تبیان، دستیار زندگی
در روز 30 دسامبر سال 1922 میلادی حاكمان بلشویك روسیه به رهبری لنین نام روسیه را به اتحاد جماهیر شوروی تغییر می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام روسیه؛شوروی شد!


در روز 30 دسامبر سال 1922 میلادی حاكمان بلشویك روسیه به رهبری لنین نام روسیه را به اتحاد جماهیر شوروی تغییر می دهند.

این فدراسیون كمونیستی جمهوری های روسیه ، اوكراین ، بیلوروسی ، ماوراء قفقاز و تركستان (كشورهای آسیای میانه) را دربرمی گرفت.

روشیه،شوروی

در پی سال ها تركستان روسیه در آسیای میانه به چند جمهوری تبدیل شد و شوروی در جنگ جهانی دوم كشورهای بالتیك شامل استونی ، لیتوانی و استونی را به خاك خود منضم كرد و اتحاد جماهیر شوروی دارای 15 جمهوری با خودمختاری ظاهری گردید.

ظهور اتحاد جماهیر شوروی ، یك نام بدون حد و مرز جغرافیایی نشانه بلند پروازی اندیشه ماركسیسم - لنینیسم بود كه قصد داشت تمام بشریت را تحت انقیاد خود گرفته و موجودیت كلیه ملیت ها و كشورهای دیگر را ملغی كند.

اتحاد شوروی پس از جنگ جهانی دوم كشورهای اروپای شرقی را تصرف كرد و با استقرار حكومت های كمونیستی در این كشورها آنها را به اقمار خود تبدیل كرد.

اتحاد شوروی پس از جنگ جهانی دوم كشورهای اروپای شرقی را تصرف كرد و با استقرار حكومت های كمونیستی در این كشورها آنها را به اقمار خود تبدیل كرد

به این ترتیب ، در روز 30 دسامبر سال 1922 میلادی حاكمان بلشویك روسیه به رهبری لنین نام روسیه را به اتحاد جماهیر شوروی تغییر دادند.

انتخاب این نام هدف بلشویك ها را برای حاكم ساختن اندیشه ماركسیسم - لنینیسم در سراسر جهان آشكار كرد. هدفی كه آینده ثابت كرد كه یك هدف جاه طلبانه و بدون نتیجه خواهد بود.

عمر این امپراتوری سرخ از عمر متوسط یك انسان كوتاه تر بود و قبل از 69 سالگی چراغ عمرش خاموش شد و به تاریخ پیوست.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: جام جم