تبیان، دستیار زندگی
برگزار می‌شود 26 مرداد یادآور دلاوری، مقاومت و ایستادگی مثال‌زدنی دلیر مردان و شیر زنان پاوه در مبارزه با معاندین نظام و سرسپردگان استكبار در سال 1358 است، كه با نثار جان خود اجازه نداند كه این گوشه از میهن اسلامی به دست مت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

26 مرداد آیین بزرگداشت شكست حصر پاوه برگزار می‌شود

26 مرداد یادآور دلاوری، مقاومت و ایستادگی مثال‌زدنی دلیر مردان و شیر زنان پاوه در مبارزه با معاندین نظام و سرسپردگان استكبار در سال 1358 است، كه با نثار جان خود اجازه نداند كه این گوشه از میهن اسلامی به دست متجاوزان و اشرار بیفتد.

در مرداد ماه سال 1358 و در حالی كه كمتر از شش ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود، نیروهای مسلح، گروهك‌ها و وابستگان به استكبار جهانی شهر پاوه را به محاصره خود درآورده و در صدد تصرف آن بر آمدند، كه به واسطه حضور شهید چمران، همرزمان وی و جمع زیادی از مردم محلی و با فداكاری و مقاومت فراوان از سقوط شهر جلوگیری و با فرمان خمینی كبیر در 26 مرداد همان سال حصر پاوه شكسته شد.

تلاش شجاعانه دكتر مصطفی چمران و اندك همرزمان او برای پاكسازی پاوه در مرداد 1358، مثمر ثمر شد و نهایتا این شهر با صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) در 26 مرداد آن سال از سقوط حتمی نجات یافت و این واقعه در تاریخ حماسه‌های انقلاب اسلامی به یادگار ماند.

ایستادگی مردم پاوه محدود به این زمان نبود و این شهر در طول جنگ تحمیلی نیز مقاومت مثال‌زدنی را از خود به نمایش گذاشت و بیش از 600 شهید و 485 جانباز را در این راه تقدیم انقلاب كرد.

در 26مرداد كه سالروز حماسه شكست حصر پاوه است یاد و خاطره سرداران و600 شهید این خطه و مقاومت، ایستادگی و فداكاری مردم در یادمان شهدای این شهر گرامی داشته خواهد شد.

با برنامه‌ریزی های انجام گرفته قرار است در سالروز این حماسه‌ای بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی مراسم ویژه ای در این شهر برگزار شود و همچنین بازدید از یادمان شهدای شهر پاوه، گلباران این شهر و دیدار و اهداء هدایا به خانواده‌های بازماندگان این واقعه از برنامه‌های دیگر در نظر گرفته شده این روز عنوان شده است.

شهرستان پاوه با 1260 كیلومتر مربع وسعت در 122 كیلومتری شمال غرب مركز استان كرمانشاه قرار دارد.

لینک :

هنر مردان خدا