تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: فعلا برنامه‌ای برای فراخوان تعویض شناسنامه‌های قدیمی و صدور شناسنامه مكانیزه برای همه ایرانیان در دستور كار قرار ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارت هوشمند بجای شناسنامه


رییس سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: فعلا برنامه‌ای برای فراخوان تعویض شناسنامه‌های قدیمی و صدور شناسنامه مكانیزه برای همه ایرانیان در دستور كار قرار ندارد.


شناسنامه

محمد ناظمی اردكانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینكه در حال حاضر همه ادارات ثبت‌احوال در سراسر كشور به امكانات صدور شناسنامه مكانیزه تجهیز شده‌اند، اظهار كرد: هیچ یك از دفاتر ثبت‌احوال مجاز به صدور شناسنامه دست‌نویس و قدیمی نیستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شناسنامه‌های رایانه‌ای جدید، اظهار كرد: شناسنامه‌، سند بادوامی است كه از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و امكان جعل آن تقریبا صفر است.

به گفته وی افرادی كه با رسیدن به سن 15 سالگی قصد عكس‌دار كردن شناسنامه خود را دارند و یا كسانی كه 15 سال از زمان عكسدار كردن شناسنامه‌شان می‌گذرد و قصد تعویض عكس را دارند و نیز، كسانی كه به هر دلیل قصد تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر ثبت‌احوال شناسنامه مكانیزه دریافت كنند.

ناظمی اردكانی خاطرنشان كرد: پشتوانه صدور شناسنامه‌های جدید، پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور است، چرا كه اطلاعات این شناسنامه‌ها از پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور اخذ و در شناسنامه درج می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه فعلا ضرورتی برای فراخوان عمومی و ملی برای صدور شناسنامه‌های جدید وجود ندارد اظهار كرد: البته در برخی استان‌های مرزی، استانداران فراخوان تغییر شناسنامه را ضروری دانسته‌اند كه ممكن است در آینده در این استان‌ها فراخوان اعلام شود.

رییس سازمان ثبت احوال كشور همچنین با اشاره به پیگیری این سازمان برای اجرای طرح كارت هوشمند ملی اظهار كرد: از آنجا كه ممكن است در بلندمدت كلیه نیازهایی كه فعلا شناسنامه پاسخگوی آن است، در كارت هوشمند ملی پیش‌بینی شود، بنابراین ممكن است در بلندمدت كارت ملی جایگزین شناسنامه شود.

افرادی كه با رسیدن به سن 15 سالگی قصد عكس‌دار كردن شناسنامه خود را دارند و یا كسانی كه 15 سال از زمان عكسدار كردن شناسنامه‌شان می‌گذرد و قصد تعویض عكس را دارند و نیز، كسانی كه به هر دلیل قصد تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر ثبت‌احوال شناسنامه مكانیزه دریافت كنند

ناظمی اردكانی با بیان اینكه جایگزین شدن كارت ملی به جای شناسنامه نیازمند بررسی و قانون دارد، خاطرنشان كرد: با این وجود چنین راهبردی در سازمان ثبت احوال وجود دارد.

وی در خصوص نحوه اعلام فراخوان برای صدور كارت هوشمند ملی به ایسنا، گفت: این فراخوان قطعا به شكلی صورت خواهد گرفت كه مردم به زحمت نیفتند؛ به گونه‌ای كه اطلاعات شخصی افراد در اسرع وقت جمع‌آوری و برای صدور كارت هوشمند ملی ارسال خواهد شد و تحویل كارتها نیز با همكاری پست انجام می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال كشور در خاتمه با اشاره به تكمیل مطالعات طرح كارت هوشمند ملی و اجرای مرحله پیش‌پایلوت ابراز امیدواری كرد كه در سال آینده صدور كارت هوشمند ملی در استان قم به صورت پایلوت آغاز و پس از آن در سراسر كشور اجرایی شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :جهان نیوز