تبیان، دستیار زندگی
برای موفق شدن در همه ابعاد زندگی باید به فکر بدست آوردن هر دو جایزه باشید شیوه ای که بندگان ویژه خداوند ان را در زندگی خود عملی کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه ویژه برای انسان های موفق


در دنیای اطراف ما برای هر کاری که انجام می‌دهیم نتیجه ای برنامه ریزی شده است و قانون عمل و عکس‌العمل یک قانون کلی برای دنیای پیرامون ماست به نحوی که شما هیچ کاری را انجام نمی‌دهید مگر اینکه بلافاصله و یا با فاصله مشخصی نتیجه آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود مشاهده می‌کنید.


قرآن

به عبارتی دیگر دنیا برای هر کار خوب  ما جایزه ای را قرار داده است و در مقابل برای کار های اشتباه ما هم مجازات‌هایی را پیش بینی کرده است که اگر در صدد جبران آن‌ها  نباشیم این مجازات‌ها حتمی و قطعی است.

حال در مورد کار های خوبی که انجام می‌دهید چه نوع جایزه را دوست دارید دریافت کنید؟ انتخاب با شما است و این انتخاب این قدر مهم است که می‌تواند به عنوان گامی بزرگ برای موفقیت‌های شما در زندگی به حساب بیاید. یک انتخاب انسان را به وادی شکست می‌کشاند  و انتخابی دیگر انسان را تا فتح قله موفقیت جلو می‌برد.

برای توضیح این انتخاب بزرگ در زندگی این  سؤال مطرح می‌کنم: اگر شما به عنوان برنده یک مسابقه انتخاب بشوید و حق انتخاب داشته باشید که جایزه را خود شما انتخاب کنید کدام جایزه را انتخاب می‌کنید؟ چند جایزه کوچک و بی ارزش که روزی تمام می‌شوند  را و یا یک جایزه بزرگ ولی ماندنی و همیشگی؟

در این میان عده ای هستند که قید جایزه بزرگ را می‌زنند و به جایزه های کوچک و بی ارزش قناعت می‌کنند فقط و فقط به خاطر اینکه زود به دست می‌آیند و به تعبیر ما نقدی هستند.

قرآن کریم این صحنه را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر کشیده است و دنیا را همان جایزه های کوچک و تمام شدنی و زود گذر  معرفی می‌کند:

(زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ :  دوستیِ خواستنی‌ها[ی گوناگون] از: زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سیم و اسب‌های نشان‌دار و دام‌ها و کشتزار[ها] برای مردم آراسته شده، [لیکن] این جمله، مایه تمتّع زندگی دنیاست، و [حال آنکه] فرجام نیکو نزد خداست. (آل‌عمران :  14)

آیا به جای آخرت به زندگی دنیا دل خوش کرده‌اید؟ متاع زندگی دنیا در برابر آخرت، جز اندکی نیست. بلکه علاوه بر جایزه های کوچک به دنبال جوایز بزرگ نیز باشید جوایزی که خداوند متعال بخشی از آن‌ها را برای مابیان می‌کند

آیات الهی در موارد متعددی به این حقیقت تلخ اشاره می‌کند که چرا بعضی به جایزه های کوچک راضی می‌شوند و قید جایزه بزرگ را می‌زنند برای مثال در سوره ابراهیم خداوند متعال در باره این گروه می‌فرماید:

(الَّذینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا عَلَی الْآخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِکَ فی ضَلالٍ بَعیدٍ؛ همانان که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند و مانع راه خدا می‌شوند و آن را کج می شمارند. آنانند که در گمراهی دور و درازی هستند.) ( ابراهیم :  3)

آری این گروه علاوه بر اینکه جایزه های کوچک را به جایزه بزرگ ترجیح می‌دهند مانع کسانی می‌شوند که برای بدست آوردن جایزه بزرگ تلاش و کوشش می‌کنند.نه تنها مانع آن‌ها می‌شوند بلکه آنان را مسخره می‌کنند که چرا این همه جایزه های متنوع را رها کردید و به دنبال جایزه بزرگ خود را گاهی به سختی می‌اندازید:

(زُیِّنَ لِلَّذینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ به غیرِ حِسابٍ: زندگی دنیا در چشم کافران آراسته شده است، و مؤمنان را ریشخند می‌کنند و [حال آنکه] کسانی که تقواپیشه بوده‌اند، در روز رستاخیز، از آنان برترند و خدا به هر که بخواهد، بی‌شمار روزی می‌دهد. )(البقرة :  212)

این افراد وقتی لب به دعا نیز باز می‌کنند از خداوند همان جایزه های بی ارزش و تمام شدنی ر ا می‌خواهند و این طور دعا می‌کنند:

توشه آخرت

(فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ : و از مردم کسی است که می‌گوید: «پروردگارا، به ما، در همین دنیا عطا کن» و حال آنکه برای او در آخرت نصیبی نیست. ) (البقرة :  200)

خداوند متعال در آیات متعددی به این افراد تذکر می‌دهد که فریب این جایزه های کوچک و بی ارزش را نخورید:

(أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلاَّ قَلیلٌ :   آیا به جای آخرت به زندگی دنیا دل خوش کرده‌اید؟ متاع زندگی دنیا در برابر آخرت، جز اندکی نیست) (التوبة :  38)

بلکه علاوه بر جایزه های کوچک به دنبال جوایز بزرگ نیز باشید جوایزی که خداوند متعال بخشی از آن‌ها را برای ما این‌گونه بیان می‌کند:

قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ به خیرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تحت‌ها الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ  : بگو: «آیا شما را به بهتر از این‌ها خبر دهم؟ برای کسانی که تقوا پیشه کرده‌اند، نزد پروردگارشان باغ‌هایی است که از زیر [درختانِ] آن‌ها نهرها روان است؛ در آن جاودانه بمانند، و همسرانی پاکیزه و [نیز] خشنودی خدا [را دارند]، و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست.»( آل‌عمران :  15)

قارون نمونه خوبی برای کسانی بود که به جایزه های کوچک اکتفا کرد و به توصیه های حضرت موسی که به او فرمود: و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنان که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن

که فقط به جایزه های کوچک  بسنده نکن و به فکر جایزه بزرگ نیز باش گوش نکرد و سرانجامی جز شکست برای خود رقم نزد .

اما به راستی باید کدام جایزه را انتخاب کنیم؟ خداوند متعال جواب این سؤال مهم و سرنوشت ساز  را وقتی که صفات بندگان موفق و و ویژه خود را بیان می‌کند به خوبی داده است:

وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ: و برخی از آنان می‌گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکی و در آخرت [نیز] نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار.» (البقرة :  201)

این بندگان موفق  انتخابی فراتر از انتخاب‌های دیگر دارند به این معنا که آن‌ها هم جایزه های کوچک را می‌خواهند و هم جایزه های بزرگ  را و در وقت دعا نیز هر دو جایزه را از خداوند متعال می‌خواهند و با این انتخاب رمزی مهم از رموز موفقیت را به همه انسان‌ها یاد  می‌دهند و آن اینکه  برای موفق شدن انسان به دو چیز  نیاز دارد هم جایزه های کوچک و هم جایزه های بزرگ و با این دو جایزه  انسان‌ها می‌توانند موفقیت‌های زیادی را در زندگی بدست بیاورند .

اما کسانی که فقط جایزه های کوچک  را برای موفقیت انتخاب می‌کنند  به تعبیر قرآن کریم محکوم به شکست هستند. قارون نمونه خوبی برای کسانی بود که به جایزه های کوچک اکتفا کرد و به توصیه های حضرت موسی که به او فرمود:

(وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ:

و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنان که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن)(قصص 77)

که فقط به جایزه های کوچک  بسنده نکن و به فکر جایزه بزرگ نیز باش گوش نکرد و سرانجامی جز شکست برای خود رقم نزد.

خلاصه کلام اینکه برای موفق شدن در همه ابعاد زندگی باید به فکر بدست آوردن هر دو جایزه باشید شیوه ای که بندگان ویژه خداوند ان را در زندگی خود عملی کردند :

(رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ)

امین ادریسی

بخش قرآن تبیان