تبیان، دستیار زندگی
جنبش عدالتخانه خواسته ای بود که توسط روحانیت برای رفع دیکتاتوری پا گرفتاماتوسط جریان هایی به مشروطه تغییریافت.دراینجانقش فراماسونری را در این انحراف بررسی می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش فراماسونری در انحراف مشروطه


جنبش عدالتخانه خواسته ای بود که توسط روحانیت برای رفع دیکتاتوری پا گرفتاماتوسط جریان هایی به مشروطه تغییریافت.دراینجانقش فراماسونری را در این انحراف بررسی می کنیم

فراماسونری

انجمن‌ مخفی‌ فراماسون‌ها، یكی‌ از تشكل‌های‌ افراطی‌ عصر مشروطه‌ بود كه‌ با هدف‌ تسلط‌ بر حكومت‌ و فرهنگ‌ ایران‌ در 22 ربیع‌الاول‌ 1322 قمری‌ فعالیت‌ خود را آغاز كرد، محل‌ انجمن‌ باغ‌ سلیمان‌ خان‌ میكده‌ در خیابان‌ گمرك‌ بود، مذاكرات‌ و مصوبات‌ این‌ انجمن‌ آشكار می‌سازد كه‌ آنها با چابكی‌ و تردستی‌ قصد داشتند با ایجاد اغتشاش‌ و دودستگی‌ در كشور از آب‌ گل‌آلود ماهی‌ گرفته‌ و موقعیت‌ خود را در كشور استحكام‌ بخشند. عضویت‌ این‌ افراد در جمعیت‌ فراماسونری‌ و وابستگی‌ برخی‌ از آنان‌ به‌ فرقه‌ ضاله‌ بابیه‌ همنوایی‌ و همگامی‌ این‌ جریانات‌ وابسته‌ را در تخریب‌ بنیان‌های‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ ایران‌ اسلامی‌ آشكار می‌سازد بر اساس‌ مصوبات‌ این‌ انجمن‌ می‌بایستی‌ آتش‌ فتنه‌ در كشور روشن‌ شود و هیچ‌گاه‌ خاموش‌ نگردد. تأملی‌ در مصوبات‌ این‌ انجمن‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ نزاع‌ با حكومت‌، تضعیف‌ اسلام‌ با تكیه‌ بر بیگانگان‌ محور اقدامات‌ افراطی‌ آنها می‌باشد با هم‌ مصوبات‌ آن‌ جلسه‌ را می‌خوانیم‌:

اول‌،  اشخاص‌ متنفد و پاك‌نیت‌ را در جرگه‌ آزادیخواهان‌ وارد كنیم‌.

دوم‌،  در این‌ اختلاف‌ و دودستگی‌ میان‌ پیروان‌ عین‌الدوله‌ و طرفداران‌ میرزا علی‌اصغرخان‌ اتابك‌ حداكثر استفاده‌ را برای‌ پیشرفت‌ منظوری‌ كه‌ داریم‌ بنماییم‌.

سوم‌،  آتش‌ اختلافی‌ كه‌ میان‌ دو دسته‌ مذكور شعله‌ور شده‌ دامن‌ بزنیم‌ و مخالفین‌ عین‌الدوله‌ را كمك‌ نموده‌ تشویق‌ به‌ پایداری‌ بنماییم‌.

چهارم‌،  اشخاص‌ جاه‌طلب‌ را به‌ مخالفت‌ با دولت‌ و دستگاه‌ فعلی‌ تشویق‌ نماییم‌.

پنجم‌،  با حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ ارتباط‌ پیدا كرده‌ و مفاسد دستگاه‌ كنونی‌ و مخاطراتی‌ كه‌ برای‌ مملكت‌ در پیش‌ است‌ به‌ آنها خاطرنشان‌ كنیم‌.

محل‌ انجمن‌ باغ‌ سلیمان‌ خان‌ میكده‌ در خیابان‌ گمرك‌ بود، مذاكرات‌ و مصوبات‌ این‌ انجمن‌ آشكار می‌سازد كه‌ آنها با چابكی‌ و تردستی‌ قصد داشتند با ایجاد اغتشاش‌ و دودستگی‌ در كشور از آب‌ گل‌آلود ماهی‌ گرفته‌ و موقعیت‌ خود را در كشور استحكام‌ بخشند

ششم‌،  در میان‌ شاهزادگان‌ و رجال‌ دولت‌ كسانی‌ كه‌ ناراضی‌ هستند جمع‌ كرده‌ و با خود همفكر نماییم‌.

هفتم‌،  در میان‌ روحانیون‌ متنفذ تهران‌ با آنهایی‌ كه‌ جسارت‌  شجاعت‌ دارند بدون‌ اینكه‌ از منظور ما آگاه‌ شوند همفكری‌ كنیم‌.

هشتم‌،  اگرچه‌ مردان‌ روشنفكری‌ كه‌ در میان‌ دولتیان‌ هستند ترسو و محافظه‌كار می‌باشند ولی‌ چون‌ اطلاعاتی‌ از سیاست‌ جهان‌ دارند باید با آنها به‌ طور مخفیانه‌ مشورت‌ كرد و نظامنامة‌ اصلاحی‌ كه‌ پس‌ از موفقیت‌ باید اجرا نمود اول‌ تهیه‌ و آماده‌ كرد.

نهم‌،  كلیه‌ افراد این‌ جمعیت‌ موظفند با تمام‌ وسایل‌ ممكنه‌ در روشن‌ كردن‌ افكار مردم‌ و بسط‌ معارف‌ كوشش‌ كنند و مخاطرات‌ و معایب‌ حكومت‌ استبدادی‌ را و منافع‌ بسط‌ قانون‌ را به‌ مردم‌ بنمایند.

 دهم‌،  نویسندگان‌ این‌ جمعیت‌ موظفند مقالات‌ چند از اوضاع‌ ایران‌ و مفاسد دستگاه‌ حاكمه‌ نگاشته‌ به‌ جراید مهم‌ دنیا مخصوصاً روزنامه‌هایی‌ كه‌ در ممالك‌ آزاد منتشر می‌شود بفرستند.

یازدهم‌،  رفقا مكلفند دستگاه‌ ژلاتین‌ تهیه‌ نموده‌ شب‌نامه‌های‌ مهیج‌ در میان‌ مردم‌ منتشر كنند و آسایشی‌ كه‌ ملل‌ متمدن‌ جهان‌ در پرتو قانون‌ دارند گوشزد نمایند و از ترقیات‌ كشورهایی‌ كه‌ دارای‌ حكومت‌ ملی‌ هستند سخن‌ گویند.

فراماسونری شیطان پرستی

دوازدهم‌،  كسانی‌ كه‌ با زبان‌ خارجه‌ آشنا هستند موظفند كه‌ تاریخ‌ انقلابات‌ امم‌ مترقی‌ را ترجمه‌ نموده‌ و منتشر نمایند.

سیزدهم‌،  خطباء و وعظاء باید بیش‌ از پیش‌ در بیدار كردن‌ مردم‌ و نشان‌ دادن‌ راه‌ صلاح‌ كوشش‌ نمایند.

چهاردهم‌،  برای‌ اینكه‌ از اول‌ كار دچار حمله‌ مخالفین‌ و مستبدین‌ و ملاهای‌ ریاكار نشویم‌ رفقا باید تمام‌ مطالبی‌ را كه‌ به‌ وسایل‌ مختلفه‌ منتشر می‌كنند با احكام‌ اسلام‌ مطابق‌ كنند و چیزی‌ كه‌ حربه‌ تكفیر به‌ دست‌ بدخواهان‌ بدهد ننویسند.

پانزدهم‌،  برادران‌ باید به‌ وسایل‌ ممكنه‌ اطلاعات‌ از دربار سلطنتی‌ و حوزه‌ صدارت‌ و مقامات‌ مهم‌ دولتی‌ به‌ دست‌ آورده‌ و در اختیار مجمع‌ دوستان‌ بگذارند.

شانزدهم‌،  به‌ برادران‌ تذكر داده‌ می‌شود كه‌ در كشورهای‌ آسیایی‌ و شرقی‌ بیش‌ از هر چیز از جاه‌طلبی‌ اشخاص‌ می‌توان‌ استفاده‌ نمود و چون‌ در میان‌ روحانیون‌ و رجال‌ دولت‌ و شاهزادگان‌ مردان‌ جاه‌طلب‌ و خودخواه‌ بسیارند ما باید با تشویق‌ و تحریك‌ آنها حداكثر استفاده‌ را برای‌ به‌ وجود آوردن‌ انقلاب‌ و رسیدن‌ به‌ مقصودی‌ كه‌ داریم‌ بنماییم‌.

هفدهم‌،  گرچه‌ در سرلوحه‌ مرام‌ آزادیخواهان‌ جهان‌ آزادی‌ عقیده‌ است‌ ولی‌ به‌ واسطه‌ مشكلاتی‌ كه‌ در پیش‌ است‌ اكیداً به‌ برادران‌ توصیه‌ می‌كنیم‌ كه‌ از این‌ به‌ بعد از حضور در مجالس‌ دینی‌ و مذهبی‌ غیر از مجلس‌ اسلامی‌ خودداری‌ نمایند و وسیله‌ به‌ دست‌ بدخواهان‌ ندهند.

انجمن‌ مخفی‌ فراماسون‌ها، یكی‌ از تشكل‌های‌ افراطی‌ عصر مشروطه‌ بود كه‌ با هدف‌ تسلط‌ بر حكومت‌ و فرهنگ‌ ایران‌ در 22 ربیع‌الاول‌ 1322 قمری‌ فعالیت‌ خود را آغاز كرد

هیجدهم‌،  ما باید با آزادیخواهان‌ مملكت‌ و كسانی‌ كه‌ در خارج‌ هستند رابطه‌ پیدا كرده‌ و آنان‌ را به‌ همفكری‌ با خود و قیام‌ دادن‌ بر ضد ظالمین‌ تشویق‌ نماییم‌.

این‌ هیجده‌ ماده‌ بدون‌ اینكه‌ كوچك‌ترین‌ مخالفتی‌ درباره‌ مواد آن‌ بشود به‌ تصویب‌ رسید و بنابه‌ پیشنهاد كارگردانان‌ مجمع‌ قرار شد نُه‌ نفر برای‌ سرپرستی‌ و اداره‌ جمعیت‌ انتخاب‌ شوند تا هر هفته‌ جلسه‌ خصوصی‌ تشكیل‌ دهند و در صورت‌ لزوم‌ بار دیگر جلسه‌ عمومی‌ را با حضور افرادی‌ كه‌ در همین‌ جلسه‌ حضور داشتند برگزار نمایند. در نتیجه‌ نُه‌ نفر زیر انتخاب‌ شدند:

ملك‌ المتكلمین‌، سید جمال‌ واعظ‌، سید محمدرضا مساوات‌، سید اسدالله‌ خرقانی‌، شیخ‌الرئیس‌ ابوالحسن‌ میرزا، آقا میرزا محسن‌ برادر صدرالعلماء، میرزا سلیمان‌خان‌ میكده‌، حاجی‌ میرزا یحیی‌ دولت‌آبادی‌، میرزا محمدعلیخان‌ نصرة‌السلطان‌.

فراماسونری

کمیتة‌ انتخابی‌ هفته‌ای‌ یك‌ بار در منزل‌ حاج‌ شیخ‌ مهدی‌ شریف‌ كاشانی‌ كه‌ هشتاد سال‌ داشت‌ تشكیل‌ می‌شد. اعضاء مؤسس‌ و كسانی‌ كه‌ در اولین‌ جلسه‌ حضور داشتند بر طبق‌ نوشتة‌ دكتر ملكزاده‌ به‌ شرح‌ زیر بودند:

1. ملك‌المتكلمین‌

2. سید جمال‌الدین‌ واعظ‌

3. ابوالحسن‌ میرزا شیخ‌الرئیس‌

4. حاجی‌ میرزا یحیی‌ دولت‌آبادی‌

5. حاجی‌ سید نصرالله‌ تقوی‌

6. میرزا سلیمان‌خان‌ میكده‌

7. سید محمدرضا مساوات‌

8. میرزا محمدحسین‌ ذكاءالملك‌

9. میرزا محسن‌ برادر صدرالعلماء

10. میرزا ابراهیم‌خان‌ منشی‌ سفارت‌ فرانسه‌

11. حاج‌ میرزا مهدی‌ دولت‌آبادی‌

12. حاجی‌ میرزا علیمحمد دولت‌آبادی‌

13. سید اسدالله‌ خرقانی‌

14. یمین‌السلطنه‌ اخوی‌ آقای‌ منقح‌

15. میرزا محمدعلیخان‌ نصرة‌السلطان‌

16. میرزا حیدرعلی‌ زردوز

17. یحیی‌ میرزا

18. جلال‌الممالك‌ ایرج‌

19. میرزا علی‌اكبر حكیمی‌ ساعت‌ساز

20. حاج‌ شیخ‌ مهدی‌ كاشی‌

21. مجدالاسلام‌ كرمانی‌

22. مجلسی‌ اصفهانی‌

23. جناب‌ اصفهانی‌

24. سید عبدالوهاب‌ اصفهانی‌

25. حاج‌ علی‌نقی‌خان‌ سردار اسعد بختیاری‌

26. بحرالعلوم‌ كرمانی‌ (برادر روحی‌ کرمانی‌)

27. سید عبدالوهاب‌ معین‌العلماء

28. اردشیرجی‌ زردشتی‌

29. ارباب‌ گیو زردشتی‌

30. سلطان‌العلماء زواره‌ای‌

31. میرزا جهانگیر خان‌

32. حاجی‌ سیاح‌

33. امین‌الاطباء رشتی‌

34. میرزا محمدحسین‌ اعتضاءالحكماء

35. حاجی‌ نایب‌الصدر شیرازی‌

36. قاضی‌ قزوینی‌

37. آقا محمدحسین‌ تاجر (معروف‌ به خیاط‌)

38. مرشد آقا

39. میرزا نورالله‌ خان‌ مذوی‌

40. حاجی‌ شیخ‌ محمد رفیع‌

41. میرزا حسنخان‌ مذوی‌

42. نصرالله‌ خان‌ ناظم‌العلوم‌

43. آقامیرزا محمدتقی‌ محرر صدرالعلماء

44. لواءالملك‌

45. میرزا عبدالخالق‌ سده‌ئی‌

46. شیخ‌ غلام‌ حسینی‌

47. میرزا حسن‌ رشیدیه‌

48. سید عبدالرحیم‌ كاشانی‌

49. سید عبدالرحیم‌ اصفهانی‌

50. میرزا محمود اخلاقی‌

51. میرزا محمود شیرازی‌

52. حامدالملك‌ شیرازی‌

53. خان‌ شوكت‌

54. شیخ‌ عبدالله‌ مفید

55. شیخ‌ علی‌ زرندی‌ ناطق‌المله‌

56. معین‌ نظام‌

ولتر از فراماسون‌های‌ افراطی‌ فرانسه‌ كه‌ الگوی‌ افراطیون‌ ایرانی‌ بود برای‌ شعله‌ور شدن‌ آتش‌ انقلاب‌ فرانسه‌ دستور می‌دهد:  «بایستی‌ بر حسب‌ توطئه‌چینی‌های‌ قبلی‌ اقدام‌ كرد نه‌ از روی‌ تعصب‌ شخصی‌... بایستی‌ اسرار میترا فاش‌ نگردد... بزنید و دستهای‌ خود را پنهان‌ كنید».

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع :تاریخ معاصر ایران