تبیان، دستیار زندگی
با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه مراوده تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد تا این بار ایران كشوری باشد كه یكی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری خود را تحریم می‌كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران امارات را تحریم کرد؟


با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه مراوده تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد تا این بار ایران كشوری باشد كه یكی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری خود را تحریم می‌كند

  امارات متحده عربی، دوبی، تحریم ایران، درهم

خبر مهم و بهت آوری دیروز برای فعالان بازرگانی و سیاسی ایران منتشر شد. در این خبر آمده بود که با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه مراوده تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده تا این بار ایران كشوری باشد كه یكی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری خود را تحریم می‌كند. این خبر درحالی اعلام می‌شود كه امارات یكی از مهم‌ترین شركای تجاری ایران محسوب شده و طی یك دهه اخیر، با تحریم ایران توسط بسیاری از كشورهای اروپایی، به راهی برای مبادلات تجاری ایران مبدل شده بود به‌طوری كه امارات از راه ریفاینانس تجاری به ایران،‌ بسیار منتفع بود اما به نظر می‌رسد این انتفاع سبب نشده است كه این كشور در برخی موارد از جهت‌گیری‌های ضد ایرانی بپرهیزد و همچنین طی این سال‌ها این كشور با كارشكنی‌های گاه و‌بیگاه،‌ مشكلاتی برای تجار ایرانی به‌وجود آورده است. اما به نظر می‌رسد، مواضع ضدایرانی اخیر این كشور بالاخره موجب شد تا ایران در برابر امارات موضع گرفته و با قطع روابط تجاری خود با این كشور، حداقل سود عایدی از این راه را برای امارات به صفر برساند. گفتنی است طی سال‌های اخیر كارشكنی‌های امارات متحده عربی علیه ایران موجب شده بود تا هم مقامات دولتی و هم عده‌ای از بخش خصوصی به فكر جایگزینی برای این كشور باشند.

به نظر می‌رسد، مواضع ضدایرانی اخیر این كشور موجب شد تا ایران در برابر امارات موضع گرفته و با قطع روابط تجاری خود با این كشور، حداقل سود عایدی از این راه را برای امارات به صفر برساند.

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دوشنبه شب در دستورالعملی، توقف هرگونه مراوده تجاری با کشور امارات متحده عربی را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است و ظاهرا از دیروز ثبت سفارش مرتبط با این کشور نیز در سیستم سازمان توسعه تجارت ایران قفل شده است. همچنین محمد فیاض سفیر ایران در ابوظبی قطع مراودات تجاری با امارات را تایید کرد. وی درخصوص خبر توقف ثبت سفارشات امارات و ایران به مهر گفت: تصمیم داخلی علت این موضوع بوده است.

آیا ایران واقعا تجارت با امارات را قطع کرده است؟

پاسخ به این سوال هم چنان دچار ابهاماتی است.  اگر چه خبر اصلی بر دستور وزیر بر قطع روابط تاکید می کند اما

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفته بانک مرکزی  فقط اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هرگونه کالا از امارات باید به ارزهایی به غیر از واحد پول این کشور یعنی درهم انجام شود.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اداره معاملات بانک مرکزی اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هر گونه کالا از امارات باید به ارزهایی به غیر از واحد پول این کشور یعنی درهم صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود:  این ابلاغ به مفهوم این است که هر کالایی می تواند از مبداء امارات وارد ایران شود اما پرداخت پول آن با دلار، یورو و هرگونه ارز رایج دیگر به جز درهم امکان‌پذیر است.

در مقابل وزارت امور خارجه هم وارد ماجرا شد و  سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به برخی اخبار منتشره مبنی بر توقف روابط تجاری بین ایران و امارات اظهار داشت كه' چنین مطلبی صحت ندارد'.

این مسوول که مشخصا از این تصمیم ناخرسند بود ادامه داد

حجم صادرات و واردات و صادرات ایران و دنیا بدون احتساب نفت و میعانات گازی در حدود 125 میلیارد دلار است که از این رقم، 25 میلیارد دلار آن سهم امارات می شود، بنابراین کشور امارات سهم بزرگی را در تجارت ایران دارد و توقع این است که هر تصمیمی در مورد این کشور با آرامش و طمانینه صورت گیرد.

در همین حال،  اما سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی خبر مهر مبنی بر توقف ثبت سفارش کالا از امارات به تهران را تایید کرد.

در مقابل وزارت امور خارجه هم وارد ماجرا شد و  سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به برخی اخبار منتشره مبنی بر توقف روابط تجاری بین ایران و امارات اظهار داشت كه' چنین مطلبی صحت ندارد'.

چرا  امارات برای ایران مهم است؟

ارزش صادرات قطعی كالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، در هشت ماهة سال 1390 ، رقم 21 میلیارد و 164 میلیون دلار و ارزش كل واردات نیز در این مدت، نزدیك به 39 میلیارد و 750 میلیون دلار بوده است. ایران طی این مدت بالاترین تراز تجاری منفی را با كشور امارات داشته و 9میلیارد و 846 میلیون دلار تراز تجاری ایران و امارات به نفع امارات است.

ایران طی این مدت 9 میلیون و 200 هزار تن كالا به ارزش 12 میلیارد و 952 میلیون دلار از امارات وارد كرده است و این كشور با 32.58 درصد بیشترین سهم از واردات كشورمان را به خود اختصاص داده و در لیست عمده صادركنندگان كالا به ایران در صدر جدول قرار دارد.

امارات؛ دروازه واردات ایران

سرمایه گذاری 20 ساله امارات متحده عربی، این كشور را به یكی از بزرگ ترین مكان‌های صادرات مجدد تبدیل كرده است. این كشور از سال 82 با سبقت گرفتن از آلمان، رتبه اول صادرات كالابه ایران را به خود اختصاص داده است. این كشور از آن سال به بعد همواره در میان 5 كشور عمده صادركننده كالا به ایران و یا 5 كشور عمده واردكننده كالا از ایران قرار داشته است كه در بسیاری از سال‌ها این رتبه یك بوده است و درحقیقت می‌توان گفت، این كشور بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران محسوب می‌شود.

كشور امارات سال 75 در رتبه دهم كشورهای صادركننده به ایران قرار داشت. در این میان عمده واردات كشور در سال‌های اخیر نیز از كشورهای آسیایی انجام می‌شود كه تا قبل از آن، كشورهای اروپایی در مكان اول قرار داشتند. مباحث تحریمی ایران از جمله توقف فعالیت برخی از بانك های بین المللی با ایران و همچنین مشكلات قانونی بر سر راه تجارت در ایران از جمله دلایلی است كه برخی كارشناسان برای تمایل ایرانی‌ها به سرمایه‌گذاری و ایجاد دفاتر در كشور امارات عنوان می كنند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، ایرنا، تهران امروز