تبیان، دستیار زندگی
اگر دندان‌تان برای مدتی طولانی زق‌زق می‌کند، و یا هنگامی که ماده غذایی را گاز می‌گیرید، دندان‌تان تیر می‌کشد، ممکن است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان‌تان درد می کند؟


اگر دندان‌تان برای مدتی طولانی زق‌زق می‌کند، و یا هنگامی که ماده غذایی را گاز می‌گیرید، دندان‌تان تیر می‌کشد، ممکن است مشکلی در دندان‌های‌تان یا بیماری جدی‌تری داشته باشید.

درد دندان

دندان‌درد ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

- پوسیدگی دندان و یا ایجاد حفره در دندان

- آبسه دندان

- سینوزیت

- عفونت گوش

- آسیب دهان یا فک

- حمله قلبی، ممکن است با درد در گردن یا فک همراه باشد.

درمان های خانگی دندان‌درد

دندان درد می تواند فعالیت های روزمره شما را مختل کند. در شرایطی هم مراجعه به دندانپزشک مقدور نیست. روش های زیر می توانند درد شما را کاهش دهند:

- روغن میخک را بر روی دندان ها و یا لثه های خود بمالید. میخک نه تنها می تواند درد را آرام می کند، بلکه خاصیت ضدعفونی کنندگی هم دارد و می تواند از عفونت دندان جلوگیری نماید.

- روزانه سه بار سیر بجویید. سیر سبب قطع  درد می شود و باکتری ها را از بین می برد.

- می توانید سیر له شده را با مقداری نمک و کره بادام زمینی مخلوط کنید و آن را بر روی دندان ها فشار دهید . این مخلوط را حداقل 30 دقیقه بر روی دندان های خود قرار دهید.

برای تسکین دندان درد، مقداری سیر را له کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید و مخلوط حاصل شده را بر روی دندان دردناک قرار دهید

- چند قطره عصاره وانیل را بر روی قسمت های دردناک دندان قرار دهید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی برد، ولی این فرصت را به شما می دهد تا درد را کنترل کنید.

- مقداری یخ بر روی قسمت های دردناک دندان های خود بگذارید. البته کاهش درد به وسیله یخ به منشا بروز دندان درد بستگی دارد. یخ ممکن است با بیحس کردن قسمتی از دندان، درد و ورم آن را کاهش دهد.

- 30 قطره اسانس نعنا را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید. سه بار در روز و هر دفعه حداقل 30 ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد تورم و ضدعفونی کنندگی دارد و برای تسکین درد بسیار مناسب است.

- روش طبیعی دیگر برای خلاصی از دندان درد، استفاده از لیموترش است . لیموترش حاوی ویتامین ث است و می تواند عفونت را کنترل کند. مقداری آب لیموترش را بر روی دندان بریزید تا درد آن ساکت شود.

- از مصرف هر نوع ماده غذایی که سبب تحریک دندان درد می شود پرهیز کنید. گیر کردن غذا در بین دندان باعث بروز درد در دندان خراب می شود. لذا بعد از خوردن غذا، بین دندان ها را با نخ دندان پاک کنید. بعد از آن، با آب نمک، دهان را شستشو دهید.

- مقداری پیاز خرد شده را بر روی دندان خود بگذارید و منتظر شوید تا درد آن تسکین یابد. سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را بر روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می شود.

- می توانید از آسپیرین و یا ایبوپروفن به عنوان مسکن استفاده کنید. البته به کودکان هرگز آسپیرین ندهید.

- یک قاشق غذاخوری نمک را با نصف قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و آن را بر روی دندان دردناک بمالید.

- مقداری سیر را له کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید و مخلوط حاصل شده را بر روی دندان دردناک قرار دهید.

- مقدار کمی فلفل را با نمک و با چند قطره آب مخلوط کنید. مخلوط حاصله را بر روی دندان دردناک بگذارید .

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.