تبیان، دستیار زندگی
براساس یكی از اسناد ساواك، دولت اسرائیل از تجهیز ایران به سلاحهای اتمی دفاع كرده است. به موجب این سند كه مربوط به دوران نخست‌وزیری اسحاق رابین (1353 ش. تا 1356 ش.) است، «لوبرانی» سفیر رژیم صهیونیستی در تهران در اظهاراتی خواستار همكاری اتمی دولت متبوعش با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع صهیونیستی ازسلاح اتمی ایران!


براساس یكی از اسناد ساواك، دولت اسرائیل از تجهیز ایران به سلاحهای اتمی دفاع كرده است. به موجب این سند كه مربوط به دوران نخست‌وزیری اسحاق رابین (1353 ش. تا 1356 ش.) است، «لوبرانی» سفیر رژیم صهیونیستی در تهران در اظهاراتی خواستار همكاری اتمی دولت متبوعش با ایران و مجهز كردن این كشور به سلاحهای اتمی شد.

سند مزبور به شرح زیر از سوی ساواك به اطلاع شاه رسید.

گزارش

به شرف عرض پیشگاه مبارك ملوكانه می‌رساند

اسحق رابین

پیرو مذاكرات با آقای اسحق رابین نخست‌وزیر اسرائیل و عریضه‌ای كه از طرف نامبرده در مورد پیشنهاد ریاست جمهوری مصر برای مذاكره جداگانه با اسرائیل به پیشگاه ذات اقدس شهریاری معروض گردید اوامر مجدد ملوكانه به شرح زیر:

«همانطوری كه قبلاً‌گفته شد مصر بدون نظر سوریه و سایر كشورهای عربی از طریق آمریكا یا سازمان ملل حاضر به مذاكره در مورد اعاده قسمتی از سینا شده است. شاهنشاه مجدداً تأكید فرمودند كه از این موقعیت باید استفاده گردد به نحوی كه پای شوروی مجدداً در مصر باز نشود.»

به آقای لوبرانی رئیس نمایندگی اسرائیل در ایران (در جلسه‌ای با حضور نماینده سرویس اطلاعاتی اسرائیل) ابلاغ گردید كه به نخست‌وزیر كشور متبوعه‌اش اعلام نماید.آقای لوبرانی در پاسخ مطالبی به شرح زیر اظهار داشت كه از شرف عرض پیشگاه مبارك ملوكانه می‌گذرد (آقای لوبرانی اظهار داشت كه این مطالب بعد از مذاكرات خصوصی نامبرده با نخست‌وزیر اسرائیل ابراز می‌گردد):

1 ـ دولت اسرائیل تحت هرگونه شرایط آماده مذاكره با مصر می‌باشد.

2 ـ هر فرمولی كه به منظور حل و فصل مشكل فلسطین ارائه شود در صورت تحقق به كار ملك‌حسین خاتمه خواهد داد و اصولاً از نظر سیاسی و اقتصادی ایجاد هرگونه دولت فلسطینی بدون تعرض به حاكمیت اردن امكان‌پذیر نخواهد بود.

3 ـ‌در حال حاضر ملك‌حسین و طرفداران او منحصراً یك اقلیت را در كشور اردن تشكیل می‌دهند و معلوم نیست با تشكیل دولت فلسطین وضع او به كجا منجر خواهد شد.

4 ـ‌كلیه اقدامات ملك‌حسین قبلاً در جریان تماسهای دائمی كه با ما دارد هماهنگ می‌شود.

5 ـ با توجه به اینكه ما استنباط كرده‌ایم شاهنشاه ایران هرگز منافع ملك‌حسین را فراموش نخواهند فرمود باید بگوییم هرگاه ایران پشتیبان تشكیل دولت فلسطین باشد این در حكم كنار گذاردن ملك‌حسین خواهد بود.

6 ـ ‌همانطور كه استحضار دارید در حال حاضر اكثریت مردم فلسطین در قلمرو اسرائیل زندگی می‌كنند و از این رو در كنترل ما هستند ما بیش از هر كشور عرب در قلمرو خودمان فلسطینی داریم.

7 ـ كلیه اقدامات اسرائیل در ساحل غربی رود اردن به منظور بقای سلطنت ملك‌حسین انجام گردیده است. ما به دوام رژیم ملك‌حسین كمال علاقه را داریم.

ما به خوبی می‌دانیم كه شما به لحاظ محظورات سیاسی نمی‌توانید از ما هواپیما ـ موشك یا تانك بخرید اما اگر بخواهید در داخل ایران این قبیل سلاحها را تولید كنید ما با تكنیك پیشرفته خود به شما كلیه كمكهای لازم را خواهیم كرد. اكنون در اسرائیل یهودیانی هستند كه مستقیماً از سازمان «ناسا» به اسرائیل آمده و به استخدام دولت درآمده‌اند

8 ـ‌ به نظر من همكاری ایران و اسرائیل در زمینه‌های اقتصادی می‌تواند پیرامون مسائل مربوط به كشاورزی ـ پتروشیمی ـ مالی و تسلیحاتی جامه عمل بپوشد.

9 ـ اعزام گروه اقتصادی اسرائیل به ایران بعد از تعیین تاریخ بازدید این گروه و نیز تعیین گروه متقابل ایرانی از طریق تیمسار ارتشبد نصیری (كه به فرمان شاهنشاه‌ آریامهر مسئولیت این امر را به عهده دارند) امكان‌پذیر خواهد بود.

10 ـ پیشنهاد می‌كنم كه از طرف ساواك یك نفر رابط و مسئول امور اداری در هیئت مدیره همكاری اقتصادی دو كشور گنجانیده شود تا هماهنگیهای لازم را با ساواك كه مسئول اجرای این طرح است انجام دهد.

11 ـ زمینه‌های همكاری دو كشور دقیقاً به وسیله گروههای اقتصادی دو طرف تعیین خواهد گردید.

12 ـ اگر ما مشخصات هواپیمای بخصوصی را كه در اسرائیل تولید می‌كنیم در اختیار شما گذاشته‌ ایم منظور فروش این نوع هواپیما به ایران مطرح نیست. منظور اینست كه اگر شما هم برای نیازمندیهای خودتان به این نوع هواپیما احتیاج داشته باشید می‌توانید در تولید آن با شما هر نوع همكاری لازم را به عمل آوریم.

اسحق رابین

13 ـ ما به خوبی می‌دانیم كه شما به لحاظ محظورات سیاسی نمی‌توانید از ما هواپیما ـ موشك یا تانك بخرید اما اگر بخواهید در داخل ایران این قبیل سلاحها را تولید كنید ما با تكنیك پیشرفته خود به شما كلیه كمكهای لازم را خواهیم كرد. اكنون در اسرائیل یهودیانی هستند كه مستقیماً از سازمان «ناسا» به اسرائیل آمده و به استخدام دولت درآمده‌اند.

14 ـ ما آماده همكاری اتمی در هر زمینه‌ای با ایران هستیم. چندی پیش نخست‌وزیر ایران مرا (آقای لوبرانی را) احضار كردند و درخواست همكاری در زمینه‌های اتمی را نمودند. من بعد از كسب اجازه از دولت متبوعه‌ام با شخصی به نام آقای دكتر اعتماد كه نخست‌وزیر ایران تعیین كرده بودند ملاقات كردم و قول همه نوع مساعدت را دادم اما دیگر خبری نشد. شما برای ایجاد كارخانه‌های برق اتمی و سوخت اورانیوم این كارخانه‌ها منحصراً متكی به كشورهای غربی هستید. ما در این زمینه تجربه عملی داریم و این تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

15 ـ دانشجویانی كه ایران برای فراگرفتن فیزیك هسته‌ای به اروپا و امریكا می‌فرستد بعد از پایان تحصیل به صورت عناصر چپ افراطی به ایران مراجعت می‌كنند اما اگر ایران دانشجو به اسرائیل بفرستد ما قول می‌دهیم كه از همه نظر مراقبتهای لازم را در مورد این دانشجویان معمول داریم تا انحرافات سیاسی پیدا نكنند.

16 ـ حتی اگر ایران بخواهد ما می‌توانیم سلاح اتمی هم برای شما تولید كنیم. جدا كردن اورانیوم 235 از 238 برای تولید سلاح هسته‌ای كار بسیار ساده‌ در اسرائیل محسوب می‌شود. چون ساختن سلاحهای اتمی از این مرحله به بعد (یعنی جدا كردن اورانیوم 235 از 238) كار مهمی نخواهد بود.1

حتی اگر ایران بخواهد ما می‌توانیم سلاح اتمی هم برای شما تولید كنیم. جدا كردن اورانیوم 235 از 238 برای تولید سلاح هسته‌ای كار بسیار ساده‌ در اسرائیل محسوب می‌شود. چون ساختن سلاحهای اتمی از این مرحله به بعد (یعنی جدا كردن اورانیوم 235 از 238) كار مهمی نخواهد بود.

در خاتمه به شرف عرض پیشگاه مبارك ذات اقدس شهریاری می‌رساندكه برابر اطلاع واصله از رابط سرویس اطلاعاتی اسرائیل در ایران، از طرف نخست‌وزیر اسرائیل، ژنرال ضمیر[زامیر] رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل به عنوان سرپرست طرح‌های مربوط به همكاری در زمینه‌های اقتصادی و نظامی با ایران تعیین و معرفی گردیده است.

مراتب از شرف عرض پیشگاه مبارك ملوكانه می‌گذرد.

از شرف عرض شاهنشاه آریامهر گذشت فرمودند من فعلاً در مورد مصر صحبت كردم كه قبل از آمدن بروژنیت به قاهره مرحله جداسازی مورد نظر اجرا شود.

سازمان اطلاعات و امنیت كشور2

به نقل از: «استراتژی پیرامونی اسرائیل»

محمد‌تقی تقی‌پور، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

پی‌نوشت‌ها:

1 ـ آن‌گونه كه منابع غربی نوشته‌اند؛ در بهار سال 1977 م / 1356 ش، شیمون پرز كه در آن هنگام وزیر دفاع اسرائیل بود، توافقنامه‌ای را امضا كرد كه در زمینة همكاری ایران با برنامه موشك بالستیك اتمی اسرائیل، موسوم به پروژة گل بود. ایران هزینه این همكاری را به صورت یك میلیارد دلار نفت خام می‌پرداخت و یك فرودگاه و سایت پرتاب برای آزمایش دوربُرد موشكی و همچنین محلی برای سوار كردن موشك در اختیار اسرائیل می‌گذاشت. شاه ایران امید داشت كه در مقابل این بخشش از ثمرات پیشرفت و توسعه تسلیحاتی اسرائیل برخوردار شود. هنگامی كه انقلاب ایران پروژه گل و سایر اجزای جهانی را كه [یعقوب] نیمرودی را میلیونر كرده بود در هم شكست و از بین برد، وی از این شكایت می‌كرد كه 6 میلیون دلار را از كف داده است: كاكبورن،‌ص 171.

2 ـ سند ساواك، بدون شماره و تاریخ این سند مربوط به دوران نخست‌وزیری اسحاق رابین در اسرائیل (ژوئیه 1974 م / 1353ش، تا ژوئیه 1977 م / 1356 ش) است.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع :موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی