تبیان، دستیار زندگی
متن ذیل گزیده ای از سخنان عالم ربان حضرت آیه الله بهاء الدینی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بندگی کن تا که سلطانت کنند

آیت الله بهاءالدینی

متن ذیل گزیده ای از سخنان عالم ربان حضرت آیه الله بهاء الدینی است.

عبودیت و بندگى

جهان ، عرصه عبودیت حق و عبودیت شیطان است . كسانى كه بنده خدا هستند، عبودیت حق و اطاعت از فرمانهاى الهى مى كنند. سلسله انبیا، اولیا، صلحا، اتقیا و علما اتباع حق هستند.

طواغیت ، جهال ، اراذل و اوباش ، سفاكها، بى تقواها همه اتباع و پیروان شیطانند و از او اطاعت مى كنند. عبودیت و بندگى خدا و اطاعت از شیطان ، هر كدام داراى آثار و ظهورات خاص خود است .

آثار بندگى

نبوت ، ولایت ، صلح و صفا و صمیمیت ، قدرت غلبه بر قواى طبیعت ، تصرف در ماده كائنات به اذن خدا، از آثار بندگى و اطاعت حق است .

كسى كه به دستگاه خدا وصل شد، همه چیز با او و در اختیار اوست . دستگاه خدا، دستگاه حاكمیت بر طبیعت است . كسى هم كه به دستگاه خدا وصل شد، حاكم بر طبیعت مى گردد و آب و آتش و باد را از اثر مى اندازد.

اینها همه از بركات عبودیت و حق پرستى است .

شیطان و اتباع او هم داراى اثر هستند. اثر آنها این است كه جهان را به آتش مى كشند، شرارت مى كنند، بشریت را در شرف نابودى و هلاكت قرار مى دهند.

 علوم بشرى فسادانگیز است ،آتش زاست ؛ چون به دست اتباع شیطان گرفتار شده است . حال آن كه همین علوم طبیعى هم نعمت حق است . استفاده از علوم طبیعى ، استفاده از ما خلق الله است ، ولى با این نعمت الهى جهان را به آتش و تباهى كشیده اند و غارتگرى مى كنند.

امروز آمریكا روح تجاوز و تعدى است . هر كس كه داراى روح تجاوز و تعدى باشد، گر چه در محیط بسیار كوچكى باشد، آمریكایى است .

هر كس در محیط خانه ، یا محیط كار، یا در محله به یك نفر زور بگوید، آمریكایى است ، و این همان روح تجاوز و شیطنتى است كه به مقیاس وسیع در سردمداران آمریكاست .

گوهر عبودیت

خداى تعالى قدرت ، حكمت ، علم و غناى مطلق است و جهان را از نعمتهاى خود پركرده است . هر كس به اندازه فهم و همتش از این نعمتهاى الهى استفاده مى كند. الاغ جو مى خورد و مى خوابد، و انسان باید كسب معرفت و نورانیت كند؛ ولى یكى طغیان مى كند و دیگرى بندگى .

 انبیا آمده اند، تا همت بشر را بالا ببرند. اطاعت كامل مطلق ، كمال است . على (علیه السلام ) حاكم بر خورشید است ، خورشید به فرمان اوست ؛ چون بنده محض خداست .

احیاى موتى ، از جریان انداختن آب ، و همه معجزات انبیا و اولیا (علیه السلام ) در پرتو بندگى خداست : العبودیه جوهره كنهها الربوبیه .

حجابها و پرده ها مانع از شنوایى ودیدن حق است ، مانع از فهم و ادراك حقایق و معارف و لذت بردن از آنهاست . این پرده ها انسان را محاصره كرده اند.

این پرده ها باید پاره شوند. این پرده ها پرده هوى و هوس است ، پرده دلخواهى است . اگر انسان دلخواهى و هوس ‍ خود را كنار بزند و دور بیندازد، همه كارهاى او درست مى شود. این هواها مانع از ادراك حقایق است ، مانع از معرفت خداست . اگر هوى و هوس كنار رود، همه پرده ها و حجابها از گوش و چشم و دل كنار مى رود.

اگر توجه به مادیات و بیچارگى نسبت به امور مادى از انسان گرفته شود، انسان خدا را مى بیند. اجتماع ، محله ، دوست ، شرق و غرب بهانه است . اینها موانع اصلى نیستند، انسان خود مانع و مانع تراش است .

انسان باید مرد خدا شود، از خدا، خدا را بخواهد، ولى خدا خواهى ما هم منشاء مادى دارد. اگر انسان نمى تواند با خدا سرو كار داشته باشد، لااقل با دوستان و خلفاى خدا دوستى كند. انبیا، اولیا، اصفیا و صلحا، دوستان خدا هستند. آنها خدا را دیده اند. على (علیه السلام ) خداى ندیده را عبادت نكرد.

انبیا و اولیا (علیه السلام ) حجابهاى نورانى حق هستند و انوار الهى در قلوب آنها متجلى و ساطع است .العبودیه جوهره كنهها الربوبیه .

انبیا (علیه السلام ) مربى جوامع بشرى و اجتماع هستند. حقیقت عبودیت ، چنین نتیجه اى دارد. انبیا و اولیا (علیه السلام ) در رؤ یت حق هیچ پرده اى نداشتند، پرده هاى هوى و هوس را پاره كرده و نورانى شده بودند.


منابع:

نردبان آسمان

گزیده سخنان آیه الله بهاء الدینی

تهیه و تنظیم :محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان