوار است و او در المپیک 1964 توکیو با شکست از احمد آئیک ترک و مساوی با سعید مصطفائف بلغار به مقام چهارم قناعت کرد.

وایکینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پت بلر آمریکایی، دیتریش آلمانی، ویچزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، الکساندر مدوید بیلورس از شوروی و احمد آئیک ترک مهمترین رقیبان تختی در 14 سال حضور وی در عرصه بین‌المللی بودند.

غلامرضا تختی همچنین سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شده بود.

تختی اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال های جهانی و المپیک بشود.

آرامگاه غلامرضا تختی

مرگ جهان پهلوان تختی

در رابطه با مرگ شادروان تختی شایعات بسیاری گفته شد،‌رژیم آنرا خودكشی ناشی از عقده های روانی، اختلافات خانوادگی، و... معرفی كرد، اما آنچه بر مردم حقیقت جوی ایرانی از اسناد به جای مانده مسلم گشت این بود كه تختی به دست عمال رژیم كشته شد. آری او را در یكی از اتاق های هتل آتلانتیك تهران كه مجاور سازمان امنیت كشور بود، به قتل رساندند و ظواهر امر را به نحوی طراحی كردند كه دال برخودكشی تختی باشد.

خبر در گذشت قهرمان كشتی ایران در تاریخ 1346/10/18 در سراسر تهران بلكه ایران و جهان پیچید و همه ناباورانه در سوگ تختی به عزاداری پرداختند. پیكر پاكش نیز در تاریخ 1346/10/19 پس از كالبد شكافی در پزشكی قانونی و رای برخودكشی او به ابن بابویه منتقل و همانجا به خاك سپرده شد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان


منابع : 1- حیات نامه  /   2- ویکی پدیا   / 3- نیک صالح