تبیان، دستیار زندگی
هنوز در میدان رقابت، کتاب های الکترونیکی نتوانسته اند جای کتاب های سنتی را بگیرند.این در حالی است که دنیای مدرن، خوانندگان سنتی و الکترونیکی را پدید آورده و در همه آنها یک چیز مشترک وجود دارد و آنهم اینکه بسیاری از مردم احتیاج دارند زمان خود را با مطالعه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابهای الکترونیکی هنوز عقبند

کتابهای الکترونیکی هنوز از سنتی ها پیشی نگرفته اند


هنوز در میدان رقابت، کتاب های الکترونیکی نتوانسته اند جای کتاب های سنتی را بگیرند.این در حالی است که دنیای مدرن، خوانندگان سنتی و الکترونیکی را پدید آورده و در همه آنها یک چیز مشترک وجود دارد و آنهم اینکه بسیاری از مردم احتیاج دارند زمان خود را با مطالعه کتاب سپری کنند.


کتابهای الکترونیکی

نوامبر امسال، نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه حدود 9 میلیون کاربرالکترونیکی کتاب در ایالات متحده وجود دارد و با توجه به اینکه آمار مذکور ،زمان تعطیلات بالاتر هم می رود اما هنوز در میدان رقابت، کتاب های الکترونیکی نتوانسته اند جای کتاب های سنتی را بگیرند.این در حالی است که دنیای مدرن، خوانندگان سنتی و الکترونیکی را پدید آورده و در همه آنها یک چیز مشترک وجود دارد و آنهم اینکه بسیاری از مردم احتیاج دارند زمان خود را با مطالعه کتاب سپری کنند.

دو سال پیش کتاب های الکترونیکی فقط یک درصد از کل فروش کتاب را به خود اختصاص می دادند و حالا این رقم به 10 درصد افزایش یافته است. چنانچه رسانه های الکترونیکی بخش وسیعی از تجارت کتاب را به خود اختصاص دهند، مشتریان نیز از قیمت های مناسب این کتاب ها بهره مند می شوند . اما آیا تحول کتابهای الکترونیکی نویسندگان را هم تحت تاثیر قرار می دهد؟

چنانچه از تحقیقات بر می آید،برای نویسندگانی که با ناشران مهم و بزرگ قرارداد می بندند پیشرفت کتاب های الکترونیکی تغییر زیادی در کارهای آنها ایجاد نمی کند.

کتاب های الکترونیکی به دلیل قیمت های بسیار پایین نسبت به نسخه های چاپی برای ناشران کوچک مقرون به صرفه نیست،چرا که آنها با توجه به هزینه های بسیاری که صرف می کنند درصد بسیار کمی را به نویسنده می پردازند و این برای نویسنده مقرون به صرفه نیست.

بسیاری از نویسندگان بی تجربه از روی ساده لوحی کتابهایشان را به ناشران الکترونیکی نامداری مانند "کیندل" می سپارند به این امید که فروش زیادی خواهد داشت، اما پس از مدتی می بینند اینگونه نیست . نویسندگان کتاب های الکترونیکی برای خلق هر اثر هنری باید 50 تا 200 دلار به ناشر بپردازند، بدون اینکه هیچ تضمینی برای موفقیت آنها وجود داشته باشد.

در کتاب های چاپی اما شکل ظاهری ، نوع کاغذ و حتی جلد زیبای یک کتاب نیز بر فروش آن تاثیر می گذارد. بسیاری از کتاب ها با وجود اینکه نویسنده گمنامی داشته اند بسیار موفق بوده اند و به چاپ های متعددی رسیده اند. نویسندگان در بیشتر کتاب های چاپی چیزهایی را می نویسند که خوانندگان دوست دارند بخوانند.

برای نویسندگان کتاب های چاپی منتشر شدن کتاب توسط ناشران مهم اهمیت به سزایی دارد و آنها مطمئنند که کتابشان در کتابفروشی ها پخش خواهد شد.

بسیاری از نویسندگان بی تجربه از روی ساده لوحی کتابهایشان را به ناشران الکترونیکی نامداری مانند "کیندل" می سپارند به این امید که فروش زیادی خواهد داشت، اما پس از مدتی می بینند اینگونه نیست . نویسندگان کتاب های الکترونیکی برای خلق هر اثر هنری باید 50 تا 200 دلار به ناشر بپردازند، بدون اینکه هیچ تضمینی برای موفقیت آنها وجود داشته باشد.

از سویی در دنیای الکترونیک توزیع و پخش کتاب فوری است و در برخی موارد جهانی می شود و شما همان لحظه باید تصمیم به خرید آن بگیرید، اما نسخه های چاپی ممکن است مدتها در یک کتابفروشی بمانند.

ناشران سنتی اغلب چاپ های ساده انجام می دهند . آنها اغلب عناوینی از کتاب هایشان را برای کتابفروشی ها مهم یا کتابخانه های بزرگ می فرستند. آنها معتقدند زمانی که چاپ و کاغد کتاب جنس مرغوبی داشته و جلد آن جذاب باشد، خواننده را به خود جذب می کند و تمام اینها هیچ هزینه ای برای نویسنده ندارد اما برای ناشر خصوصی تمام این موارد هزینه خواهد داشت از این رو،امروزه با پیشرفت جوامع، کتابهای سنتی هنوز هم مورد تایید اکثر نویسندگان و ناشران بزرگ است.

کتابهای الکترونیکی

کریسمس بهترین روز برای کتابخوان الکترونیکی کیندل

سایت آمازون اعلام کرد روز کریسمس پرفروش ترین روز در تاریخ سایت الکترونیکی این سایت بوده است.

به نقل از بوک سلر، کیندل که کتابخوان الکترونیکی سایت آمازون است، در روز کریسمس پرفروش ترین روز تاریخ خود را تجربه کرد. دو عنوان از کتاب هایی که از همه بیشتر از آن‌ها استقبال شد، در ردیف 4 کتاب اول پرفروش این سایت جای داشتند. جالب این که این کتاب‌ها توسط خود نویسنده منتشر شده و ناشر حرفه‌ای ندارند.

کاربران آمریکایی این کتابخوان با دانلود بیش از یک میلیون کتاب در هفته، این رکورد را به جای گذاشتند. همین موفقیت در بریتانیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز برای این کتابخوان در فصل تعطیلات آخر سال 2011 به دست آمد.

در آمریکا کتاب های «میل ریور گوشه نشین» نوشته دارسی چین و «صومعه» نوشته کریس کولور که هر دو به صورت مستقل و توسط نویسندگانشان با استفاده از کیندل به صورت اینترنتی منتشر شدند، در ردیف اول و چهارم پرفروش های آمازون نیز جای دارند.

هدیه دادن کتاب های الکترونیک کیندل در فاصله یک ماه آخر سال در آمریکا در مقایسه با سال پیش 175 درصد رشد را تجربه کرده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران