تبیان، دستیار زندگی
احتمال به وجود آمدن سردرگمی و آشفتگی نقش ها در خلال شکل گیری هویت نوجوانان بیشتر از هر دوره دیگر است. چنین حالتی سبب می شود که نوجوان احساس کند که منزوی، تهی، مضطرب و مردود است. همچنین آنها احساس می کنند که باید تصمیمات مهمی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چتری برای سرکشها


 احتمال به وجود آمدن سردرگمی و آشفتگی نقش ها در خلال شکل گیری هویت نوجوانان بیشتر از هر دوره دیگر است. چنین حالتی سبب می شود که نوجوان احساس کند که منزوی، تهی، مضطرب و مردود است. همچنین آنها احساس می کنند که باید تصمیمات مهمی....


نوجوان

مشکلات در تمام دوره های زندگی انسان وجود دارد، مخصوصا در دوره نوجوانی، به علت بروز برخی از مسایل خاص از جمله بحران دوره بلوغ و هویت یابی تعدد این نوع مشکلات بیشتر و در درجه اهمیت آنها نیز افزون است. احتمال به وجود آمدن سردرگمی و آشفتگی نقش ها در خلال شکل گیری هویت نوجوانان بیشتر از هر دوره دیگر است. چنین حالتی سبب می شود که نوجوان احساس کند که منزوی، تهی، مضطرب و مردود است. همچنین آنها احساس می کنند که باید تصمیمات مهمی در مورد مسایل مختلف بگیرند ولی عملا قادر به انجام چنین تصمیماتی نیستند. این حس در آنها به وجود می آید که از طرف جامعه در مورد گرفتن تصمیم ها تحت فشار هستند ولی آنها مقاومت می کنند.

در طول این دوران آشفتگی ممکن است نوجوان احساس کند به جای پیشرفت، پسرفت دارد. داشتن این چنین فکری به نظر می رسد بازگشت به دوران کودکی است، به جای آنکه نوجوان با جامعه بزرگسالی درگیر شود رفتارش در این زمان همراه با آشفتگی، بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

همچنین نوجوانی مرحله ای است که در آن کودک به دوران بزرگسالی راه پیدا می کند.نوجوانان در این مرحله در یک نقطه حساس و بحرانی قرار دارند و تغییرات جسمی و روانی بسیاری در آنها به وقوع می پیوندد. این تغییرات سبب بروز تفاوتهایی در رفتار آنها با دیگران و به ویژه والدین شان می گردد. آنها معتقدند که دیگر کودک نیستند و باید مانند افراد بزرگسال با او رفتار نمایند. آنها به طور مرتب در جستجوی هویت خود هستند و معمولا سعی می کنند از والدین شان مستقل باشند. در این روند دوست دارند افکار، عادات و رفتارهایشان را که اغلب در تعارض با والدین شان است توسعه دهند این در حالی است که تا پیش از این خود را زیر چتر حمایتی والدین قرار می دهند. مواردی از نوجوانان که در این دوره متمرد و سرکش و سرسخت می شوند روز به روز در حال افزایش است.

در این مقاله درباره بهترین شیوه هایی که می توان این دست نوجوانان را حمایت کرد صحبت خواهیم نمود:

حمایت کردن:  اغلب این نوجوانان احساس کمبود حامی و مشوق دارند لذا باید به آنها این اطمینان را داد که راه و روش درست به آنها نشان داده خواهد شد و اشتباهات شان تصحیح خواهد شد تا به این طریق تجربه لازم را کسب کنند که دفعات بعد این اشتباه را مرتکب نشوند. بنابراین نشان دادن حمایت تان از او، جوهر و خمیر مایه اصلی در مواجهه با یک نوجوان متمرد است.

نوجوانان دوست دارند افکار، عادات و رفتارهایشان را که اغلب در تعارض با والدین شان است توسعه دهند این در حالی است که تا پیش از این خود را زیر چتر حمایتی والدین قرار می دهند

ابراز کردن عشق و دوستی: این گونه نوجوانان ممکن است در انجام کارهایشان به روشهای خشن و مضر متوسل شوند. به جای توسل به روشهای خشن جهت نظم دهی و مرتب کردن آنها، از ابراز عشق و دوستی استفاده کنید. به عنوان یک والد یا یک دوست، وظیفه شماست که عشق و علاقه بی قید و شرط تان را به او نشان دهید. در طی این دوران بحرانی از زندگی، لازم است به انها نشان دهید که شما همواره در کنارشان هستید.

گوش دادن : تعامل و ارتباطات ابزاری موثر در مدیریت کردن نوجوانان سرکش و متمرد است. لذا به عنوان والد، کاری نکنید که احساس انزوا کنند زیرا این بدترین کاری است که می توانید برای آنها انجام دهید. به حرفهایشان گوش دهید و سنگ صبورشان باشید. به جای سرکوب شرایط و ویژگی هایشان، به آنها فرصت بازگویی افکارشان را بدهید. آنها نیاز دارند متوجه شوند که شما مثل یک کودک با او رفتار نمی کنید.

حفظ تعادل:  چون این افراد قابل دسته بندی بین کودکان یا بزرگسالان نیستند لازم است خودتان به طریقی تعادل را ایجاد کنید که نه رفتارتان خیلی سخت گیرانه باشد و نه خیلی آزاد و سهل گیرانه. با سخت گیری بیش از حد، آنها احساس خواهند کرد که آزادی عمل لازم به آنها داده نشده است که این موضوع آنها را سرکش تر خواهد کرد.

نوجوان

به آنها آزادی عمل بدهید:

به این گونه نوجوانان اجازه  دهید طبق سلیقه خودشان لباس ، سرگرمی و فعالیتهایشان را انتخاب کنند. البته به شرطی که انتخاب آنها باعث رنجش، تجاوز به حقوق خود یا دیگران و یا زیان و ضرر خودش یا اطرافیان نشود. این آزادی به آنها حس هویت و شخصیت قوی می دهد که الزاما وابسته به والدین شان نیستند.

قدردانی کردن: از موفقیتها ی آنها چه کوچک و چه بزرگ مطلع باشید. قدردانی کردن از تصمیم های یک نوجوان به ویژه اگر سر کش نیز باشد بسیار حایز اهمیت است. با دادن جایزه از آنها قدردانی کنید زیرا این کار به آنها کمک می کند که کارهای مثبت و قابل تامل بیشتری انجام دهند. البته مراقب باشید که در این کار زیاده روی و افراط نکنید چون موجب لوس شدن آنها می گردد.

پرهیز از مقایسه: هر گز نوجوانتان را با کس دیگری که موفقیت بیشتری به دست آورده است مقایسه نکنید. بدترین کاری که با یک نوجوان متمرد و سرکش می توانید انجام دهید مقایسه کردن است زیرا در اثر این مقایسه او نسبت به آن شخص احساس کاستی و عدم کفایت خواهد نمود.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

دنیا به دور من می چرخد !

عصیانگری های نوجوانانه

سفید مده یا برنزه؟

دخترانی که آرایش می کنند

از خود شده بیگانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.