تبیان، دستیار زندگی
می توان کسی را پیدا کرد که حداقل یک بار در طول زندگی طعم شکست را نچشیده باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرین چون شکست

چگونه شکست را مدیریت کنیم و به زندگی باز گردیم؟


نمی توان کسی را پیدا کرد که حداقل یک بار در طول زندگی طعم شکست را نچشیده باشد. پس بی جهت نیست که همه انسان های موفق با تکیه بر شکست هایشان قادر به رسیدن به آرزوهایشان شده اند. اما...

ظرایف مدیریت شکست

شکست کلمه آشنایی برای بیشتر ماست. نمی توان کسی را پیدا کرد که حداقل یک بار در طول زندگی طعم شکست را نچشیده باشد. پس بی جهت نیست که همه انسان های موفق با تکیه بر شکست هایشان قادر به رسیدن به آرزوهایشان شده اند. اما اغلب مردم شکست را یک واقعیت می دانند و نه نتیجه اعمالشان. شکست نه یک واقعیت بلکه فرصت دوباره ای برای رسیدن به موفقیت است.

شاید این گفته ها کمی تکراری به نظر بیاید اما ظرایف مدیریت شکست و فرمول رسیدن به موفقیت آن قدر بدیهی و ساده است که اغلب از سوی مردم نادیده گرفته می شود. همه می دانیم که ناکامی یک تجربه آموزنده است و تلاش ما چه همراه با موفقیت و چه همراه با شکست، ما را چند گام به موفقیت نزدیک تر کرده است.

در حقیقت نرسیدن به هدف ابتدایی ترین مفهوم شکست است به بیان دیگر احساس عدم دستیابی به هدف مورد نظر در فرد همان احساس شکست است اما باید دید که چرا احساس شکست واکنش های متفاوتی در افراد را به دنبال دارد. چرا برخی کمتر و برخی بیشتر شکست را تجربه می کنند و چگونه است که شکست برای برخی پلی به سمت پیروزی است و برای برخی خیر. وقتی اهداف فرد با توانایی ها و انگیزه های او تناسب نداشته باشد، طبیعی است که از رسیدن به موفقیت بازمی ماند و بیشتر از دیگران طعم شکست را تجربه می کند.

در هر حال جدا از بررسی طرز تلقی افراد سعی داریم در ادامه توصیه هایی را به شما عزیزان ارایه دهیم تا با شکستهای خود بهتر و راحت تر بتوانید کنار بیایید:

** گاهی در زندگی گذشته خود به گشت و گذار بپردازید. افراد به طور آگاهانه یا نا آگاهانه فراموش می کنند که افکار، احساسات، اعتقادات و باورها و نگرش شان آنها را مجبور به عکس العمل خاصی می کند که منجر به شکست یا موفقیت می شود. گاهی اوقات رفتار و افکار منتج از آنها در تضاد بیشتر در زندگی است. بنابراین افکارها، رفتار، عادات و عملکردهای خود را از نو ارزیابی کنید. پایداری احساسی نقش بسیار اساسی در موفقیت دارد. مطمئن باشید که به طور خودکار در تلاش برای حظ تعادل روانی خود هستید.

** نیرو و توان ذهنی و جسمی خودتان را تنها برای رویارویی با شكست‌هایی كه به واقع مهم هستند و ارزش ناراحت شدن را دارند، صرف كنید.

** شکستها به شما فرصت سنجش دلایل عدم موفقیت را می دهند و شما را با محدودیت هایتان آشنا می کند. گاهی اوقات شکست در رسیدن به اهداف زندگی فرصتی است برای تغییر دادن و ارزیابی کردن روشهای به کار گرفته شده توسط شما که ختم به این نتیجه شده است. نوعی فشار آنی بر ذهن شماست که شما را وادار به برخاستن  و دنبال ایده های نو رفتن می کند. داشتن یک چشم انداز مثبت در فهم دلایل عدم موفقیت بسیار مفید خواهد بود.

گاهی اوقات شکست در رسیدن به اهداف زندگی فرصتی است برای تغییر دادن و ارزیابی کردن روشهای به کار گرفته شده توسط شما که ختم به این نتیجه شده است

** رضایت و خرسندی، بردباری و هیجانات پایدار را به ارمغان می آورد. سطح رضایت خود را به وسیله ابزاری ملموس ارزیابی کنید. این موضوع شما را در دوران سختی ها راهنمایی و رهبری خواهد کرد. نگرش منفی سبب می شود نسبت به زندگی بدبین شوید. سعی کنید خوش بین باشید اگر تردیدها و یا ترسهایی برای رسیدن به هدف مورد نظرتان وجود دارد نیمی از جنگ را باخته اید. تردیدها و تحدیدهایی را که دردسر ساز هستند را شناساسیی کنید و آنها را با جملات مثبت مانند" می توانم بارها این کار را انجام دهم و .." تعویض کنید. این امر مانند یک عامل تغییر دهنده،  تفکرات منفی شما را به رفتارهای مثبت تبدیل می کند.

** با سود جستن از ارزیابی‌های منطقی، راهكار مثبتی برای رویارویی با شكست پیدا كنید.

** پس از آزمودن شكست، پایداری و استواری پیشه كنید و از مهارت‌های حل مساله در راستای دست یافتن به پیروزی و كامروایی بهره‌ بگیرید. شكست‌ها را صرفا پیامد و برآمد كوشش اندک و نابخردی خودتان نبینید. پایداری و استواری در برابر شكست نیازمند آن است كه به جای نگرانی درباره شكست دوباره، بیشتر به پیروزی و سرفرازی بیندیشید.

ظرایف مدیریت شکست

** بسیاری از وقتها مردم از خجالت و نکوهش دوستان، همکاران، اقوام و ... درباره شکست شان می ترسند. شما باید به جای تمرکز روی اظهار نظر دیگران روی حرکت بعدی خودتان به سوی موفقیت متمرکز شوید

** فراموش نکنید که زندگی همیشه یک خط مستقیم و قابل پیش بینی نیست. خوشحال باشید. هیچ کس به درستی نمی داند چه چیزی در انتظارش است. هیچ موفقیتی در زندگی ممکن نخواهد بود مگر آنکه خود را برای غلبه بر آن مهیا کرده باشد. اگر بلند شوید و به جلو بروید شانس موفقیت خواهید داشت. یک هدف بزرگ در ذهن داشته باشید و یادتان باشد ترسوها هرگز برنده نمی شوند.

** برخی افراد جرات لازم برای ریسک کردن در زندگی را به خاطر ترس از شکست از دست می دهند. این افراد به وضع موجود قانع و راضی هستند و به دنبال هیچ فعالیت جدیدی نمی روند. ریسک کردن یک محرک برای ایجاد تغییرات و یک تلاش برای کسب موفقیتی جدید است. ممکن است شکست غمگین کننده باشد اما بزرگترین غم به خاطر شکست بعد از یک تلاش جدی نیست بلکه به خاطر ناتوانی در تلاش و کوشش است.

** بسیاری از افراد عادت دارند که تفسیر شکست شان را به گردن همکار، رییس و یا دیگران بیندازند. به خاطر شکست و بدشانسی تان دیگران را سرزنش نکنید. معمولا نگرش منفی شما باعث می شود که نسبت به تمام جنبه های زندگی منفی بافی کنید. دلیل شکست تان را تجربه کنید. جنبه های منفی و نقاط ضعف خود را در روش یا ابزار بکار گرفته برای رسیدن به موفقیت مشخص کنید. نسبت به اهدافی که می خواهید به آنها برسید صریح باشید. گاهی علت شکست افراد غیر واقعی بودن اهداف، عدم تمرکز، وضوح و شفافیت هدف مورد نظر، کلی بودن، ابهام در هدف و یا عدم تهیه و پیش بینی ابزار مورد نظر برای رسیدن به آن هدف می باشد.

پس از آزمودن شكست، پایداری و استواری پیشه كنید و از مهارت‌های حل مساله در راستای دست یافتن به پیروزی و كامروایی بهره‌ بگیرید

اطمینان حاصل کنید که دلایل مشخص شده برای شکست به طور عمیق بررسی شده اند و در آینده مجددا دچار این اشتباه نخواهید شد.

   ادامه دارد...

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

استرس هایت را مدیریت کن

اضطراب را دیلیت کن!

موفقیت کپسول ندارد

اسرار موفقیت شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.