تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم جزء افرادی می باشید که بسیار متمایل به خرج کردن پول هستید آن هم بدون حساب و کتاب ، باید بگوئیم : شما به یکی از عادات ناپسند انسانی در جامعه امروزی مبتلا هستید به نام ولخرجی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر ولخرجید، بخوانید!


اگر شما هم جزء  افرادی می باشید که بسیار متمایل به خرج کردن پول هستید آن هم بدون حساب و کتاب ، باید بگوئیم : شما به یکی از عادات  ناپسند انسانی در جامعه امروزی  مبتلا هستید به نام ولخرجی.

خرید کردن

به هر مغازه ای که می روید ،بدون خرید از آن بیرون نمی آئید؟ دلتان می خواهد هر آن چه را می بینید، بخرید؟

علیرغم عدم نیاز ، لوازم و یا پوشاکی را خریداری می کنید که نمی دانید چه وقت از آنها استفاده خواهید کرد ؟دوست دارید خانواده تان را با هدایای گران قیمت ذوق زده کنید؟ ترجیح می دهید سرتان بالای دار برود اما چیزی از کلاس کاری و خانوادگی تان کم نشود؟ دوست دارید شیک ترین و گران بهاترین رستوران ها و هتل ها را تجربه کنید؟  از این که نزد  دوستان و آشنایان  خود به عنوان فردی بسیار مقتصد شناخته شوید واهمه دارید، و برای اجتناب از این برچسب ، از این ور بام افتاده و بسیار خرج می کنید؟ و...

خلاصه آن که آیا تفریح تان شده پول خرج کردن؟

تا به حال اندیشیده اید که چرا  شما و یا برخی از افراد ولخرجی می کنید؟ چرا بدون توجه به در آمد خود، ماهانه مبالغ هنگفتی را خرج می کنیم؟  چرا گاهی دخل مان با خرج مان هماهنگ نیست ؟و یا چرا همیشه هشت مان گرو نه مان است؟

اگر شما هم جزء  افرادی می باشید که بسیار متمایل به خرج کردن پول هستید آن هم بدون حساب و کتاب ، باید بگوئیم : شما به یکی از عادات  ناپسند انسانی در جامعه امروزی  مبتلا هستید به نام ولخرجی.

اگر کمی تامل کنید خواهید دریافت که یک یا چند عامل مطرح شده در ذیل، از مهمترین دلایل ولخرجی افراد می باشد.

در ادامه این یادداشت ، علاوه بر ذکر دلایل ، راهکارهایی را برای مواجه با این رفتار ارائه خواهیم نمود:

عادت

یکی از مهمترین دلایل ولخرجی کردن، چیزی جز عادت کردن به این رفتار نیست. برخی از افراد به واسطه عدم دوراندیشی و یا پرورش در یک خانواده مرفه و یا متوسط ، هیچ گاه به پس انداز کردن نیندیشده و دایما پول بدست آمده را خرج کرده اند ،به گونه ای که برای پول کمترین ارزش را قائل شده اند. متاسفانه ، تعداد افرادی که شرح حال آنان گذشت اندک نیست. اگر باور دارید که کمی و یا خیلی ولخرجید ، تا دیر نشده برای این عادت ناپسند خود چاره ای بیندیشید. باور داشته باشید که روش قبلی تان در خرج کردن نادرست و غلط است  ، بدانید پول هم همچون دیگر مایحتاج زندگی ضروری و ارزشمند است و برای آرامش و امنیت خاطر لازم می باشد؛پس حیف است بخاطر سهل انگاری و خواسته های کودکانه و ناپخته ما بی جهت و غیر منصفانه خرج شود. ما پیشنهاد می کنیم نگاهی گذارا به اطراف خود داشته باشید، بی گمان مادران و پدرانی را خواهید دید که برای درمان کودک خود که بیماری خاص دارد شدیدا نیازمند همین چرک کف دستی هستند که شما بی محابا خرجش می کنید و یا نیازمندانی را خواهید دید که شبها گرسنه سر به بالین می گذارند و یا والدینی را خواهید دید که همه شب شرمنده فرزندانشان می شوند و...

با تجدید نظر در این عادت و الگو قرار دادن خانواده هایی که مقتصدانه و از سر حساب خرج می کنند ، خواهید توانست به پیشرفت قابل توجهی در این باب دست یازید و خشنود از این پیروزیتان گردید

رودربایستی

گاهی هم رودربایستی می کنید و دچار ولخرجی می شوید ، مثلا با دوستی که بسیار ولخرج است به یک مرکز خرید،رستوران،مراکز تفریحی می روید و آنجاست که به قول معروف برای این که" کم نیاورید و خودی نشان دهید "هی خرج می کنید و خرج می کنید ...". لوازم غیرضروری را خریداری می کنید که چندان هم مورد نیازتان نیست، حتی بعضا به هنگام خرید ، این اندیشه هم  آزارتان می دهد " پول های بی زبون را حرام می کنم"؛ اما تصور دلفریبی، اضطرابتان را مرهم می شود"شاید روزی به کارم آید،اگر الان این خرید را نکنم ممکن است دوستم احساس کند من بسیار مقتصد یاخسیسم و ..."و در نهایت  نتیجه آن می شود که ولخرجی می کنید. بهتر است یک" نه " بگوئید و خودتان را خلاص کنید با این کار هم توانسته بر وسوسه ها و اندیشه های واهی خود فائق آئید و هم این که به دوستان بفهمانید شما از این همه پول خرج کردن در عذاب هستید.

تشریفات و تجملات بیش از حد

برخی از ما به اشتباه فکر می کنیم که نهایت احترام به مهمان عزیزی، این است که سفره ای رنگین برایش پهن کنیم که از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد در آن سفره طنازی کند و بدین ترتیب است که تدارکات مفصلی را می بینیم و برای یک نفر به اندازه چهار نفر، انواع غذاها و دسر ها و ... را آماده می کنیم ؛غافل از آن که این رفتار به ظاهر محبتانه ممکن است باعث تشویش  و تکدر خاطر فرد مورد علاقه مان شود چرا که پذیرایی مفصل ما از او،وی را معذب خواهد کرد و به فکر جبران خواهد انداخت. پس بهتر است برای حفظ محبت و تدوام ارتباط خود با دیگران، دور چنین تشریفاتی را، خط قرمز پر رنگی بکشیم و خیال خود و عزیزانمان را از کابوس های" نکنه کم بیارم، نکنه ناراحت و دلخور بشه،پشت سرم حرف در نیاره،و..." آسوده سازیم .   

عدم اعتماد به نفس

ولخرجی

برخی از افراد برای کتمان عدم اعتماد به نفس و بالا بردن عزت نفس خود، به خرید کردن هجوم می آورند و  مدام خرج تراشی می کنند و اسباب و لوازم  نه چندان ضروری و مورد نیاز را به کرات و در تنوع بسیاری برای خود و خانواده و خانه  تهیه می کنند. به نظر روان شناسان، این رفتار افراطی  ماحصل  کمبودی است که فرد درصدد رفع آن، به هر طریقی است تا شاید بدین صورت بتواند دوستان و آشنایان خود را تحت تاثیر قرار دهد. باید به شما بگوئیم : این کار چیزی نیست جز آب در هاون کوبیدن. به طور قطع با گذشت اندک زمانی، ماهیت اصلی وجودتان برملا خواهد شد و دیگران راز این گونه خریدهای عجیب و غریب شما را خواهند دانست . بدین ترتیب است که به تدریج این رفتار شما، چندان اعتبار و ارزشی نخواهد داشت و مورد تحسین و استقبال قرار نخواهد گرفت و بی شک متعاقب آن ممکن است به دو حالت متوسل شوید:

ولخرجی شما برای تاثیر گذاری بیشتر، شدت بگیرد و یا این که سرخورده شوید و احساس حقارت کنید  که بدین طریق هم نتوانستید خودتان را اثبات کنید. لذا  توصیه می کنیم علاج واقعه را پیش از واقعه انجام دهید و دست از ولخرجی افراط گونه خود بر دارید چرا که در هر دو صورت متحمل لطمات عدیده ای خواهید شد که چندان مناسب سلامت روانی شما نخواهد بود.

ابراز وجود کاذب

گاهی در محافل دوستانه و خانوادگی و گردش های آخر هفته خود ، برای این که به دوستان خود نشان دهید فرد دست و دلبازی هستید و پول نقش چندانی در زندگی تان ندارد ، نه تنها مادر خرج می شوید بلکه در خرج های خود نیز افراط می کنید و هر آنچه دیده دید و دل خواست را فراهم می کنید. به نظر شما این شیوه ی خوبی برای ابراز صفت دست و دلبازیتان است؟

بیکاری

زمانی که از بیکاری و بطالت حوصله تان سر می رود فراغتی جز خرید کردن، سرک کشیدن از این کافی شاپ، رستوران و سینما به کافی شاپ، رستوران و سینما دیگری و ... پیدا نمی کنید؛ فقط می خواهید در خانه بیکار نمانید . به نظر شما راه حل دیگری برای پر کردن اوقات فراغت نیست؟ بی تردید، خود شما نیز به این مهم واقفید که این رفتار شما نه تنها مقطعی و موقت است بلکه شما را متحمل  خسارت های مالی هم می کند، پس بهتر است به دنبال علایق و تمایلات دلخواهتان باشید و برنامه ریزی دقیقی را بر آن اساس، برای اوقات فراغت  زندگی تان  داشته باشید. 

پس انداز کردن ، مقتصدانه و از سر حساب خرج یک هنر است . پس انداز کردن ،گنج روانی است که لذت امنیت خاطر را به شما در مصائب و اتفاقات غیر مترقبه و شرایط پول لازم به شما هدیه خواهد نمود

خجالت بیش از حد

شاید برای  شما هم  اتفاق افتاده باشد که به مغازه ای بروید و جنسی را قیمت کنید، فروشنده با خوشرویی اجناس دیگری را برای شما معرفی می نماید و در خریدتان شما را راهنمایی می کند، پس از آن ، اگر شما از اجناس هم خوشتان نیامده باشد خجالت می کشید که  در پاسخ به محبت های فروشنده ، دست خالی از مغازه بیرون بیائید، لذا مجبور به خرید آن جنس می شوید و یا این که با دوستانتان به مسافرت رفته اید خجالت می کشید بگوئید مایل به اسکان در یک هتل گران قیمت و بالاتر از سطح بودجه تان نیستید. برای آن که تا آخر ماه نشده، پول کم نیاورید، نگاهی به جیب و در آمدتان داشته باشید و جای خجالت بی موردتان  را با جسارت تعویض نمائید . بلند پروازی نکرده و شرایط خود و زندگی تان را در صدر اولویت هایتان قرار داده و بیش از حد به دیگران و خواسته هایشان اهمیت ندهید، در غیر این صورت باید بگوئیم: خود کرده را تدبیر نیست.

جلب محبت و علاقه 

ولخرجی

گاهی به قول قدیمی ها "پایمان را بیش از حد دراز می کنیم "و یا  به  یک اندیشه  اشتباه و بی بنیانی در هدیه دادن به دیگران " برحسب ارزش هر کس، باید به او هدیه داد" استناد می نمائیم؛ لذا،خود را به زحمت انداخته و فراتر از تمکن مالی مان برای دیگران خرج می کنیم. آیا این درست است که ما محبت دیگران نسبت به خود را، با هدایایی گران قیمت ارزشیابی کنیم و یا این که بیندیشیم محبت ابراز شده ما به دیگران ،با چنین معیاری سنجیده می شود؟ فکر می کنم ما عادت کرده ایم که محبت دیگران را با گران بهاترین هدایا و بذل و بخشش ها  بخریم؟ اما تا کنون از خود پرسیده اید و یا به این مهم اندیشیده اید :چرا با آن که اطرافیانتان را غرق هدایای گران قیمت می کنید ولی باز هم میزان دریافت محبتتان کمتر از مبلغ خرج کرده تان است؟

بهتر است این عادت نامناسبتان را ترک کنید و برای کسب محبت و ارزشمندی ،روشی غیر از خرید و فروش این گوهر ارزشمند انسانی(محبت) را جستجو نمائید.

در پایان باید متذکر شویم پس انداز کردن ، مقتصدانه و از سر حساب خرج یک هنر است . پس انداز کردن ،گنج روانی است که لذت امنیت خاطر را به شما در مصائب و اتفاقات غیر مترقبه  و شرایط پول لازم به شما هدیه خواهد نمود.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

چون پول دارم باید بخرم!!

این مد است یا بی هویتی؟

تاثیر زنان درنحوه مصرف خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.