تبیان، دستیار زندگی
حتما این سوال برای بسیاری از والدین گرامی پیش می آید که : چه کار کنیم تا فرزندانمان به خوبی درس بخوانند و دچار مشکلات تحصیلی نشوند ؟ در این مجال ، برآنیم تا این سوال مهم را مورد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمره ی 20 کلاس

راهکارهای موثر در تحصیل خوب نوجوانان


حتما این سوال برای بسیاری از والدین گرامی پیش می آید که : " چه کار کنیم تا فرزندانمان به خوبی درس بخوانند و دچار مشکلات تحصیلی نشوند ؟ " در این مجال ، برآنیم تا این سوال مهم را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهای موثری را ارائه نمائیم . نکات زیر به مواردی اشاره می نماید که شما را در توفیق این امر یاری می رساند...

مدرسه

هماهنگی با مدرسه

ارتباط و هماهنگی با مدرسه از همان ابتدای تحصیل ، سبب می شود تا از فضای تحصیلی فرزند خود ، میزان تکالیف ، زمان مورد نیاز تکالیف ، روش معلم و ... آگاه شوید و در موقعیت های گوناگون ، برخورد مناسب داشته باشید ؛ برای مثال ، اگر فرزندتان گفت : تکالیفم را در مدرسه نوشته ام ، با توجه به این که از فضای مدرسه و روش معلم آگاهی دارید ، پی گیری خواهید کرد.

برنامه ریزی

برای انجام تکالیف فرزند ، با همراهی خود او برنامه ریزی کنید . توجه داشته باشید که برنامه درسی و تکالیف او ، با برنامه های مورد علاقه ی او در تلویزیون و فعالیت های دیگر او تداخل نداشته باشد . در برنامه ریزی ، به تفاوت های فردی کودکان توجه کنید . برخی کودکان مایلند بی درنگ پس از بازگشت از مدرسه ، تکالیف  درسی را انجام دهند ؛ برخی دوست دارند ، پس از استراحت و بازی به تکالیف برسند ، و برخی ساعتی را به انجام تکالیف و ساعتی را به بازی می پردازند و پس از بازی تکالیف را به پایان می برند . بهترین شیوه  ، استراحت پس از مدرسه ، بعد انجام تکالیف ، سپس بازی است.

فراهم ساختن زمینه

برای انجام درست تکالیف و امور مدرسه ، محیط را آرام و بی صدا کنید . مطالعه والدین هنگام انجام تکالیف کودک ، انگیزه بسیاری در او ایجاد می کند . بکوشید در این هنگام ، محرک های مزاحم از قبیل تلویزیون ، رادیو ، صحبت با تلفن و ... را از بین ببرید.

فراهم آوردن امکانات

اتاق مستقل ، نور و حرارت کافی، میز، صندلی، کمد کتاب و امکاناتی ازاین قبیل ، انگیزه کودک را در درس و انجام تکالیف افزون می کند.

تشویق

تشویق در این امر ، نقش معجزه آسایی دارد.

بسیاری از والدین به نمره 20 علاقه نشان می دهند که مطلوب نیست . مهم این است که کودک شما در حد توان خود بکوشد ؛ گرچه نمره 20 نگیرد . توقع بیش از بهره ی هوشی کودک ، از اشتباهات برخی خانواده ها است

توقع والدین در سطح بهره هوشی فرزند

توقع بهترین بودن او را ، از ذهن خود بیرون کنید و معتقد شوید که هر کودک ونوجوانی ، در زمینه های خاصی استعداد دارد و لازم نیست در همه چیز ، بهترین باشد.

** امام علی (ع) می فرماید :

لا یزال الناس بخیر ما تفاوتو فاذا استوواهلکوا .

خیر مردم، پیوسته در تفاوت های آنان است و اگر مساوی شوند ، از بین خواهند رفت .(عیون اخبار الرضا، ج 1 ، ص 58) **

بسیاری از والدین به نمره 20 علاقه نشان می دهند که مطلوب نیست . مهم این است که کودک شما در حد توان خود بکوشد ؛ گرچه نمره 20 نگیرد . توقع بیش از بهره ی هوشی کودک ، از اشتباهات برخی خانواده ها است.

حساسیت بیش از حد

فرزندانی که وارد دوره نوجوانی شده و حس استقلال دارند، تذکرها و نصیحت های پی در پی شما در رابطه با مسائل درسی او ، به طور غیر مستقیم به او پیام می دهد که هنوز بچه است و بزرگ نشده . این پیام ، او را به موضع لج می کشاند تا استقلال خود را اثبات کند ؛ بنابراین ، نصیحت ها را قطع کنید و به این مساله ، حساسیت چندانی نشان ندهید . اجازه دهید خود به تحصیل بیندیشد و مسوولیت پذیری از درون برایش ایجاد شود .

گاهی ، با وجود اینکه والدین تمام شرایط را مهیا می کنند ، فرزندشان باز هم درس نمی خواند و نسبت به مسائل درسی  بی توجه است . شما باید برای رفع این مشکل ، باید علل احتمالی را در نظر گرفته ، در پی از بین بردن آن باشید.

علل گوناگون مشکلات درسی کودکان چنین است :

مدرسه

مشکلات جسمی : ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد . ممکن است بی رغبتی او به درس ، علت پزشکی( کارکرد بد کبد ، عفونت کلیه ، اختلالات هورمونی ) داشته باشد .مراجعه به متخصص ، نگرانی شما را از بین می برد .

مشکلات روحی : فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر ، حسادت به فرزند تازه متولد شده ، تبعیض و مقایسه کودک با دیگران ، سرزنش و توبیخ و... به طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت . سعی کنید محیط خانه را  آرام نمائید و اگر با همسر خود مشاجره دارید ، و اگر برادر یا خواهر بزرگ تر او ، وی را می آزارند ، این مسئله را حل نمائید.

اختلال در یادگیری : اختلال دریادگیری  که 80 درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می دهد ، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است . کودکان مبتلا به این اختلال ، از جهت بهره ی هوشی ،  متوسط رو به بالا هستند ؛ پس بر خلاف تصور برخی ، اختلال در یاد گیری ، به معنای عقب ماندگی ذهنی نیست .

مشکلات این گونه کودکان ، مربوط به ادراک ، حافظه و توالی دیداری و شنیداری است و به طور معمول در تشخیص کلمات مشابه چون  : دوز و زود ، غاز وزاغ ، روز و زور ، و... مشکل دارند .

خستگی : بازی و فعالیت های فیزیکی بیش از حد ، سبب خستگی فراوان و در نتیجه ، عدم انجام تکالیف خواهد شد؛ پس این گونه فعالیت ها نیز باید با حساب و بر اساس برنامه باشد .

حواس پرتی : برخی کودکان ، وقتی تنها هستند ، حواسشان پرت می شود ؛ پس باید زمینه ای فراهم شود که مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر ( آشپز خانه) به تکالیفش برسد ؛ تا در صورت حواس پرتی ، مادر به او کمک کند .

هوش فوق العاده : در مواردی ( گرچه اندک ) ، بهره ی هوشی بالای کودک ، مانع از انجام تکالیف است ؛ زیرا از دید او ، انجام تکالیف ، بسیار بچگانه است . برای چنین کودکی می توانید با هماهنگی با معلم ، برنامه ویژه ای را ترتیب دهید .

همانند سازی : احتمال این که بین نزدیکان ، بی سوادان پولداری باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد ، وجود دارد . باید الگوهای باسوادی که در زندگی خانوادگی و تربیت فرزند موفق هستند و جایگاه اجتماعی ویژه ای دارند ، به او معرفی کنید.

افت تحصیلی برای شاگردانی که تغییر مقطع داشته اند ، و شاگردانی که تازه وارد مرحله ی نوجوانی شده و دچار فشارهای خاص دوران بلوغ( اشتغال خاطر ، تحلیل انرژی ذهنی ، عدم تمرکز) هستند ؛ طبیعی است . برای کم کردن تاثیر این دو عامل ، بهترین کار ، فراهم کردن آرامش روحی او می باشد

در ادامه ی مقاله به بحث " افت تحصیلی" می پردازیم . افت تحصیلی، یعنی کاهش عملکرد تحصیلی از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب . برای مواجهه درست با این مشکل ، باید ریشه ها را بیابید.

توجه داشته باشید که بازجویی ، پیله کردن ، و حتی التماس برای از بین بردن افت تحصیلی تاثیری ندارد .

افت تحصیلی برای شاگردانی که تغییر مقطع داشته اند ، و شاگردانی که تازه وارد مرحله ی نوجوانی شده و دچار فشارهای خاص دوران بلوغ( اشتغال خاطر ، تحلیل انرژی ذهنی ، عدم تمرکز) هستند ؛ طبیعی است . برای کم کردن تاثیر این دو عامل ، بهترین کار ، فراهم کردن  آرامش روحی او می باشد .

افزون بر این ، علل دیگری نیز می تواند سبب افت تحصیلی فرزندانمان شود :

مدرسه

تغییر محیط : هرگونه تغییر محیط ( خانه و مدرسه) افت می آورد و پس از تطبیق با محیط جدید ، ازبین می رود .

عقب ماندن از درس : ممکن است چند روزی به سبب مسافرت ، بیماری ، افسردگی و ... از درس عقب مانده باشد که باید با کلاس های جبرانی خصوصی یا استفاده از همسالان درسخوان جبران شود .

انتقام جویی : رفتارهایتان را بررسی کنید ! شاید فرزند دلبندتان خواسته ای منطقی و مشروع داشته است و به آن بی اعتنایی کرده اید . گاهی نوجوان ، به سبب بی اعتنایی به خواسته اش درس نمی خواند ، تا از والدین انتقام بگیرد .

همسالان : در محیط دبیرستان ، با همسالان و دوستان جدید آشنا شده است . احتمال این که همسالان او انگیزه ای برای درس خواندن ندارند، وجود دارد. بکوشید با نرمی ، ارتباط او را با آنان قطع یا کمتر کنید .

مدرسه : برنامه نامناسب درسی ، تعویض معلمان ، روش خشن مدرسه، شیوه تدریس معلمان، وضعیت فیزیکی کلاس ، شلوغی کلاس و ... نیز در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

دلهره کنکور این همه؟

زمان را تنظیم کنید

بروشوری مخصوص والدین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.