تبیان، دستیار زندگی
یکی از جنبشهای جنجالی و تاثیرگذار مدرن، هنر آبستره بود. در ترجه فارسی برای لفظ آبستره، کلمات تجرید و انتزاع پیشنهاد شد. متن حاضر به تفاوت بنیادهای فکری هنر آبستره و هنر تجریدی می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبستره، انتزاع یا تجرید


یکی از جنبشهای جنجالی و تاثیرگذار مدرن، هنر آبستره بود. در ترجه فارسی برای لفظ آبستره، کلمات تجرید و انتزاع پیشنهاد شد. متن حاضر به تفاوت بنیادهای فکری هنر آبستره و هنر تجریدی می پردازد.


آبستره، انتزاع یا تجرید

عده‌ای لغت «آبستره» را به معانی انتزاع و تجرید تعبیر و معنی می‌کنند و معتقدند که کلیه آثار انتزاعی و تجریدی، معنی ترجمه شده‌ای از کلمه آبستره هستند، در حالیکه چنین نیست و ما در این سلسله گفتارها به تفاوت نادرست ترجمه آبستره خواهیم پرداخت، از هنگامیکه آثار آبستره در هنر نقاشی پدیدار شد دامنه وسعت انتقال و گسترش آن به سراسر جهان راه یافت از جمله هنر ایران را نیز تحت‌الشعاع قرارداد و تعدادی از هنرمندان ایرانی پیرو این نوع هنر شده و در صدد برآمدند که ابتدا به ساکن آن را برای جامعه ما معنی و ترجمه کنند.

به همین دلیل آنچه آن گروه اندک از هنرمندان ایرانی به ترجمه لغت آبستره دادند مفهوم و تعریفی شد که تاکنون نیز ادامه یافته و در عرصه هنرهای مختلف از آن یاد می‌شود. همه اهمیت ماجرا در ترجمه‌ای است که آنان از آبستره در اختیار اهل هنر قرار دادند آنان می‌گفتند که آبستره، به معنی انتزاع و تجریه است و هر اثر تجریدی یا انتزاعی به معنی همان انتزاع بوده و این گفته چنان وسعت یافت که امروزه در همه مجامع هنری و محافل آموزشی از ترجمه آبستره به همین معنی انتزاع و تجرید استفاده می‌شود در طول سالیان متمادی که بر هنر ایران بعد از ورود سبکها و مکتبهای هنری گذشت هیچکس پیدا نشد که بر روی ترجمه این کلمه به صورت جدی و اساسی فکر کند و معانی ترجمه شده به این هنر را مورد ارزیابی و تفحص قرار داده و معنی و مفهوم اصلی آن را در اختیار هنرجویان و هنرمندان و بطور اخص پژوهشگران قرار دهد. لذا بدلیل همین نقیصه حتی اساتید اهل فن نیز به اشتباه رفتند و همین معانی ترجمه شده‌ای که از آبستره در گذشته شده اشتباه را در آثاری که از خود به چاپ می‌رساندند نیز نام برده آن را به اقصاء نقاط کشور منتقل کرده از همین روی گسترش بی‌مانندی یافت همین ارزیابی شتابزده آنان از مفهوم این هنر باعث گردیده که امروز کمتر محقق و فرد اهل فکری آستین بالا زند و دست بکار شود و سره را از نامبرده باز شناساند و معنی در خور و قابل در اختیار مخاطب قرار دهد هر چند کار بر روی این موضوع بسیار سخت و دشوار گردیده، چون معنی انتزاع و تجرید برای کلمه آبستره کاملاً جا افتاده و ذهن مخاطب در بازشناسی تعبیر و مفاهیم جدید از این کلمه بسیار مقاومت خواهد کرد. گاهاً آن را نخواهد پذیرفت بنابر این با همه سختی و نیروهای مانع که در پیش روی این تحقیق خواهیم داشت باز هم با جدّیت به سوی تجریه و تحلیل این موضوع خواهیم رفت و آن را از پایه و ریشه تا سمت و سویی که بالا رفته و قد کشیده و شاخه دوانده، دنبال و پی خواهیم گرفت.

در همینجا بگوییم، لغت آبستره Abstract که در میان زبان ما به واژگان متفاوت از جمله «انتزاع و تجرید» ترجمه شده، کاملاً اشتباه و بی‌معنی است و عده‌ای به اشتباه از این لغات در محافل و امکان‌های آموزشی هنر از آن نام می‌برند.

در اینجا به شرح توضیح خواهیم داد که لغات «انتزاع و تجرید دارای چه نوع معنی و مفهومی هستند، بطوریکه این دو هنر هم از جهت نوع مفهوم و هم از حیث کاربردی بودن بسیار با یکدیگر فرق دارند.

هنرهای انتزاعی، به آثاری‌ گفته می‌شوند که قصد دارند فرم یاشکل مورد نظرشان را تا به حدی خلاصه و تجزیه کنند که از اسم اصلی آن شى دور نشوند و قبل از اینکه آن شى مورد نظر به نهایت خلاصه شدن می‌رسد دست از کار می‌کشند و دیگر آن شى را خلاصه و تجزیه نمی‌کنند.

ابتدا هنر «آبستره» به آنگونه آثاری گفته می‌شود که بسیار مجهول و نامحسوس و غیر قابل پیش بینی و به دور از انتظار مخاطبان است. کلیه آثار آبستره از نوع نقاشی صرفاً برای دیدن و تماشاکردن و از نوع آثار حجمی صرفاً برای لمس کردن نه برای لذت بردن و به خاطر سپردن ساخته می‌شوند، بنابر این هیچیک از مخاطبان نباید با مواجن این آثار انتظار رؤیت یک صفت اخلاقی یا یک فضیلت معنوی را داشته باشند، زیرا هنرمندان اینگونه آثار بدون در نظر گرفتن هیچگونه قصد و موردی به خلق آن دست می‌زنند به همین دلیل آثار آبستره هرگز مشمول نقد منطقی نمی‌شوند چون از یک ذهن و فکر منطقی تراوش نکرده‌اند که انتظار چنین نقدی از آنان برود هنرمندان آبستره‌ساز هرگز نمی‌دانند که (چرا و چگونه؟) به این اثر رسیده‌اند آیا هرگز می‌فهمند که چه می‌خواهند و قصدشان از آنچه ساخته‌اند چه بوده، آنان نگاهشان را متوجه بیننده آثار خود کرده و میخواهند بدانند که آنان چه دیده یا لمس کرده‌اند برایشان جالب است که بدانند آیا توانسته‌اند با آثار خود، مردم را به غایت (ندانستن) ارجاع دهند. آنان به آن دسته یا گروه از مخاطبانی که با رؤیت آثار آبستره، کلماتی همچون بی‌معنی و منحط و بی‌ربط،... بکار می‌برند هیچ کاری ندارند چون بار بردن این‌گونه کلمات و یا نظایر آن نشان می‌دهد که بیننده با این نوع آثار ارتباط برقرار کرده که توانسته در تحلیل خود برای آنان از چنین کلماتی نام ببرد، در واقع هدف و مقصود از ساختن چنین آثاری این است که هیچکس نداند برای چه هدفی ترمیم و یا ساخته شده‌اند و برای چه هدفی در یک گالری به نمایش گذاشته شده‌اند.

آبستره، انتزاع یا تجرید

اما هنر انتزاع و تجرید، دارای هدف و مقصودی کاملاً معنی‌دار و غایتی اخلاقی، انسانی هستند، «انتزاع» اسم فاعل منتزع بوده و به معنی جدا شدن و خلاصه شدن است از همین رو با معنی تجرید می‌توانند مفهوم نزدیک به هم داشته باشند چون تجرید نیز به معنی مجردشدن و رها بودن و تنهایی جستن است، به لحاظ اخلاقیات انسانی هر دو گونه این هنر دارای غایات انسانی هستند و دارای پویشی هدفمند بوده که حتی از نوع انتزاع می‌تواند فطرت انسان را در بر گیرد. باید یادآور شویم که هنرهای انتزاعی و تجریدی، از جمله آثار مادی بوده به همین لحاظ دنیوی بودن اینگونه آثار کاملاً مشخص و معلوم می‌باشد.

هنرهای انتزاعی، به آثاری‌ گفته می‌شوند که قصد دارند فرم یاشکل مورد نظرشان را تا به حدی خلاصه و تجزیه کنند که از اسم اصلی آن شى دور نشوند و قبل از اینکه آن شى مورد نظر به نهایت خلاصه شدن می‌رسد دست از کار می‌کشند و دیگر آن شى را خلاصه و تجزیه نمی‌کنند.

برای این تعریف به اثر «پرنده فضایی» اثر برانکوزی نگاه کنید این یک اثر انتزاعی است اما به نسبت نامی که بر روی این اثر گذاشته یعنی پرنده فضایی، نشان می‌دهد که هنرمند قدری زیاده‌روی کرده است، زیرا ما در تعریف انتزاع گفتیم، انتزاں در یک اثر هنگامی رُخ می‌دهد که هنرمند، شى مورد نظر خود را تا بجایی خلاصه کند که از اسم اصلی آن شى دور نشود یعنی قبل از اینکه آن شى به نهایت تجزیه شدن به لحاظ شکل و طرز اعضا و اندام بیرونی، باید فوراً دست از کار بکشد، در غیر اینصورت آن شى از اسم اصلی خود دور شییده و ناشناخته میگردد. مانند همین تصویری که ملاحظه می‌کنید.

در واقع هیچ یک از آثار انتزاعی، اثری نا مفهوم و نامعلوم در خود ندارند و آنچه ناپیدا و مجهول می‌نمایاند به «آبستره» تعلق دارد، زمانی در یک اثر هنری انتزاع رُخ می‌دهد که هنرمند خواسته باشد مشکلی را در نهایت حد ممکن، مجرد سازد؛ بطوریکه بعد از آن نتوان شکل مورد نظر را مجرد یا خلاصه‌تر کرد، اگر بعد از نهایت خلاصه‌گی ، باز هم هنرمند در تدارک خلاصه‌تر کردن طرح شى مورد نظر خود باشد، طرح آن شى را به «آبستره» نزدیک کرده و از «انتزاع» دور شده است.

اگر بعد از نهایت خلاصه‌گی ، باز هم هنرمند در تدارک خلاصه‌تر کردن طرح شى مورد نظر خود باشد، طرح آن شى را به «آبستره» نزدیک کرده و از «انتزاع» دور شده است.

با همین تعریفی که از انتزاع و آبستره، صورت گرفت به ساده‌گی نشان میدهد که انتزاع یک روش اکتسابی است و همه هنرجویان می‌توانند درکسب مهارتهای آن شرکت جویند و از توانهای حس بصری آن بهره گیرند.

اما تجرید به هرگونه اثر مادی گفته می‌شود، انتزاع نیز یک‌اثر مادی است زیرا توسط یک هوش تجریدی به‌ثمر رسیده، گاهاً تجرید، به هرگونه روش راه بردن ماده را گوین یا هرگونه روش شناخت و مطالعه مواد و یا تجزیه و تحلیل و هدایت کنترل ماده را گویند، دراینجا از ترکیب حرفهای متفاوتی سخن به‌میان‌می‌آید که در میان همه آن‌ها مرادو منظور ما تجزیه و تجربه طرح ایده‌ای تازه از تعریف انتزاع و تجرید است که میتوان بوسیله آن در عالم هنر به این شکل هم فکر کرد و یا عمل نمود، بنابر این همه آنچه گفته می‌شود برای معنی‌شدن آثار هنری به کار گرفته شده است.

بخش هنری تبیان


منبع:

ایران مجسمه/ منصور فارسی