تبیان، دستیار زندگی
شهید محمد مهدی ثامنی نخستین شهید روابط عمومی و تبلیغات دوران دفاع مقدس از اراك است كه در سیزدهم آذر ماه سال 1360 در منطقه عملیاتی پل سابله در عملیات طریق القدس مورد اصابت تركش خمپاره قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به زندگی نخستین شهید روابط عمومی دفاع مقدس

شهید محمد مهدی ثامنی

شهید ' محمد مهدی ثامنی' نخستین شهید روابط عمومی و تبلیغات دوران دفاع مقدس از اراك است كه در سیزدهم آذر ماه سال 1360 در منطقه عملیاتی 'پل سابله 'در عملیات طریق القدس مورد اصابت تركش خمپاره قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل شد.

به گزارش روابط عمومی، شهید محمد مهدی ثامنی سال 1330 در محله دروازه تهران (میدان سرداران) اراك پا به عرصه گیتی گذاشت و در خانواده دینی و خداباور تربیت شد.

شهید ثامنی در سال 1357 وارد دانشگاه تربیت معلم شد و در رشته ریاضی دوره شبانه شروع به تحصیل كرد و بلافاصله به انجمن اسلامی دانشجویان پیوست و خستگی ناپذیر و شبانه روز به فعالیت مشغول شد.

شهید ثامنی از اعضای صدیق و خالص انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و به معنای واقعی تشنه شهادت و برخوردار از روحیه شجاعت و مسوولیت پذیر بود.

در دعا، نماز و تعبد پیشتاز بود و اخلاق پاك و زلالی داشت و سرنوشت امت اسلام برای وی با اهمیت بود و توان دیدن كوچكترین انحراف را در انقلاب اسلامی نداشت و با شمشیر سرخ و آتشین بر منحرفان چپ و راست حمله می كرد و همواره بر حاكمیت مزدوران آمریكایی در ایران معترض بود.

زمانی كه سازش كاران لیبرال موجب در آتش سوختن كردستان شدند با همه وجودش برای دفاع از مردم مظلوم آن دیار به كردستان رفت.

پس از درگیری های انقلاب فرهنگی در آغاز انقلاب اسلامی به برادران جان بركف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در كمال ایثار و شجاعت و در قسمت های مختلف لشگر الله فداكاری كرد.

سازماندهی هنرمندان، نقاشان،‌ خوشنویسان و سایر قشرهای علمی و فرهنگی جامعه، مدیریت فرهنگی مطلوب و اثر گذار به خصوص در مواقع بحرانی از دیگر ویژگی های بارز شهید ثامنی بود.

این شهید هماهنگ با برادر شهیدش 'كاظم ثامنی' از اولین شهدای استان مركزی در كردستان، دانشجوی پیرو خط امام به خاطر همكاری در فتح لانه جاسوسی، یار و یاور مردان زلزله زده طبس، مسوول سیاسی در استانداری كردستان، همكاری با صیاد شیرازی در كردستان، همراه همیشگی شهید سرلشگر پاسدار 'رحیم آنجفی' و شهید محمد زراسوند و اولین شهید روابط عمومی هشت سال دفاع مقدس شناخته می شود.

به عقیده همرزمان وی، شهید ثامنی قبل از اینكه شهید جنگ سخت باشد شهید عقیده و تفكر اسلام ناب بود چون ارزش، منش و شایستگی یك سرباز جنگ نرم را داشت.

او پاسداری ساده زیست و در قناعت و صرفه‌جویی ممتاز بود، برای آمدن به محل كار، پیگیری‌های اداری و یا شركت در جلسات از دوچرخه‌ خود استفاده می‌كرد و به ساده بودن غذا در سپاه اهمیت می‌داد.

شهید ثامنی در راز و نیازی عاشقانه با معبود یكتا می گوید: 'معبودا، من بنده گناهكار تو هستم و از بودنم احساس شرم می‌كنم چرا كه كار مثبتی انجام نداده‌ام، خدایا توفیقی عطا كن و مرگ را شهادت و شهادتم را وسیله‌ رسیدن به بارگاهت قرار بده'.

شهید ثامنی در بخشی از وصیت نامه خود بیان كرده است: آرزوهای دشمن را باید خنثی ساخت، انسان زمانی كه با بصیرت به جنایات برجای مانده از بعثی‌ها می‌نگرد برایش مسلم می‌شود كه در وجودشان اثری از وجدان نیست.

این شهید در وصیت نامه خود خاطر نشان كرده است: 'شما ای ملت حزب الله و ای مستضعفین متعهد، امام را یاری كنید و به هوش باشید كه نه حال و نه در آینده هیچ گاه از خط اسلام كه تاكنون به یاری و همت علما و روحانیت این حاملان راستین اسلام فقاهت بدین جا رسیده است، جدا نشوید'.

او در بخشی دیگری از وصیت نامه خود عنوان می كند: 'سپاس خدای را كه در سرزمین ایران برای ما رهبری عطا فرمود كه رهبری پیامبر گونه‌اش كاخ جباران زمین را به وحشت انداخته و مسلمین جهان را بیدار كرده است.

تنظیم: هومن بهلولی