تبیان، دستیار زندگی
دنیای بزرگ و شگفت انگیز کتاب و کتابخوانی به گروه خاص و ویژه ای تعلق نداشته و هر فرد باید با کتاب زندگی کند و مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک نیاز و احساس دائمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه های استان تهران در ترازو

بیشترین جمعیت و کمترین تجهیزات


دنیای بزرگ و شگفت انگیز کتاب و کتابخوانی به گروه خاص و ویژه ای تعلق نداشته و هر فرد باید با کتاب زندگی کند و مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک نیاز و احساس دائمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را رواج دهند.


کتابخانه تهران

میانگین سرانه کتاب کتابخانه ها در کشور 1.62 و در تهران 0.62 است؛ در کتابخانه های کشور به ازای هر نفر 1.5 جلد کتاب و در تهران فقط 0.13 کتاب وجود دارد و این آمار با توجه به جمعیتی که در استان تهران وجود دارد، متناسب نیست.

سرانه کتاب برای هر تهرانی در زمان حاضر نیم جلد است که باید به یک جلد برسد؛ با توجه به این موضوع، نقشه راه توسعه کتابخانه های عمومی استان تهران از جمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است.

تهران از لحاظ تعداد کتاب و کتابخانه محرومتر از استانهای دیگر است

تعداد مراجعان کتابخانه های استان تهران از دو میلیون و 490 هزار نفر در سال، به سه میلیون و 900 هزار نفر رسیده و تعداد امانات کتاب از یک میلیون و 293 هزار جلد کتاب به دو میلیون و 100 هزار جلد کتاب رسیده، در حالی که تعداد کتابخانه ها در این استان محدود است.

بیشترین جمعیت و کمترین تجهیزات

با توجه به تراکم جمعیت این استان، علاوه بر ضرورت افزایش سرانه کتاب در کتابخانه ها، تمام مراکز فرهنگی و حتی خانه ها نیز باید به میزان مطلوب برسد.

فرمانداری تهران برای ساخت کتابخانه در روستاها اعلام آمادگی کرده بود، چراکه وقتی در شهرداری به خانه ای 60 واحدی مجوز ساخت داده می شود و در نقشه این ساختمان یک لابی تهیه شده، چرا نباید یک فضای کتابخانه هم برای چنین واحدهایی درنظر گرفته شود.

امسال کتابداران در دیدار با مقام معظم رهبری دست به دست هم دادند تا برای ترویج فرهنگ کتابخوانی نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

فرهنگ کتابخوانی در بین مردم باید یک نیاز واقعی تلقی شود و با فراهم کردن بسترهای مناسب، این فرهنگ را از همان دوران کودکی در میان مردم نهادینه کرد.

تجهیزات موجود در کتابخانه های استان تهران

بر اساس آمار اعلام شده، سال گذشته 280 هزار جلد کتاب علمی به کتابخانه های استان تهران تزریق شده و شش کتابخانه سیار آماده شروع فعالیت هستند؛ تعداد کتابخانه های مجهز به نرم افزار نمایه نشریات نیز از 64 کتابخانه مجهز به 94 کتابخانه رسیده است.

همچنین برگزاری 640 ساعت کلاسهای کانون ادبی، 180 ساعت کلاسهای رهپویان رهایی، احداث 16 کتابخانه که در ساخت هستند؛ برگزاری نمایشگاه کتاب در سراسر استان با 30 هزار جلد کتاب، تجهیز 40 کتابخانه به بخش کودک و تجهیز کتابخانه ها به بخش دفاع مقدس از دیگر فعالیتهای نهاد عمومی کتابخانه های استان تهران بوده یا در حال اجراست.

پایگاه "اس ام اس" و "بلوتوث" کتابخانه ها برای معرفی کتابهای خود و نمایش کتابهای مربوط به ایام مختلف و توزیع کتاب شرح دیدار مقام معظم رهبری با کتابداران از دیگر فعالیتهای نهاد کتابخانه ها در تهران است.

وقتی کشور ما می خواهد در برنامه 1404 قدرت علمی منطقه شود، باید قدم اول را از کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در میان اقشار مختلف آغاز کند.

ناگفته نماند که دولت با اختصاص بودجه 100 میلیارد تومانی فرهنگی به تهران و الزام استفاده 2.5 درصد از این بودجه مخصوص کتابخانه های عمومی، نسبت به ترویج کتابخوانی و تجهیز کمی و کیفی کتابخانه ها گام برداشته است.

کتاب درختی است که میوه هایش خوراک روح انسان و ورقهایش نشانه های لطف خداوند است؛ آموزگاری است که صحبتش باعث شادابی روح انسان می شود و استادی است که سینه اش گنجینه علم و هنر و قلبش پر از صفاست.

شهرداریها تا چه حد به فرهنگ کتابخوانی کمک کرده اند؟

مدیرکل امور کتابخانه های استان تهران از شهرداریها خواست بود تا به ترویج بیشتر فرهنگ کتابخوانی اقدام کنند؛ اما باید دید که شهرداریها تا چه حد توانسته اند این امر مهم را محقق و به آن جامه عمل بپوشانند.

برای رفع نگرانیهای رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج کتابخوانی، وظایفی برای همه سازمانهای اجرایی استان تهران در نظر گرفته شده است که باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

شهرداریهای استان تهران باید با استفاده از تابلوهای تبلیغاتی، برگزاری نمایشگاه کتاب، تجلیل از ناشران و مؤلفان، نصب تابلو معرفی کتابخانه ها، ایجاد پیک کتاب برای معلولان و زنان خانه دار و ساماندهی کیوسکهای کتاب، نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام کنند.

معرفی کتاب، نظرسنجی در خصوص کتابهای مورد علاقه جوانان، تبلیغ کتاب به صورت زیرنویس و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله وظایفی است که صدا و سیما باید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام دهد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز لازم است نسبت به تبلیغ کتاب و کتابخوانی، معرفی کتاب از طریق سایت اطلاع رسانی، برگزاری نمایشگاه کتاب، تقویت منابع کتابخانه ها، اهدای بن کتاب به فعالان فرهنگی، حمایت از چاپ کتب ارزشمند و برگزاری جشن کتاب در مناطق مختلف اقدام کند.

متولیان ساخت کتابخانه در روستاها همت کنند

چندی پیش اداره کل کتابخانه های استان تهران اعلام کرده بود که تسهیلات ساخت کتابخانه به روستاهایی که جمعیت آن بالای دو هزار نفر است، اعطا می شود؛ در این صورت متولیان ساخت کتابخانه در روستاها باید همت کنند و نسبت به تحقق این مهم تلاش بیشتری داشته باشند.

به دستور استاندار تهران و دبیر شورای فرهنگ عمومی، تفاهمنامه ای به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها با دستگاههای شهرستانی و استانی در این زمینه بسته شده است.

با توجه به پتانسیلهای موجود در استان تهران و پیشرفت روزافزون علم، جوانان باید از امکانات موجود نهایت استفاده را ببرند و به علم روز دنیا مسلط شوند؛ اما این امر نیازمند این است که امکانات قابل قبولی در اختیار آنها گذاشته شود.

کتابخانه تهران

ثبت نام رایگان در کتابخانه ها نیازی جدی است

ثبت نام رایگان از افراد برای عضویت در کتابخانه ها باید نهادینه شود تا با این اقدام با افزایش شمار اعضای کتابخانه ها تسهیلات بیشتری به آنها اختصاص یابد، هم آمار افراد کتابخوان ارتقا پیدا کند و هم بر سطح علمی افراد در شهرها و روستاها افزوده شود.

خیلی از افراد جامعه هستند که بنا به برخی مشکلات مالی از عضویت در کتابخانه ها محرومند، چه بسا شاید این افراد بتوانند به رشد فرهنگ جامعه کمک کنند.

عضویت رایگان در کتابخانه باعث می شود تا افراد بسیاری به سوی کتابخانه ها گرایش پیدا کنند و علاوه بر بالا بردن سطح دانش و آگاهی خود، به افزایش سرانه کتابخوانی در استان تهران کمک خواهند کرد.

تعداد کتابخانه های استان تهران در سال 94 به 300 کتابخانه می رسد

بر مبنای تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی با استانداری تهران، تا پایان سال 94 باید 119 کتابخانه در استان ساخته شود و بر این اساس تعداد کل کتابخانه های استان به 300 کتابخانه خواهد رسید.

اکنون یک میلیون و 800 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان تهران وجود دارد و این تعداد تا پایان سال 1394 باید به 10 میلیون جلد کتاب برسد.

ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید بیشتر به این بخش ورود پیدا کرد.

اختصاص 200 میلیون تومان به سامانه جمع آوری کتب اهدایی

مقرر شده سامانه جمع آوری کتب اهدایی در استان تهران راه اندازی شود و شهرداریها باید در اجرای این طرح مشارکت کنند که استانداری در این مرحله 200 میلیون تومان به راه اندازی این سامانه اختصاص داده است.

در شرایط کنونی و به رغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوریهای جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تألیف و انتشار سنتی کتاب و کتابخوانی همانند روزنامه و روزنامه خوانی همچنان اهمیت و نقش خود را داراست.

هیچکس نمی تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته؛ هر چند تکنولوژی جدید تحول عظیم و شگرفی در این عرصه ایجاد کرده است و کسی نمی تواند منکر این دگرگونی شود.

اختصاص 30  درصد اعتبار فعالیتهای علمی فرهنگی کشور به استان تهران

بنا بر گفته معاون برنامه ریزی استاندار تهران، از سال گذشته یکصد میلیون تومان بودجه به فعالیتهای علمی فرهنگی کشور اختصاص یافته که 30 درصد آن مربوط به استان تهران است.

نعمت الله ترکی بیان کرده بود که علاوه بر بودجه اختصاص داده شده به فعالیتهای فرهنگی و علمی استان تهران، 2.5 درصد از این بودجه به ارتقای کمی و کیفی کتابخانه‌‌ها اختصاص داده شده است.

مقام معظم رهبری 28 اصل برای توسعه و پیشرفت کشور مطرح کرده‌اند که 90 درصد این اصل در حوزه علمی، پژوهشی، تحقیقی و مطالعه است و دولت برای دستیابی به این هدف اقداماتی را در زمینه ارتقای بخش فرهنگی و علمی کشور از سال گذشته آغاز کرده است.

این فعالیتها در سال‌های اخیر در سطح کشور چشمگیر بوده است، به طوریکه تا پایان سال 84،67 کتابخانه در استان وجود داشت ولی از سال 84 تا پایان سال 89، 189 کتابخانه در استان تأسیس شده است.

با توجه به قابلیتها و ظرفیتهایی که از لحاظ جمعیتی و امکانات در سطح استان تهران وجود دارد، این استان نیازمند افزایش ظرفیتهای فرهنگی است.

کتابخوانی باید به عنوان یک نیاز و احساس دائمی رواج پیدا کند

دنیای بزرگ و شگفت انگیز کتاب و کتابخوانی به گروه خاص و ویژه ای تعلق نداشته و هر فرد باید با کتاب زندگی کند و مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک نیاز و احساس دائمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را رواج دهند.

امیداست همه ساله استوارتر از گذشته با ایجاد یک ارتباط فرهنگی و شور و نشاط فرهنگی، گامی بلندی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه برداشته شود.

توسعه، هدایت و رونق اقتصادی در کشور با ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت می گیرد و اگر کشور خواهان تغییر و ارتقا در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، بایستی سطح فرهنگی کتاب و کتابخوانی را افزایش دهد.

کتابخانه تهران

کتابخانه های عمومی استان تهران 15 هزار عضو فعال دارد

اکنون کتابخانه های عمومی استان تهران 15 هزار عضو فعال دارند و مقرر شده تا اداره کل امور کتابخانه های استان تهران این میزان را تا پایان سال جاری به 300 هزار نفر برساند.

سال گذشته نزدیک به 4.5 میلیون نفر به کتابخانه ها مراجعه کردند و پیش بینی می شود این تعداد برای امسال افزایش خوبی داشته باشد.

در استان تهران 117 کتابخانه نهادی و 50 کتابخانه مشارکتی وجود دارد و تا پایان سال 10 کتابخانه دیگر به مجموع کتابخانه های استان افزوده خواهد شد.

همچنین به آمار کتابخانه های عمومی استان تهران طی دو سال اخیر 40 واحد اضافه شده است؛ البته سازمانهایی نظیر شهرداری تهران، دانشگاهها، مساجد و ... دارای کتابخانه هستند که با احتساب آمار اینها اعضای کتابخانه های استان تهران افزون بر یک میلیون نفر می شود.

باید از ظرفیت خیرین برای کتابخانه سازی در استان تهران استفاده شود

مشارکت خیرین در امور فرهنگی به ویژه مدرسه سازی در سالهای اخیر افزایش یافتهکه براین اساس باید از ظرفیت آنها برای ساخت کتابخانه ها نیز استفاده شود.

استفاده از مشارکتهای خیرین در حوزه های مختلف اعم از ساخت و تجهیز کتابخانه ها و استفاده از نظریات مثبت و سازنده خیرین در حوزه های مختلف فرهنگی مؤثر خواهد بود.

تعداد کتابخانه های موجود در استان تهران پاسخگوی مطالبات فرهنگی مردم نیست؛ استان تهران دارای افراد تحصیلکرده زیاد و علاقه مند به کتاب و کتابخوانی است که با وجود این، حتماً باید به افزایش کتابخانه ها توجه جدی داشت.

کتابخانه های عمومی به عنوان غنی ترین پایگاههای فرهنگی از نظر منابع مکتوب و علمی در خدمت اقشار مختلف جامعه هستند.

کتابخانه ها به عنوان یکی از ارگانهای مهم فرهنگی و جزو اولویتهای موجود هستند و جذب کمکهای مردمی در این خصوص بسیار مهمتلقی می شود.

کتاب درهای سعادت و خوشبختی را به روی انسانها می گشاید

کتاب گنجی است که بی رنج و زحمت به دست می آید و فرشته ای است که درهای سعادت و خوشبختی را به روی انسانها می گشاید.

کتاب درختی است که میوه هایش خوراک روح انسان و ورقهایش نشانه های لطف خداوند است؛ آموزگاری است که صحبتش باعث شادابی روح انسان می شود و استادی است که سینه اش گنجینه علم و هنر و قلبش پر از صفاست.

کتاب آسانترین راه برای رسیدن به پیشرفت در هر جامعه ای محسوب می شود و باید تلاشها به سوی ترویج کتابخوانی و ساخت امکاناتی نظیر کتابخانه سوق داد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری مهر- گزارش از مینا شمسی