تبیان، دستیار زندگی
از مبعث ‏خاتم الانبیا تا مبعث‏ خاتم الاوصیا؛ از بعثت محمد تا برانگیخته شدن محمد؛ از آغازى غریبانه تا آغازى دیگر: «بَدَاَ الاسلام غریبا و سَیَعُودُ غریبا»؛ از «جاء الحق‏» تا «جاء الحق‏» كه آن روز رسول خدا با بعثتش، بت‏ها را س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو بعثت ‏بزرگ

(از بیست و هفتم رجب تا پانزدهم شعبان)


از مبعث ‏خاتم الانبیا تا مبعث‏ خاتم الاوصیا؛

از بعثت محمد تا برانگیخته شدن محمد؛

از آغازى غریبانه تا آغازى دیگر:

«بَدَاَ الاسلام غریبا و سَیَعُودُ غریبا»؛

از «جاء الحق‏» تا «جاء الحق‏» كه آن روز رسول خدا با بعثتش، بت‏ها را سرنگون ساخت؛ باطل را از میان برداشت و بر جهالت و برداشت‏هاى غلط از زندگى آدمى، خط بطلان كشید، و امروز كه فرزندش امام موعود، ظهور خواهد كرد، بت‏هاى عصر نوین را خواهد شكست و از فرهنگ مترقى اسلام پرده برخواهد داشت تا آن جا كه بپندارند دینى نوین آورده است، و باطل را در هم فرو خواهد ریخت كه امام باقر علیه‌السلام فرمود:

«اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل؛ اگر قائم آل محمد (علیه‏السلام) قیام كند، دولت ‏باطل نابود خواهد شد.»

در روایت ولادت نیز، حكیمه خاتون گوید:

هنگامى كه مهدى، زاده شد، پاك و طاهر بود و بر بازوى راستش نوشته بود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا.»

خداوند حضرت محمد - صلى الله علیه و آله - را براى هشدار دادن به مردم جهان و پاسدارى از قرآن فرستاد، در حالى كه شما، گروه اعراب، زشت‏ترین آیین را براى خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر مى‏بردید. در میان سنگ‏هاى درشت‏ خارا خانه مى‏ساختید و با مارهاى زهردار مى‏زیستید، آب لجن مى‏نوشیدید. غذاى خشن مى‏خوردید. خون یكدیگر را مى‏ریختید. از خویشاوندان دورى مى‏كردید، بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمى‏كردید.

آرى، همان گونه كه رسول خدا - صلى الله علیه و آله و سلم - ماموریت مى‏یابد كه بت‏ها را در هم شكند و خط سرخ بر آن چه غیر خدایى دارد بكشد و كفر و شرك و ضلال را مضمحل و نابود سازد و حق و هدایت و روشنایى را جایگزین باطل و جهالت و گمراهى نماید، حجت ‏خدا بر زمین؛ یعنى «ابا صالح‏» نیز ماموریت دارد تا با ظهورش، حق را نمایان سازد و باطل را از صحنه خارج نماید و قدرت‏هاى ضد خدایى را در هم شكند و زورگویان و ستم‏پیشگان و جهان‏خواران و جائران و جباران را محو و نابود كند و از صحنه گیتى براندازد و پرچم حكومت راستین الهى را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد. اگر آن روز آخرین پیام رسان خدا - كه درود بى‏پایان بر او و خاندان پاكش باد - بر فراز خانه خدا برآمد و بت‏ها را یكى پس از دیگرى در هم فرو ریخت و آواى دلنشینش در فضاى ظلمتكده مكه، بلند شد كه: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، به زودى نیز آخرین جانشینانش در كنار خانه خدا، همان نوا را سر خواهد داد و این زمان دعوت الهى را تكرار خواهد كرد كه: اى مردم «بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین.‏»

تا آن روز این دو فریاد هم‏ چنان در فضاى جهان طنین‏انداز است كه: «لا اله الا الله‏» و «بقیة الله خیر لكم‏.» و اگر آن روز رسول خدا در یك حركت ‏سریع به اذن خداوند، 360 بت را از خانه خدا زدود، فرزندش نیز حكومت‏هاى باطل را مى‏زداید و بت‏ها را مى‏شكند و حكومت واحده حق را جایگزین صدها حكومت پوشالى باطل خواهد نمود و به اثبات خواهد رساند كه: آرى! باطل، توانایى آن را ندارد كه در برابر حق و حق‏جویان بایستد و پایدار بماند. همواره پیروزى و سرافرازى با حق است و بس.

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:رفتار امام زمان (عج) چون رسول الله است، آن چه آیین غلط است، نابود مى‏سازد چنان كه پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتى حاكم مى‏نماید؛ هم‏چنان كه دیگر حكومت‏ها را از بین مى‏برد.»

انگیزه دو بعثت

امیرالمؤمنین - علیه السلام - در بیست و ششمین خطبه نهج‏البلاغه مى‏فرماید:

«ان الله بعث محمدا - صلى الله علیه و آله - نذیرا للعالمین و امینا على التنزیل و انتم معشر العرب على شر دین و فی شر دار، منیخون بین حجارة خشن و حیات صم، تشربون الكدر و تاكلون الجشب، و تسفكون دماءكم و تقطعون ارحامكم، الاصنام فیكم منصوبة و الآثام بكم معصوبة؛ خداوند حضرت محمد - صلى الله علیه و آله - را براى هشدار دادن به مردم جهان و پاسدارى از قرآن فرستاد، در حالى كه شما، گروه اعراب، زشت‏ترین آیین را براى خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر مى‏بردید. در میان سنگ‏هاى درشت‏ خارا خانه مى‏ساختید و با مارهاى زهردار مى‏زیستید، آب لجن مى‏نوشیدید. غذاى خشن مى‏خوردید. خون یكدیگر را مى‏ریختید. از خویشاوندان دورى مى‏كردید، بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمى‏كردید.

در چنین جاهلیتى كه مردم از فرهنگ و اخلاق و انسانیت كاملا به دور بودند و فروغ حق و حقیقت رخت‏ بر بسته و درخت علم و دانش، پژمرده و پرچم شقاوت و درندگى و نادرستى، نصب شده بود، خداوند حجتش و رسولش و پیام رسانش را برانگیخت تا فرهنگ پیشتاز اسلام را جایگزین آن همه نادرستى‏ها و كژى‏ها و جهالت‏ها كند و به جاى زنده به گور كردن دختران و كشتن معصومان و ریختن خون مظلومان، نه تنها به انسان‏ها، بلكه با حیوانات نیز خوش‏رفتارى شود و اخلاق الهى و منش ربانى، حاكم گردد و به جاى بدبختى و ذلت و عقب افتادگى، پایدارى و عزت و عظمت و سربلندى نصیب مسلمین گردد.»

خداوند، اسلام را به واسطه امام زمان(عج) عزت مى‏بخشد، پس از آن كه خوار شده باشد و اسلام را زنده مى‏كند، پس از آن كه مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كند، پس اگر كسى نپذیرفت كشته مى‏شود و اگر كسى با او جنگید، خوار و ذلیل مى‏گردد. امام زمان، دین را چنان كه باید باشد، ظاهر و آشكار مى‏گرداند و چنان كه رسول خدا، حكومت مى‏كرد، حكومت مى‏كند. تمام مذاهب و آیین‏ها را جز دین خالص خداوند، از میان برمى‏دارد.»

امام صادق علیه السلام درباره قیام امام زمان(عج) مى‏فرماید:

«اذا قام القائم حكم بالعدل، و ارتفع فی ایامه الجور، و امنت السبل، و اخرجت الارض بركاتها، و رد كل حق الى اهله... (1) ؛ هرگاه قائم آل محمد قیام كند، با عدل و داد حكومت نماید و ظلم و ستم در دورانش برطرف شود و راه‏ها امن گردد و بركت‏هاى زمین ظاهر شود و حق ضایع شده هر كس را به خویش باز گرداند.»

و نیز همان حضرت مى‏فرماید:

«یصنع كما صنع رسول الله صلی الله علیه و آله، یهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله صلى الله علیه و آله امر الجاهلیة، و یستانف الاسلام جدیدا بعد ان یهدم ما كان قبله (2)؛ رفتارش چون رسول الله است، آن چه آیین غلط است، نابود مى‏سازد چنان كه پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتى حاكم مى‏نماید؛ هم‏چنان كه دیگر حكومت‏ها را از بین مى‏برد.»

بعثتى است؛ مانند بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله كه دولت ‏باطل را سرنگون ساخت و حق را حاكم نمود. در این زمان نیز مبعث دیگرى تكرار مى‏شود. این بار نیز «محمد» مبعوث شده است كه فسق و فجور و تباهى را برطرف سازد و ظلم و بى‏دادگرى و تجاوز و نادرستى را از بین ببرد. و در این راه، مانند جدش اذیت و آزار مى‏بیند و به خاطر گسترش عدل و داد، براى خدا، همه اذیت‏ها و شكنجه‏ها را تحمل مى‏كند.

امام باقر علیه السلام فرمود:

«ان صاحب هذا الامر لو ظهر، لقی من الناس مثل ما لقی رسول الله صلى الله علیه و آله و اكثر (3)؛ امام زمان، هرگاه ظهور كند، همان گونه كه پیامبر از مردم اذیت دید، او هم چنان، بلكه بیش‏تر اذیت مى‏بیند.»

با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«یعز الله به الاسلام بعد ذله و یحییه بعد موته ... و یدعو الى الله بالسیف، فمن ابى قتل و من نازعه خذل. یظهر من الدین ما هو علیه الدین فی نفسه ما لو كان رسول الله صلى الله علیه و آله یحكم به. یرفع المذاهب من الارض فلایبقى الا الدین الخالص (4) ؛ خداوند، اسلام را به واسطه او عزت مى‏بخشد، پس از آن كه خوار شده باشد و اسلام را زنده مى‏كند، پس از آن كه مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كند، پس اگر كسى نپذیرفت كشته مى‏شود و اگر كسى با او جنگید، خوار و ذلیل مى‏گردد. امام زمان، دین را چنان كه باید باشد، ظاهر و آشكار مى‏گرداند و چنان كه رسول خدا، حكومت مى‏كرد، حكومت مى‏كند. تمام مذاهب و آیین‏ها را جز دین خالص خداوند، از میان برمى‏دارد.»

چقدر زیبا و جالب، امام معصوم - سلام الله علیه - بین دو برانگیخته شدن و دو بعثت پیامبر و امام زمان، مقایسه مى‏كند. چقدر زیبا رفتارهاى امام را با نیاى بزرگوارش، یكسان مى‏داند؛ تو گویى پیامبر از نو برانگیخته شده و پرده‏هاى تاریك ظلمت و گمراهى را كه هزاران بار، تاریك‏تر و نارواتر از جاهلیت دوران رسول خدا است، با قدرت الهى و به كمك مؤمنان و منتظران فرج، در هم مى‏نوردد و پرچم «لا اله الا الله‏» را همان سان كه جد اطهرش برافراشت، برفراز گیتى مى‏افرازد. با دشمنان خدا و منافقان و كافران و مشركان - كه چقدر زیادند و در رنگ و پوست‏ها و لباس‏هاى گوناگون پراكنده‏اند - چنان مبارزه‏اى بى‏امان مى‏كند و كارزار مى‏نماید تا اثرى از فتنه بر زمین نماند. «و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و یكون الدین كله لله‏» و اگر آن زمان، رسول خدا فرصت كافى نیافت تا تمام مشركان و منافقان را از بین ببرد، امروز فرزندش با تمام قدرت، این امر الهى را اجرا مى‏سازد. گویا هنوز تاویل این آیه شریفه نرسیده است. وقتى این آیه تاویل مى‏یابد كه اثرى از مشركین و منافقین نباشد.

و این منتظران ظهورش - شیعیان حقیقى - برترین انسان‏ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند، چرا كه ندیده به امامشان ایمان آورده‏اند. اینها را رسول خدا صلی الله علیه و آله برادران خود مى‏داند و وقتى به یاد برادرانش مى‏افتد و اظهار علاقه به آنان مى‏كند، یكى از اصحاب عرضه مى‏دارد: مگر ما برادرانت نیستیم، اى رسول خدا؟حضرت مى‏فرماید: «نه! شما اصحاب من هستید، ولى برادرانم كسانى هستند كه در آخر الزمان مى‏آیند و به من ایمان مى‏آورند، در حالى كه مرا ندیده‏اند ... همانا آنان چراغ‏هاى هدایت در تاریكى هستند كه خداوند آنها را از فتنه‏هاى ظلمانى مى‏رهاند.»

روز موعود

امیر مؤمنان - علیه السلام - مى‏فرماید:

«ولا یبقى ارض الا نودی فیها شهادة ان لا اله الا الله وحده لاشریك له و ان محمدا رسول الله؛ و هیچ سرزمینى نمى‏ماند جز آن كه شهادت به وحدانیت‏ خدا و رسالت پیامبر در آن برملا مى‏گردد.»

و آن چه روز فرخنده‏اى است. حق‏جویان لحظه لحظه عمر خود را منتظر آن «روز موعود» هستند. منتظرند كه بین ركن و مقام، امام و منجى خود را ببینند، با او «بیعت‏» كنند، چنان كه با جدش نادیده بیعت كردند. منتظرند كه پس از قرن‏ها انتظار، وارث زمین گردند: «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین. و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا یحذرون.‏»

منتظرند تا در زیر سایه امامشان، با دشمنانش كارزار كنند و ظالمان و ستم‏پیشگان را از زمین بردارند؛ همان‏ها كه در طول سالیان دراز، شیعیان و پیروان امامان را آزار مى‏دادند و از هیچ شكنجه‏اى - چه روحى و چه جسمى - فروگذار نمى‏كردند؛ اكنون نور خدا نمایان شده و آنان كه خواستند این نور را در طول تاریخ خاموش نمایند، باید امروز خاموش گردند كه این نور خاموش شدنى نیست:

«یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره‏.»

و با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

و باید بسیار «دعاى فرج‏» كنند تا صاحبشان از راه رسد، تا ابراهیم با تبر بت‏شكنش و موسى با عصاى معجزه آسایش و عیسى با دم روح اللهیش و محمد با قرآنش و على با ذوالفقارش برسند كه او وارث تمام پیامبران و امامان و تمام تقوا پیشگان و مجاهدان و صدیقان و شهیدان است.

و چقدر تاكید بر انتظار فرج شده است كه رسول خدا فرمود:

«انتظار الفرج عبادة. افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل (5)؛ نتظار فرج، عبادت است. برترین و بهترین اعمال امتم، انتظار فرج از سوى خداى - عزوجل – است.‏»

و این منتظران ظهورش - شیعیان حقیقى - برترین انسان‏ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند، چرا كه ندیده به امامشان ایمان آورده‏اند. اینها را رسول خدا صلی الله علیه و آله برادران خود مى‏داند و وقتى به یاد برادرانش مى‏افتد و اظهار علاقه به آنان مى‏كند، یكى از اصحاب عرضه مى‏دارد: مگر ما برادرانت نیستیم، اى رسول خدا؟

حضرت مى‏فرماید: «نه! شما اصحاب من هستید، ولى برادرانم كسانى هستند كه در آخر الزمان مى‏آیند و به من ایمان مى‏آورند، در حالى كه مرا ندیده‏اند ... همانا آنان چراغ‏هاى هدایت در تاریكى هستند كه خداوند آنها را از فتنه‏هاى ظلمانى مى‏رهاند.» (6)

خوشا به حالتان اى صابران در دوران غییبت؛

خوشا به حالتان اى پایداران در محبت و عشق به حضرت حجت؛

خوشا به حالتان اى منتظران واقعى فرج؛

و خوشا به حالتان اى پیروان صدیق و مخلص امام زمان.

هم چنان پا برجا بمانید و استقامت ورزید و مواظب باشید كه كژى‏هاى فریب دهنده، شما را كج و راست نكند و در احیاى امر الهى، پیشتاز و پیشگام باشید و به انتظار یارى رساندن به «مضطر» واقعى همواره «امن یجیب‏» بخوانید تا خداوند دعایتان را مستجاب گرداند و پراكندگى‏هایتان را مبدل به وحدت سازد و «سوء» را از شما برطرف نماید.

در پایان، فرا رسیدن این دو عید بزرگ را به امت «پاسدار اسلام‏»، به ویژه مقام معظم رهبرى، تبریك و تهنیت گفته، از خداى بزرگ مسالت داریم ما را در راه احقاق حق، پایدار گرداند و ما را جزء منتظران واقعى آن حضرت قرار دهد.

"استاد سیدمحمد جواد مهرى"

پى‏نوشت‏ها:

1) منتخب الاثر، ص‏308.

2) بحارالانوار، ج‏52، ص‏352.

3) بحارالانوار، ج‏52، ص‏362.

4)بشارة الاسلام ، ص‏297.

5) بحارالانوار، ج‏52، ص‏122.

6) منتخب الاثر، ص‏515 و 516.

منبع:

ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 192.

لینک مطالب مرتبط :

- بعثت در كلام خاندان رسالت

- انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام خمینی

- بعثت و اهداف آن

- واقعیت ‏بعثت از نگاه اهل بیت علیهم السلام

- ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (1)

- ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (2)

- ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه (3)

- آیا نخستین وحى در ماه رمضان بود؟

- نخستین نماز در اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.