تبیان، دستیار زندگی
در اسلام برای ازدواج اهداف و نتایج بسیاری بر شمرده شده است. اهدافی که هر یک از سوی انسان ها خواستنی بوده و همه برای رسیدن به آنها در تلاش و تکاپویند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگیزه های اشتباه برای ازدواج


در اسلام برای ازدواج اهداف و نتایج بسیاری بر شمرده شده است. اهدافی که هر یک از سوی انسان ها خواستنی بوده و همه برای رسیدن به آنها در تلاش و تکاپویند. آنچه در این راستا از اهمیت بیشماری برخوردار است توجه به اهداف والای ازدواج و تلاش برای رسیدن به آنهاست.

انگیزه های اشتباه برای ازدواج

ازدواج می تواند هم برای رسیدن به مال و ثروت، زیبایی، فرار از تنهایی و... باشد هم برای جلب رضای خداوند متعال که اگر چنین باشد تمام دیگر اهداف را در ذیل خود گنجانده و طریق رسیدن به آنها را هموار می سازد.

از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که ایشان از ازدواجی که برای غیر رضای خدا و حفظ پاکدامنی و به دلیل  خودستایی و شهرت طلبی باشد نهی فرموده اند. (دعائم الاسلام، ج 2، ص196، ح 714.)

در این مطلب به برخی از اهداف کاذبی که افراد برای دستیابی به آنها ازدواج می کنند اشاره می شود.

1.تأمین نیاز مادی: برخی از دختران و پسران، افرادی را به همسری برمی گزینند که از خانواده مرفه و متمکنی باشند تا از این طریق بتوانند به کمک آنها به سرعت پله های پیشرفت و ترقی مادی را طی کنند. رسیدن به زندگی با رفاه بالا و بدون دغدغه مالی اگر چه زیبا و خوب به نظر می رسد اما باید توجه داشت که نه تنها ثروت حلّال تمام مشکلات زندگی نیست بلکه امکان بسیار دارد که فرد را در چاه خودخواهی، سلطه گری و... فرد مقابل یا خانواده اش بیاندازد.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «هر کس با زنی تنها به خاطر زیبایی اش ازدواج کند، دلخواه خود را در او نمی بیند و هرکس به خاطر دارایی اش با او ازدواج کند، خداوند او را به همان دارایی وا می گذارد. پس بر شما باد زن متدین

2. زیبایی‌ ظاهری: جذابیت ظاهری به عنوان یکی از عوامل در ازدواج مطرح است اما گاه برخی آن را مهمترین و اصلی‌ترین ملاک انتخاب همسر در نظر می گیرند. آنها گمان می کنند افرادی که جذابیت ظاهری دارند، رفتارهای پسندیده تر و ویژگی های شخصیتی زیباتری هم دارند علاوه بر این باعث جلب توجه دیگران، برانگیختن حس حسادت آنها، گرفتن تأییدیه از اطرافیان، جبران ضعف زیبایی خود و... نیز می شوند. به همین دلیل بدون توجه دقیق به ویژگی های دیگر فرد مقابل چون ایمان، اخلاق، فرهنگ و... تصمیم به ازدواج با وی می گیرند.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «هر کس با زنی تنها به خاطر زیبایی اش ازدواج کند، دلخواه خود را در او نمی بیند و هرکس به خاطر دارایی اش با او ازدواج کند، خداوند او را به همان دارایی وا می گذارد. پس بر شما باد زن متدین. »  (تهذیب الاحکام، ج7، ص399،ح1592.)

3.عطش جنسی: معمولاً دختر و پسر جوان و در شرف ازدواج، به دلیل هیجانات جنسی ناشی از دوران بلوغ تحت عطش شدید جنسی قرار می گیرند. تامین این نیاز در چارچوب خود ممکن نیست مگر با ازدواج.

به همین دلیل برخی از جوانان عزیز بدون شناخت کامل و جامع از فرد مقابل و عدم همتایی با او و تنها برای فرار از این عطش و به گناه نیفتادن ازدواج می کنند. گرچه ازدواج این نیاز آنها را برآورده می کند اما پس از مدتی کوتاه هیجانات جنسی فرد فروکش کرده و نیازهایی چون حس آرامش و امنیت در کنار همسر، پیشرفت معنویی زندگی، داشتن فرزندان خوب و...  در وی ایجاد شده و تا آخر عمر باقی می مانند. در حالی که فرد به هنگام انتخاب همسر معیارهایی چون اخلاق، ایمان، اصالت خانوادگی و ... را در نظر نگرفته و تنها به تامین نیاز جنسی اش فکر کرده است.

4.رهایی از تنهایی وافسردگی: برخی نیز برای فرار از تنهایی به ازدواج کردن پناه می برند. تنهایی این افراد را در چنان گردابی محبوس می کند که فرد برای نجات از آن حاضر به انجام هر کاری می شود. به همین دلیل ازدواجِ این گونه افراد معمولاً از روی شناخت کامل و تحقیق نیست. آنها در این برهه از زمان تنها به دنبال راه حلی برای فرار از وضعیت موجود هستند و گمان نمی کنند که با انتخاب عجولانه و ناصحیح شان خود را در گردابی بزرگتر گرفتار می کنند.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.