تبیان، دستیار زندگی
همه امور به اراده خداوند است. اما انسان‌ها نیز به اندازه قدرت خود در مقابل هر تکلم و سکوتی مسئول هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مقابل هر تکلم و سکوتی مسئولیم
آیت الله مطباح

همه امور به اراده خداوند است. اما انسان‌ها نیز به اندازه قدرت خود در مقابل هر تکلم و سکوتی مسئول هستند.

به‌‌گزارش مرکز خبر حوزه: آیت الله مصباح یزدی، پیش از ظهر امروز در درس اخلاق خود در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه که در سالن همایش‌های این مدرسه برگزار شد،‌با بیان نکاتی اخلاقی، گفتند: انسان به‌عنوان موجودی آگاه نیازهایی در وجود خود احساس می‌کند که برای رفع آن‌ها تلاش می‌کند.

ایشان با بیان این‌که بسیاری از دانشمندان از دیرباز در صدد شناخت نیازها و اولویت‌بندی آن‌ها بودند، افزودند: نیازهایی که احساس می‌کنیم در این جهت است که بتوانیم زندگی را ادامه بدهیم و اگر این نیازها برآورده نشود، لطمه‌ می خوریم و با خطر مواجه می‌شویم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) ادامه دادند: یک سری نیازهایی وجود دارد که بالاتر از نیازهای روزمره زندگی است و نمونه شایع آن کنجکاوی است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: امروز تلاش‌ها و سرمایه‌های کلان و نیروی انسانی زیادی صرف شده تا ببینند آیا شرایط حیات در کره مریخ وجود دارد یا نه؛ و فطرت انسان در پی یافتن پاسخ سوال‌های به وجود آمده است که اگر به برخی از آنها جواب ندهیم، بی‌نهایت ضرر خواهیم کرد.

ایشان با بیان این که نیازهایی برای انسان وجود دارد که فوق بقاء‌ است، تصریح کردند: صاحبان ادیان می‌دانند که لحظه به لحظه اختیار عالم به دست خداوند است و کوچکترین موجود در دورترین کهکشان‌ها بدون اراده خداوند نمی‌تواند باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اراده خداوند بر خلقت و اداره عالم و نقش انسان‌ها در این اداره گفتند: همه چیز به دست خداوند است، اما انسان‌ها هم مسئول هستند و تصور و تفکر این کار اصلی به دست خداوند است و انسان هم به اندازه قدرت خود مسئول است پرفایده‌ترین معارف انسانی می‌باشد.

ایشان بیان داشتند: در قرآن هیچ صفحه‌‌ای نیست که اشاره به این مطلب نداشته باشد که قدرت عالم به دست خداوند است و انسان هم تا جایی که خدا به او اجازه و قدرت داده مسئول است.

ایشان ادامه دادند: انبیاء‌ مبعوث شدند تا تدریجاً بشر را برای فهم و قضا و قدر و صدها مسئله دیگر که به دست خداوند است آگاه کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کردند: بندگان مقرب خدا نهایت آرزویشان این است که بنده بودن خود را خوب بفهمند و این فهمیدن آن قدر برای آنان لذت بخش است که حاضر نیستند یک لحظه آن را با لذایذ دنیا عوض کنند.

ایشان با بیان این که لذت تفکر و فهمیدن را باید از امام علی‌(ع) یاد بگیریم، به مسئله شفاعت اشاره کرده و افزودند: شفاعت نهایت لطف خداست.

عضو خبرگان رهبری ادامه دادند: شفاعت از الطاف خداوند است که به افراد خاص خود داده تا ریزه‌خوار سر سفره ائمه‌(ع) باشیم و به لطف و کمک آنها مورد شفاعت قراربگیریم و یا بسیاری از کارها را انجام دهیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این که هدف خلقت رسیدن به نیازهای زندگی نیست، گفتند: رسیدن به معرفت خداوند و درک و فهم ازخلقت، بالاترین هدف انسان است.

آیت‌الله مصباح یزدی، ریزه خواری سر سفره اولیای الهی را بالاترین نعمت دانسته و با بیان این که اراده الهی تعلق گرفته تا بعضی از بندگان توسط بعضی دیگر به تقرب الی الله برسند به وظایف طلاب اشاره کرده و گفتند: باید فیضی که از سر سفره مکتب اهل بیت‌(ع) به دست می‌آوردند را به دیگران برسانید.

ایشان در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان ساختند: اسلام ارث پدری ما نیست، بلکه امانتی است که باید از آن استفاده و به دیگران منتقل کنیم.


تهیه و تنظیم گروه حوزه علمیه