تبیان، دستیار زندگی
زمانی که همه جا اعلانات و آگهی های تبلیغاتی ، فرهنگ مصرف زدگی را القا می کنند ، تب خرید ومصرف بالا می گیرد . در نتیجه انسان ها با درآوردن پس اندازهای خود از بانک ها به فروشگاه ها و مراکز خرید روی می آورند و نیازهای کاذب خود را...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری وحشتناک در خانواده


امام صادق (ع) فرمودند : وقتی خداوند خوبی و سعادت خانواده ای را بخواهد ، تدبیر و سازش در زندگی به آنان عطا می کند.

مصرف گرایی

زمانی که همه جا اعلانات و آگهی های تبلیغاتی ، فرهنگ مصرف زدگی را القا می کنند ، تب خرید ومصرف بالا می گیرد .  در نتیجه انسان ها با درآوردن پس اندازهای خود از بانک ها به فروشگاه ها و مراکز خرید روی می آورند و نیازهای کاذب خود را ارضاء می نمایند و نتیجه ی این همه مصرف کاذب و بی رویه ، به وجود آمدن کوه هایی از زباله خواهد بود .

افراد می گویند : هر چه بیش تر خرج می کنیم ، احساس رضایتمان از زندگی کم تر می شود و احساس پوچی و خالی شدن می کنیم . ما بیش از حد مادی گرا و حریص شده ایم و سرعت مصرف و هدر رفتن امکانات ، فوق تحمل کره ی زمین است .»

امام صادق (ع) فرمودند : وقتی خداوند خوبی و سعادت خانواده ای را بخواهد ، تدبیر و سازش در زندگی به آنان عطا می کند .

و فرمودند : تمام کمالات در سه چیز جمع است که یکی از آنها تدبیر در زندگی و عقل ومعاش است .( کافی ، ج5، ص78 .)

و باز از امام صادق (ع) روایت است که : اسراف باعث فقر می شود و اقتصاد و میانه روی در زندگی سبب بی نیازی است .( مسائل ، ج12، ص41 .)

امام علی (ع) فرمودند : به وسیله ی اقتصاد نصف مایحتاج را می توان تأمین کرد .( مستدرک ، ج2، ص424.)

علایم این بیماری

نخستین علامت این بیماری : انتظارات زیاده ازحد نیاز است .

پس از جنگ جهانی ، مصرف گرایی بیش تری از طریق تلویزیون به مردم القاء شد . پیدایش ماشین های جدید با داشتن امکانات بیش تر برای تشویق مردم به مصرف گرایی است . در خانه جای کافی برای پارک اتومبیل همه ی افراد خانواده نیست . در دهه ی 50 میلادی استفاده ی مردم از هواپیما 25 برابر شده است .

تعداد زیادی بازار به وجود آمده است که محل تجمع مردم شده است . بچه ها و بزرگ تر ها ، بازار را محل جمع شدن می دانند حتی اگر نیازی به خرید نداشته باشند .

در بازار هم فقط پول مهم است و پول است که احساس خوش بختی می آورد . تا سال 1987 تعداد بازارها از تعداد دبیرستان بیش تر شد و هنوز هم رو به تزاید است .

یکی از تکنیک هایی که بازارها برای مصرف گرایی بیش تر به کار می گیرند ، استفاده از عرضه ی اجناس جالب توجه است که افراد بدون داشتن قصد خرید قبلی ، مجبور به خرید آنها می شوند . ولی با وجود بالا بودن قیمت ها ، مردم خود را به آب و آتش می زنند تا خرید بیش تری کنند و در عین حال هیچ گاه نیز احساس بی نیازی برای انسان ها به وجود نمی آید

دومین علامت این بیماری : استرس مزمن است

در خانه باید پاسخ گوی صورت حساب های پست شده بود ، لباس های زیادی جمع شده که باید جمع آوری شود . جلساتی برای آشنایی مردم با استرس برگزار می گردد که علایم مشخصه ی آن کمر درد ، سر درد ، قلب درد و ... است . کالاها مالک و هدایت کننده ی زندگی بشر شده است . مشکلات مادی افزایش پیدا کرده است . انسان ها تلاش می کنند پول بیش تری به دست آوردند تا بتوانند خرید بیشتری بکنند .

سومین علامت این بیماری : تجاری شدن افراطی است

بیش از دو سوم حجم روزنامه ها و مجلات ، آگهی تبلیغاتی است . تلویزیون نیز پر از آگهی تبلیغاتی است . در همه جا القا می شود که بیش تر جنس بخرید تا به عنوان یک فرد متمدن بیش تر پذیرفته شوید.

چهارمین علامت این بیماری : مادی شدن بچه هاست

مصرف گرایی

بازی هایی که برای بچه ها ساخته می شود نیزگرایش آنها را به مادیات زیاد می کند . بچه های امروز در آگهی های تبلیغاتی غرق می شوند و برای مصرف بیش تر به والدین خود فشار می آورند.آنها نیز به عنوان قشر عظیم مصرف کننده در آمده اند و نوجوانان پول های توجیبی خود را در بازارها خرج می کنند. دو نوجوان آمریکایی در سفری که به مکزیک داشته اند ، این ایده برایشان مطرح می شود که چرا مردم مکزیک با آن که هیچ چیزی ندارند ولی افرادی شادند ، برعکس آمریکایی ها با این که همه چیز دارند و می توانند داشته باشند ولی شادی و نشاط خود را از دست داده اند و دچار پریشانی و اضطراب گشته اند .

برای بازاری ها و تبلیغات چی ها ، کنفرانس هایی ترتیب داده می شود تا آنها راه های بهتری برای تحریک بیش تر مردم به خرید اتخاذ کنند و فیلم هایی نمایش داده می شود که تقویت انگیزه ی بیشتر در وسوسه ی مردم برای خرید بیش تر را آموزش می دهد . نصب آگهی ها در مدارس و حتی روی اتوبوس مدرسه و بخش آگهی از کانال های تلویزیونی که برای مدارس و جنبه های آموزشی به وجود آمده است باعث فشار آوردن دانش آموزان به اولیا در جهت خرید و مصرف بیش تر شده است.

پنجمین علامت این بیماری : شیوع ورشکستگی در بین مردم است

زوج های جوان از طریق قرض و خرید اقساطی کارت های اعتباری ، در ظاهر صاحب خانه و ماشین و لوازم زندگی می شوند و در ظاهر احساس خوشبختی می کنند ولی در واقع همیشه با صورت حساب های ماهانه ی قرض خود روبه رو هستند و از لحاظ اقتصادی همیشه عقبند و در حال ورشکستگی می باشند.

ششمین علامت این بیماری : خانواده ها بحران زده می باشد

بچه ها همواره والدین را به سمت خرید می کشانند ؛ پدر و مادر برای تأمین هزینه ی خریدها و پرداخت صورت حساب ها ، هر دو مجبور به کارند . در نتیجه در خانه کسی به تربیت بچه ها نمی رسد و تربیت فرزندان همانا به دست کمپانی های تبلیغاتی افتاده است و این سبب از بین رفتن نظام و قوام خانواده ها شده است .مردم در قدیم در کارهای خیر بیش تر پیش قدم بودند و به یکدیگر رسیدگی می کردند ولی اکنون برای مصرف بیش تر به دنبال درآمد بیش تر هستند .

هفتمین علامت این بیماری : آسیب های اجتماعی است

اختلاف طبقاتی بین خانواده های فقیر و غنی بسیار زیاد شده است در یک خانواده ی فقیر مادری که شوهرش را از دست داده ، غذای ساده ای می پزد و اظهار می دارد ما نیز آگهی های تلویزیون را می بینیم ولی چون پول نداریم بچه ها را نیز عادت داده ایم .

بسته بندی زیبا و شکیل ، یکی دیگر از نیرنگ های عوامل فروشی است . گاهی هزینه ی بسته بندی یک جنس از ارزش خود کالا بیش تر است که در نهایت جلب کننده ی نظر مردم است و گرچه باعث بالا رفتن قیمت جنس می شود ولی باز مردم آن را با رغبت بیش تری می خرند

هشتمین علامت این بیماری : عفونت جهانی است

به خاطر مصرف بیش تر ، در جهان بیشتر شایع شده است در چهل سال اخیر بشر بیش از تاریخ پیدایش بشر روی کره ی زمین مصرف و آلودگی ایجاد کرده است . به طور متوسط هر نفر 20 تن زباله در سال تولید می کند ، در هر ساعت میلیون ها قوطی نوشابه و بطری پلاستیکی مصرف و به آلودگی محیط زیست جهانی افزوده می گردد در نتیجه تولید و مصرف اتومبیل های بیش تر ، دی اکسید کربن بیش تری در هوا تولید می شود . در قدیم کلمه ی مصرف کننده معادل کلمه آلوده کننده تلقی می شده است .

محققی می گوید : در رشد اقتصادی معمولا به این مسئله می نازیم که (GNP) تولید ناخالص رو به تزاید است . در صورتی که اصل این معیار که در دانشکده های اقتصاد تدریس می شود غلط است . معیار توصیه نباید صرفا افزایش تولید و در نتیجه افزایش مصرف باشد ، بلکه این معیار اصلی باید متوجه مسائل مهم تر از جمله آرامش روحی بیش تر و سلامت محیط زیست باشد . در نیم قرن اخیر اگر چه ( GNP) افزایش یافته است ولی بقیه ی ارزش ها و معیارها روبه کاهش است

نویسنده کتاب « پولتو می خوای یا زندگیتو » برای ترویج روش های کم مصرف کردن کلاس هایی دایر کرده است و به مردم توصیه می کند پول خود را عاقلانه خرج کنند و در فعالیت های خیریه شرکت نمایند و زندگی خود را حرام و بیهوده نکنند ، خرج های خود را بنویسند و مرور کنند و اضافات خرج را حذف نمایند .عده ای از افرادی که در این کلاس ها شرکت کرده اند می گویند : در اثر بررسی خرج های خود نسبت به گذشته ، احساس دیوانگی دارند و از تشکیل این کلاس ها و دوره ها احساس رضایت می کنند.

مصرف گرایی

این افراد برعکس دیگران که به طور متوسط ماهی 4000 دلار خرج می کند ، در سال فقط 7000 دلار خرج می کنند در رستوران غذا نمی خورند و موارد مصرفی و خوراکی خود را در باغچه های منزل خود تولید می کنند و از این صرفه جویی احساس خوشحالی و سبکی بیش تری می کنند .

این نویسنده که نام دوره های خود را « ساده زیستی داوطلبانه » گذاشته است می گوید:

« نکته ی جالب توجه این است که پس از توضیح این مسائل به مردم ، آنها به ساده زیستی علاقه مند می شوند و این نشان می دهد که پرهیز از مصرف زیاد ، یک امر فطری است و ما باید مرتبا این مسئله را برای مردم یادآوری کنیم ولی متأسفانه زور کمپانی ها در این مورد بیش تر می چربد ، ما به جای این که دنبال توسعه ی اقتصادی به سوی بی نهایت باشیم ، باید با ساده زیستی دنبال تعادل در کره ی زمین باشیم که در غیر این صورت باید منتظر فاجعه باشیم. پس از رجوع به فطرت ، مسخره بودن فرهنگ حرص برای ما روشن می شود.

حرص خرید

افرادی هستند که حرص زیاد خرید ، زندگی آنها را پیچیده کرده است . می گویند شعار ما این است که به دنیا آمده ایم تا خرید کنیم . روز و شب را با صورت حساب ها و کارت های اعتباری می گذرانیم و به سوی حراج ها می شتابیم . هر چند که می دانیم درصد تخفیف حراج ها تقلبی است . به عنوان مثال زنی نقل می کند که می گوید کاش همه چیز داشتم و همیشه چیزی می خریدم . در صورتی که بسیاری از چیزهایی را که قبلا خریده است ، را حتی به یاد ندارد . آنها را در اتاق ها تلنبار کرده و حتی فرصت استفاده ار آنها را نیز پیدا نکرده ، اظهار می دارد بدهی من بابت خرید اقساطی اجناس ، یک عدد 5 رقمی است و اگر شوهرم بفهمد که چقدر قرض دارم مرا طلاق خواهد داد و برای کاهش فشار ناشی از حرص قرص های اعصاب استفاده می کنم.

استاد روان شناسی می گوید : « خرید حریصانه شبیه قمار است و انسان حریص فکر می کند دیگر چنین موقعیتی برایش پیش نخواهد آمد . حرص خرید شبیه بیماری روانی است و نوعی وسواس است. مصاحبه گری می پرسد : « در خرید چه چیز جذابی وجود دارد ؟ » و جواب می شنود :« چانه زدن و پیدا کردن جنس ارزان تر که مثل یک بازی است .» پژوهشگری در مورد عادات خرید می گوید : اجناس در دسترس بچه ها است که برای خرید آنها به والدین فشار بیاورند و نیز کالا به راحتی در دسترس مشتری است که آن را بردارد و امتحان کند و فروشنده در مورد خرید از مشتری جواب بله یا خیر نمی گیرد بلکه او را طوری هدایت می کند که نهایتا آن جنس را بخرد .

افرادی هستند که حرص زیاد خرید ، زندگی آنها را پیچیده کرده است . می گویند شعار ما این است که به دنیا آمده ایم تا خرید کنیم . روز و شب را با صورت حساب ها و کارت های اعتباری می گذرانیم و به سوی حراج ها می شتابیم . هر چند که می دانیم درصد تخفیف حراج ها تقلبی است

بسته بندی زیبا و شکیل ، یکی دیگر از نیرنگ های عوامل فروشی است . گاهی هزینه ی بسته بندی یک جنس از ارزش خود کالا بیش تر است که در نهایت جلب کننده ی نظر مردم است و گرچه باعث بالا رفتن قیمت جنس می شود ولی باز مردم آن را با رغبت بیش تری می خرند . باید اراده ی خود را تقویت کنیم و گول نخوریم ، دلیل ندارد حال که به فروشگاه آمده ایم حتما چیزی بخریم.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.