تبیان، دستیار زندگی
عذر خواهی دیگران را قبول کنید. دیگران را ببخش نه به خاطر اینکه آن‌ها لیاقت بخشش تو را دارند، بلکه به این خاطر که تولیاقت آرامش را داری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عذر خواهی دیگران را بپذیریم


عذر خواهی دیگران را قبول کنید. دیگران را ببخش نه به خاطر اینکه آن‌ها لیاقت بخشش تو را دارند، بلکه به این خاطر که تو لیاقت آرامش را داری.


عذر خواهی

یکی از مشکلاتی که در جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم اشتباهاتی است که از افراد سر می زند و آن‌ها نیز به خاطر علت‌های مختلف نمی‌خواهند از اشتباه خودشان معذرت خواهی کنند و این غرور و یا هرچه چیز دیگر باعث می شود که کینه‌ها و دشمنی‌ها و ...در جامعه زیاد شود در حالی که با یک معذرت خواهی کوچک و مختصر میتوانستند همه چیز را تمام شده بدانند بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی بوحود بیاید .

یکی از ویژگی‌هایی که قرآن کریم در صدد است که در جامعه نهادینه شود همین روحیه معذرت خواهی است که در جای جای قرآن کریم از این روحیه صحبت به میان آمده است.

ممکن است سؤال کنید که اصلا معذرت خواهی از دیگران و یا از خداوند چه سودی دارد ؟

در جواب این سؤال باید گفت: معذرت خواهی از خداوند و در درجه دوم از دیگران آثار خوبی در زندگی انسان دارد که یکی از آن ها اینه که انسان را به آرامش روحی و روانی می رساند  چون کسی که اشتباهی می کنه حالا یا در جامعه یا در یشگاه خداوند در یک بحران روحی قرار می گیرد و از اشتباهات خودش رنج میبرد و معذرت خواهی  سبب می شود که فرد از این بحران نجات پیدا کند .

به همین خاطر در قرآن کریم 87 بار از توبه و معذرت خواهی صحبت به میان آمده تا این روحیه در افراد جامعه زنده شود و در سایه این روحیه عذر خواهی بتوانند به آرامش برسند و اضطراب و پریشانی‌ها رو از خودشون دفع کنن.

البته نباید فراموش کرد که عذر خواهی و طلب بخششاز خداوند متعال را نباید با عذر خواهی و طلب بخشش از مردم برابر دانست چرا که خداوند متعال مولا و صاحب اختیار ماست هر چه که داریم از او داریم اصلا نباید گستاخی کرده کاری بر خلاف خواستش انجام دهیم که نیاز به توبه باشد اما چون انسانیم و انسان عاری از خطا نیست خداوند متعال بر ما منت نهاده و در عفو مغفرت را برای ما باز گذاشته است

قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید:

(فَأَمَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَعَسی‌ أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحینَ : و امّا کسی که توبه کند(عذرخواهی از اشتباهات گذشته) و ایمان آورَد و به کار شایسته پردازد، امید که از رستگاران باشد).)( القصص : 67)

هماطور که مشاهده می‌کنید قرآن کریم رمز رسیدن به آرامش و خوشبختی و رستگاری را عذرخواهی از اشتباهات گذشته و همچنین جبران آن‌ها می‌داند .

اما در مقابل این روحیه عذر خواهی یک روحیه دیگر هم هست که این دو مکمل همدیگر هستند و آن روحیه بخشش اشتباهات دیگران است یعنی وقتی کسی کار ناشایستی در قبال شما انجام داد و از شما معذرت خواهی کرد شما هم با تمام وجود عذرخواهی فرد رو قبول کنید و اون رو ببخشید .

به خاطر همین مطلب خداوند در جای جای قرآن کریم سخن از قبول عذر خواهی بندگان گناهکار کرده و برای مثال فرموده است:

(وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی: و به یقین، من آمرزنده کسی هستم که توبه کند و ایمان بیاورد و کار شایسته نماید و به راه راست هدایت شود.)( طه : 82)

تا شما هم این صفت زیبای الهی رو در زندگیتون اجرا کنید و نتیجه اون رو هم با تمام وجود ببینید .

اگر می‌خواهی به آرامش برسی راهی جز این نداری:

1) (از اشتباهات خود) عذر خواهی کنید .

2) عذر خواهی دیگران را قبول کنید. (دیگران را ببخش نه به خاطر اینکه آن‌ها لیاقت بخشش تو را دارند، بلکه به این خاطر که تولیاقت آرامش را داشته باشی.)

در مقابل این روحیه عذر خواهی یک روحیه دیگر هم هست که این دو مکمل همدیگر هستند و اآن روحیه بخشش اشتباهات دیگران است یعنی وقتی کسی کار ناشایستی در قبال شما انجام داد و از شما معذرت خواهی کرد شما هم با تمام وجود عذرخواهی فرد رو قبول کنید و اون رو ببخشید

البته نباید فراموش کرد که عذر خواهی و طلب بخشش از خداوند متعال را نباید با عذر خواهی و طلب بخشش از مردم برابر دانست چرا که خداوند متعال مولا و صاحب اختیار ماست هر چه که داریم از او داریم اصلا نباید گستاخی کرده کاری بر خلاف خواستش انجام دهیم که نیاز به توبه باشد اما چون انسانیم و انسان عاری از خطا نیست خداوند متعال بر ما منت نهاده و در عفو مغفرت را برای ما باز گذاشته است .

اما تعامل با مردم فرق می کند ما نباید عزت نفس خود را پایین آورده دست به اعمالی بزنیم که مجبور شویم مدام پیش این و آن گردن کج کرده معذرت بخواهیم ،شأن آدمی والاتر از این است که بخواهد مدام به خاطر اشتباهاتش معذرت بخواهد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حکمت ها، نامه ها و خطبه های نهج البلاغه بسیار به این امر مهم پرداخته اند از جمله، حضرت در جایی فرموده اند: «الاستغناءُ عن العُذر اعزُّ من الصدقِ به» (نهج البلاغه، حکمت  321

«خویشتن را از عذرخواهی بی نیاز داری بهتر است از اینکه با صدق و راستی به ذلت عذرخواهی تن در دهی»

در هر امری ما باید مواظب باشیم که حد وسط را گم نکنیم و به بیراهه نرویم نه آنقدر لجاجت و خودخواهی و غرور داشته باشیم که هرگز اشتباهمان را نپذیریم و عذر نخواهیم و نه آنقدر ذلیل و خوار شویم که چون بی خردان رفتارهای ناشایست انجام داده و عذر خواهی کنیم، چرا که به مرور چنین شخصی ارزشش را از دست داده و دیگر کسی نه برای شخصیتش و نه معذرت خواهی هایش ارزشی قائل نیست.

فرآوری : محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : وبلاگ حافظان نور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.