تبیان، دستیار زندگی
ساختمان و کار بدن انسان یکی از جالب ترین و پیچیده ترین عجایب خلقت است. شما حتماً نام گلبول های سفید را شنیده اید. این گلبول ها که در خون هستند، درست مانند سرباز از بدن انسان محافظت می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشی در بدن

گردشی در بدن

سربازان  بدن

ساختمان و کار بدن انسان یکی از جالب ترین و پیچیده ترین عجایب خلقت است. شما حتماً نام گلبول های سفید را شنیده اید. این گلبول ها که در خون هستند، درست مانند سرباز از بدن انسان محافظت می کنند. مثلاً وقتی که زخمی در پوست بدن ایجاد می شود، بلافاصله میکروب هایی از راه هوا و خاک و جاهای دیگر، در محل زخم جمع می شوند و در آنجا رشد می کنند. در این موقع گلبول های سفید به محل زخم می روند و در آنجا با میکروب ها مبارزه می کنند. بسیاری از آنها در جریان این مبارزه می میرند. مایع سفید رنگی که به نام «چرک» در محل زخم تشکیل می شود، ترشحات و لاشه های این سلول ها و میکروب ها است.

پس چرا معده سوراخ نمی شود؟

اسیدی که در معده انسان برای هضم غذا به کار گرفته می شود آنقدر قوی است که حتی می تواند فلز روی را هم در خودش حل کند.

سرعت رشد مو چقدر است؟

در مردانی که کمی تاس شده اند مو با سرعت کافی رشد نمی کند.  اما در مورد یک پسر جوان، به نظر می رسد که مو بسیار سریع رشد می کند. در واقع سرعت رشد مو توسط متخصصان اندازه گیری شده است و آن ها دریافته اند که مو در هر ماه حدود 5/1 سانتی متر رشد می کند. در طول روز مو با سرعت یکسانی رشد نمی کند اما به نظر می رسد که از نوعی نظم برخوردار است. رشد مو در شب آرام است اما با آغاز روز سرعت رشد آن افزایش می یابد. بین ساعت 11- 10 صبح، سرعت رشد مو به بالاترین میزان خود می رسد. سپس این سرعت کم می شود و بین ساعت 6- 4 بعدازظهر مجدداً افزایش می یابد و باز هم دوباره رشد مو کند می شود. البته این تغییرات سرعت رشد، آن قدر کم است که شما احتمالاً متوجه آن نمی شوید. بنابراین انتظار نداشته باشید که ساعت 10 صبح جلوی آینه بایستید و بتوانید رشد موهای تان را ببینید. مقدار مو در افراد مختلف، متفاوت است. افراد بلوند در مقایسه با افرادی با موهای تیره، از موهای نرم تر اما پرپشت تری برخوردارند. افراد مو قرمز، زبرترین و کم پشت ترین مو را دارند.

صاف یا مجعد بودن مو هم بستگی به شکل فولیکول پیاز مو که از آن جا رشد می کند دارد. پیاز موهای صاف کاملاً گرد و مدور است در حالی که موهای فر و مجعد پیاز موی بیضی شکل دارند. پیاز مو در موهایی که خیلی فر هستند صاف و مسطح است.

این هم نازکتر از مو

قطر بعضی از مویرگ های بدن انسان، پنجاه بار نازک تر از یک تار مو است. به طوری که اگر یکی از این مویرگ ها میان انگشت های ما قرار گیرند، نه می توانیم آن را ببینیم و نه اصلاً می توانیم آن را حس کنیم.

این هم از شگفتی چشم

جالب است بدانید که در زیر پلک ها غدّه هایی وجود دارند که اشک تولید می کنند. این غدّه ها علاوه بر مرطوب نگهداشتن چشم ها و خارج کردن گرد و خاک از چشم، با داشتن مواد ضد میکربی، باعث کشته شدن میکرب ها نیز می شوند.

فرآوری:هدیه آقایان

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:کوتاه و خواندنی، به من بگو چگونه؟

مطالب مرتبط:

گیاهی که آفت ها را فریب می‌دهد

توت غول پیکر

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

درختان عنکبوتی

بندبندی در اعماق اقیانوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.