تبیان، دستیار زندگی
امسال به مناسبت نهم دی سخنرانی ها و مراسم مختلفی انجام شد و سخنرانان هر کدام از نگاه خود به دلایل ایجاد و نتایج این رویداد پرداختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در 9 دی امسال چه گذشت؟


امسال به مناسبت نهم دی سخنرانی ها و مراسم مختلفی انجام شد و سخنرانان هر کدام از نگاه خود به دلایل ایجاد و نتایج این رویداد پرداختند.

نهم دی

حجت اسلام طائب رییس قرارگاه عمار: بزرگداشت حماسه 9 دی مانند بزرگداشت حماسه عاشوراست.

به گزارش تبیان  به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب روز پنج‌شنبه در سخنانی در جمع فعالان بسیج دانشجویی تحت عنوان "سلسله نشست‌های سیاسی پرسمان تحلیلگران" که در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: بزرگداشت حماسه عاشورا در جهت بهره بردن و درس گرفتن عوام و بررسی آثار ممتد، ماندگار و بالنده عاشوراست.

وی ادامه داد: مردمی كه در زمان تحقق این حادثه بودند نمی‌توانستند آینده تاریخ و اثر این حماسه را بر آن ببینند، بر این اساس در آن روز، خیلی افراد از بودن در جبهه كفر خوشحال و بسیاری هم از بودن در جبهه حق ناراحت بودند.

طائب خاطرنشان کرد: حادثه 9 دی چیزی شبیه فرایند عاشورا بود یعنی وقتی برای شما فتنه ایجاد كردند، آتشی مانند آتش عاشورا بود. فتنه 88 آتشی بود كه استكباری كه توانسته بود آن را ایجاد نماید امید داشت تا ابا عبدالله الحسین را در آن فتنه شهید كند.

وی ادامه داد: ما امروز به فتنه طور دیگری نگاه می‌كنیم و آن را طور دیگری می‌فهمیم. فتنه چاشنی انفجار بیداری اسلامی بود. این‌ها همه قوا را در فتنه 88 به میدان آوردند، تمام رسانه‌های بین‌المللی انعكاس جریان 25 خرداد و فتنه را بر عهده گرفتند، به گونه‌ای كه برخی كشورهای عربی بر اساس این تبلیغات آن قدر باور كرده بودند كه سقوط جمهوری اسلامی قطعی است كه سفرای خودشان را فراخوان كرده بودند و همه چیز را علنی خرج كرده بود.

طائب: الان به آن‌ها می‌گویید که بیا! این آقا در خانه‌اش است. چون خیلی جاها گفتند که این‌ها حصر خانگی هستند! بله، حصر خانگی هستند، اما نه برای این‌که از اقداماتشان جلوگیری شود، برای اینکه مردم نزنندشان. تقاضای خودشان است

گزارش ایسنا طائب در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه "با توجه به اینکه غبار فتنه فرو نشسته و انسان‌هایی که باید می‌فهمیدند فهمیدند، آیا زمان بازخواست بازیچه‌های فتنه، آقایان سران فتنه و سایر عوامل نرسیده است؟" گفت: ما دو تا خصلت داریم، یکی این‌که اهل انتقام نیستیم که خصلتی است که مولا امیرالمومنین(ع) برای ما گذاشته است.

وی ادامه داد: دومین خصلت ما این است که اهل حکمت و مصلحتیم. امروز آن‌ها با حربه حقوق بشر به میدان آمده‌اند. برای حفظ این بیداری اسلامی، حقوق بشر یک حربه است. شما تا بیایید و سران این نهضت‌ها را بگیرید فریاد می‌زنند چرا این‌ها را گرفتید؟ دشمن به تمام دنیا اعلام کرده که این‌ها سران نهضتند، اگر شما عین همان رفتار را با این‌ها داشته باشید، می‌گویند تو دیگر حق نداری اعتراض کنی.

طائب گفت: الان به آن‌ها می‌گویید که بیا! این آقا در خانه‌اش است. چون خیلی جاها گفتند که این‌ها حصر خانگی هستند! بله، حصر خانگی هستند، اما نه برای این‌که از اقداماتشان جلوگیری شود، برای اینکه مردم نزنندشان. تقاضای خودشان است. چند بار رفتند این طرف و آن طرف و سنگ خوردند، رمی جمرات شدند، خودشان تقاضا کردند که یک خرده حفاظت ما را بالاتر ببرید. گفتیم حفاظتت را بخواهیم ببریم بالا این طور می‌شود، گفتند عیبی ندارد، باشد.

نهم دی

وی ادامه داد: چندین بار پیام داده بود که بر جان خودم احساس خطر می‌کنم. باشد، این هم جانت، بگیر و نگه دار. این‌ها اگر جان دوست نبودند، زمان جنگ برای خودشان سنگر نمی‌ساختند. جان برایشان خیلی عزیز است، عیبی ندارد، نگه‌دار ببین آخرش چه می‌شود. معلوم نیست برای چه می‌خواهد زنده بماند؟ این هدیه جمهوری اسلامی به این‌هاست. هر جا می‌خواهی بیا و برو سخنرانی کن. حرف‌هایتان را که زدید و مردم در حماسه 9 دی گفتند که این حرف‌ها باطل است.

9دی یعنی عکس یادگاری برای قیامت/ شعار علیه آقازاده مطرح

به گزارش جهان، محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیش خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران طی سخنانی به بازخوانی 9 دی پرداخت و این حماسه را دارای نقشی تعیین کننده و تأثیر‌گذار در تاریخ معاصر ایران توصیف کرد.

وی با بیان اینکه اگر در 9 دی حماسه‌ حضور جانانه مردم به خصوص در شهر تهران به وقوع نمی‌پیوست، جریان فتنه و فتنه‌گران مرعوب نمی‌شدند، تصریح کرد: اگر در روز عاشورای 88 که عده‌ای با حضور در خیابان‌های تهران آشوب به پا کردند، با مقابله عزاداران حسینی مواجه نمی‌شدند، آن حادثه تلخ به عنوان یک ننگ ابدی تا ابد به پیشانی این شهر می‌چسبید.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشبیه 9 دی به عاشورای سال 57 بر این نکته تاکید کرد که در تمام سال‌های بعد از انقلاب هیچ وقت این احساس به ما دست نداد که راهپیمایی شبیه عاشورای 57 در ایران به وقوع پیوسته باشد که این حس در 9 دی در ما ایجاد شد.

آیت الله علم الهدی: کاری که در فتنه شد در کربلا نشد و آن کشتار و شهادتی بود که برای اهل بیت رخ داد. اگر نهم دی شکل نمی گرفت اتفاقاتی بدتر از آنچه اتفاق افتاد بر سر رهبری و انقلاب می آمد و مردم شاهد شنایعی بدتر از کربلا می شدند

صفار‌هرندی حماسه 9 دی را از لحاظ کمی و کیفی مشابه عاشورای 57 دانست و در همین زمینه گفت: البته 9 دی از لحاظ کیفی از عاشورای سال 57 بالاتر بود زیرا در آن راهپیمایی گرایش‌های مختلفی در راهپیمایی حضور داشتند اما در راهپیمایی 9 دی در حالی که کمیت به اندازه راهپیمایی عاشورای 57 بود اما ‌همه از لحاظ اعتقادی یکی بودند.

صفار‌هرندی اضافه کرد: آنها اعتقاد دارند باید جریانی را برای ضربه‌زدن به نظام برگزیدند که آن جریان نزدیک به انقلاب بوده و حتی علائمی از وابستگی به نظام در آن وجود دارد‌ همچنین این جریان بایستی نگاهی به بیرون نیز داشته باشد و به تغییر نظام نیز معتقد باشد.

وی اضافه کرد: پسر یکی از شخصیت‌های مطرح کشور در سال 88 طی یک مصاحبه با نشریه معتبر آمریکایی «‌یو اس ای تو‌دی‌» اعلام کرد که اگر پدر من رئیس جمهور شود، قانون اساسی را به صورت تغییر می‌دهد که شان رهبری در حد یک مقام تشریفاتی شود.

‌این سخنان صفار‌هرندی شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" نمازگزاران را در پی داشت.

آیت الله علم الهدی:

خبرآنلاین نوشت آیت الله  علم الهدی امام جمعه مشهد که شامگاه پنج‌شنبه به مناسبت سالگرد نهم دی ماه در مسجد ارگ تهران سخنرانی می‌کرد با اشاره به نقش خواص در عاشورا، گفت: "در جریان فتنه 88 دو دسته خواص داشتیم که یا دستیار فتنه‌گر شدند و یا در مقابل جریان فتنه ژست دموکراتیک گرفتند.

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: "کاری که در فتنه شد در کربلا نشد و آن کشتار و شهادتی بود که برای اهل بیت رخ داد. اگر نهم دی شکل نمی گرفت اتفاقاتی بدتر از آنچه اتفاق افتاد بر سر رهبری و انقلاب می آمد و مردم شاهد شنایعی بدتر از کربلا می شدند.”‌

علم الهدی

وی افزود: مردم در سطح وسیع فهمیدند خواص قابل پیروی نیستند و نا حق هستند. عامه مردم ما از خواص انحرافی و بی بصیرت فاصله گرفتند و به رهبری چسبیدند و نهم دی را شکل دادند.

این سخنران مراسم نهم دی ماه 88 افزود: من در نهم دی شاهد هیجان این مردم بودم که از این خواص نفرت پیدا کرده بودند و هرچه در سخنرانی از شعر و خطابه استفاده می کردم مردم راضی نمی شدند.

وی با بیان اینکه در نهم دی 88 مردم از یک طرف به عشق رهبری به صحنه آمدند و از طرف دیگر از خواص قدرت‌جو و مطامع‌خواه نفرت داشتند گفت: "رهبری در فتنه 88 تنها بود همان طوری که سیدالشهدا در کربلا تنها بود. در فتنه 88 رهبری تنها ماند و ایشان به تنهایی این فتنه را جمع کرد… نزدیک‌ترین دوستان رهبری و کسانی که از طریق ایشان به جایی رسیده بودند به عنوان خواص کناره گرفتند و حاضر نشدند به وسط میدان بیایند.”‌

وی با اشاره به وقایع عاشورا اظهار کرد: "مردمی که در کنار عمرسعد روبروی سیدالشهدا قرار گرفتند همان‌هایی بودند که وقتی امام علی می‌گفتند به جنگ با معاویه بروید سکوت می‌کردند. این تجربه‌ای برای ماست. حال افرادی که در فتنه 88 سکوت مساله‌دار کردند و ژست خاص گرفتند و درعرصه تجارت سیاسی از عقبه فتنه سربازگیری کردند. آنها ساکتین هستند و روزی مقابل رهبری می‌ایستند و از الان باید آنها را از عرصه سیاست بیرون کنیم.”‌

علم الهدی گفت: "در انتخابات جاری که دروازه مردمسالاری است این عناصر به دنبال آن هستند که دوباره وارد عرصه سیاست شوند. ساکتین اگر دوباره به صحنه بیایند دقیقا یک روز مقابل رهبری می‌ایستند.”‌

صفار هرندی و زیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره 9 دی گفت:حماسه 9 دی یعنی گرفتن یک عکس یادگاری برای قیامت نه برای نشان دادن به مسئولان شورای نگهبان در انتخابات

وی با بیان اینکه مردم در نهم دی از خواص فاصله گرفتند و به سمت ولایت رفتند افزود: "در آینده هم با توجه به بیداری اسلامی مردم باید به صحنه بیایند. اگر در مجلس نهم سینه چاک ولایت نباشد هر متخصص و فرد با سوادی می‌تواند ابزار دشمن شود و روزی همین خواص روبروی رهبری بیاستند. بزرگترین نیاز ما برای مجلس آینده سینه چاک ولایت است.

عضو مجلس خبرگان خطاب به حضار در مسجد ارگ تهران تاکید کرد: "کسانی که در این مملکت خواب قدرت می‌بینند احساس می‌کنند اگر در مجلس نهم حزب‌اللهی سینه‌چاک ولایت باشد این حزب‌اللهی اهل لابی‌کردن نیست و در مقابل مطامع سیاسی می‌ایستد. لذا از الان فضاسازی می‌کنند که نیروهای سیاسی حزب‌اللهی را از صحنه خارج کنند. با همان بصیرت نهم دی در انتخابات مجلس سینه چاک ولایت را وارد مجلس کنید.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا، جهان، خبرآنلاین