تبیان، دستیار زندگی
در مقاله ی قبل اشاره کردیم که نوجوانان به دلیل ویژگیهایی که دارند از تاسیس مدرسه ی نامرئی بین خودشان ناگزیرند.اما در این مقاله به چرایی تاسیس این مدرسه در این سنین بیشتر می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازهای نامرئی  یک نوجوان


در مقاله ی قبل اشاره کردیم که نوجوانان به دلیل ویژگیهایی که دارند از تاسیس مدرسه ی نامرئی بین خودشان ناگزیرند.اما در این مقاله به چرایی تاسیس این مدرسه در این سنین بیشتر می پردازیم.

اولویت پیدا کردن ارتباط اجتماعی و کسب پایگاه‏ فراخانوادگی

نوجوان

نوجوان در مقایسه با فرد بزرگسال باید ارتباطات‏ اجتماعی نوی را شکل دهد و یا آنها را بسازد و این ناشی از خروج‏ او از دوره کودکی و رویکرد او به بزرگسالی است.

کودک دبستانی‏ و پیش‏دبستانی مهم‏ترین پایگاه اجتماعی خود را خانواده می‏داند به‏ همین سبب تنها تلاشی که ممکن است در زمینه موقعیت اجتماعی‏ خود داشته باشد،داشتن یک موقعیت مطمئن و رضایت‏بخش در خانواده است.شاید برای کودک دبستانی،فراتر از خانواده تنها معلم به عنوان یک فرد اجتماعی اهمیت داشته باشد.او پس از خانواده تلاش می‏کند در نظر معلم موقعیت خوبی داشته باشد. ولی برای نوجوان،ترک موقعیت خانوادگی و کسب موقعیت‏ اجتماعی،آن هم در میان دوستان و افراد همسن و سال،اهمیّت‏ ویژه‏ای دارد.

نوجوان می‏خواهد پایگاهی فراتر از خانواده در میان‏ همسن و سالهای خود بیابد.ازاین‏رو احتیاج دارد که اطلاعات‏ لازم برای داشتن چنین موقعیتی را کسب کند.مهم‏ترین منبع‏ اطلاعاتی برای نوجوان،دوستان همسن و سال خود او هستند و نوجوان ناگزیر است در مدرسهء آنان تعلیم ببیند. کسب اطلاعات‏ در مدرسه رسمی،بیشتر نیاز فردای نوجوان را تأمین می‏کند.در حالی که اطلاعاتی که در مدرسه نامرئی رد و بدل می‏شود. پاسخگوی نیاز امروز اوست.و باید اذعان کنیم که رفع نیاز امروزبرای انسانها مقدم بر رفع نیاز فردای آنهاست.

اگر نوجوان در مورد دوستان و همسن و سالان خود اطلاعات کافی نداشته باشد و اگر ابزارهای لازم برای برقراری این ارتباط را که همان اطلاعات‏ است نداشته باشد،نمی‏تواند به عنوان عضو مؤثر در گروه دوستان‏ وارد شود.این نکته که تبادل اطلاعات در ارتباط اجتماعی ابزار بسیار اساسیی است،باید پیوسته مورد توجه قرار گیرد، به عبارت‏ دیگر،ارتباط اجتماعی ما با دیگران به‏طور عمده از طریق تبادل‏ اطلاعات صورت می‏گیرد و این پاسخی برای این سؤال است که‏ «چرا انسانها در کنار هم تا این حد اطلاعات مبتذل را مبادله‏ می‏کنند»؟در اصل باید بگوئیم که هدف آنان در این تبادل،صرف‏ انتقال اطلاعات نیست،بلکه هدف آنان برقراری ارتباط از طریق‏ تبادل اطلاعات است و هرگونه اطلاعاتی که ارتباط آنان را تسهیل‏ کند دارای اولویت و اهمیت است.این قاعده در مورد نوجوان نیز صدق می‏کند.نوجوان برای برقراری ارتباط با دوستان به‏ اطلاعات نیاز دارد تا از آن به عنوان پل ارتباطی استفاده کند.او این‏ اطلاعات را از مدرسه نامرئی می‏گیرد و در مدرسهء نامرئی به‏ دیگران انتقال می‏دهد.

مدارس نامرئی را نباید از بین ببریم.بلکه باید در آنها مداخله‏های‏ خاصی داشته باشیم و به جای اطلاعات نادرست و دور از واقع و گاه مضر،اطلاعات سالم،رشددهنده و مؤثری به جریان‏ بیندازیم

هویت در حال شکل‏گیری نوجوان

این عامل باید در کنار عامل اول مورد بررسی و توجه قرار گیرد.از آنجا که هویت‏ نوجوان در این سنین در حال شکل‏گیری است،می‏خواهد برای‏ آینده خود خط مشی مشخصی را رسم کند و برای آنکه بتواند هویت مطلوب و رضایت‏بخشی برای خود فراهم آورد.از طریق‏ ارتباط با افراد همسن و سال،خود را با یک محک تجربه و شکل‏گیری‏ هویت می‏سنجد.

رشد تفکر انتزاعی یکی دیگر از عواملی که سبب می‏شود

نوجوان به اطلاعات نو و تازه نیازمند باشد و آن را در«مدرسه‏ نامرئی»از دیگران کسب کند و همانجا نیز انتقال دهد.نوجوان با رسیدن به تفکر انتزاعی،ظرفیت بالایی برای‏ درک مطالب به دست می‏آورد.بخشی از این ظرفیت در مدارس‏ رسمی و بخشی دیگر در مدارس نامرئی پر می‏شود.

نوجوانی که‏ اینک می‏تواند مطالب زیادی بفهمد،به دنبال تغذیهء مناسب فکری‏ خویش است. این تغذیه تا حدی

نوجوان

براساس اطلاعات منتقل شده از جانب بزرگسالان و بخشی دیگر از طریق اطلاعات در مدارس‏ نامرئی صورت می‏گیرد.به عبارت دیگر،آنچه که در مدارس‏ نامرئی منتقل می‏شود،مطالب جنسی است. وجود همین مطالب‏ در مدارس نامرئی نشان‏دهنده آن است که در برنامهء رسمی، اطلاعات ساده و مناسبی به نوجوانان ارائه نمی‏شود آنان به ناچار این اطلاعات را در مدرسهء نامرئی مبادله می‏کنند.بنابراین،ما باید با شناخت اطلاعاتی که در مدارس نامرئی بین نوجوانان ردوبدل‏ می‏شود،در برنامه‏های معمول مدرسه‏ای تجدیدنظر کنیم.

به‏ عبارت دیگر،برنامه‏های آموزشی باید در جهت پاسخگویی به‏ نیازهای اطلاعاتی روزمره و معمول نوجوانان دارای انعطاف‏ باشد.برنامه‏ای که از پیش طراحی شده و هیچ‏گونه انعطافی در آن‏ پیش‏بینی نشده است پاسخگوی نیازهای حقیقی نوجوانان نیست وحتی به مرور زمان،آنان خود را نسبت به آن بیگانه می‏یابند.

این‏ نکته،هم در برنامه‏ریزیهای درسی و آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد و هم در برنامه‏ریزیهایی که باید در زمینه شناخت فرآیند مدرسه نامرئی،برای مداخله‏های بهنگام مسئولان انجام پذیرد. مدارس نامرئی را نباید از بین ببریم.بلکه باید در آنها مداخله‏های‏ خاصی داشته باشیم و به جای اطلاعات نادرست و دور از واقع و گاه مضر،اطلاعات سالم،رشددهنده و مؤثری به جریان‏ بیندازیم.با این کار می‏توانیم بدون آنکه آن را از ماهیت اصلی‏ خود جدا کرده باشیم،در فرآیند مدرسه نامرئی مداخله کنیم.

فرآوری : داوودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : کتاب مدرسه نامرئی

مطالب مرتبط :

چرا دوستانش را ترجیح می دهد؟

پدامی که برای تو گسترده اند

پسن باهوش ترین ها

پدختران از بلوغ چه می دانند؟

رنگین کمان بلوغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.