تبیان، دستیار زندگی
اینجا تهران است.صدای ما را از پایتخت کشور می شنوید. گوینده رادیو با انرژی ای مضاعف سعی دارد هر طور که شده طلوع خورشید صبح امروز را متفاوت تر از دیروز نشان دهد. گوینده محترم رادیو بارندگی های هفته گذشته را یادآور می شود و دست به دعا که خدایا این هفته هم ب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چقدر داد بزنیم هوا آلوده است؟


اینجا تهران است.صدای ما را از پایتخت کشور می شنوید. گوینده رادیو با انرژی ای مضاعف سعی دارد هر طور که شده  طلوع خورشید صبح امروز را متفاوت تر از دیروز نشان دهد. گوینده محترم رادیو بارندگی های هفته گذشته را یادآور می شود و دست به دعا که خدایا این هفته هم بارندگی وباران را برما ارزانی بدار.


الودگی هوا

صدای رادیو تاکسی ای که سوارش شده بودم بهتر از هوای پایتخت صاف بود و بدون خش خش و با لطافتی خاص خواب را از چشمان مسافران می ربود.راستش را بخواهید با شنیدن دعای گوینده رادیو که از خدا طلب بارش باران می کرد من هم بی اختیار آمینی بلند گفتم طوری که راننده تاکسی خیره خیره از آینه ی جلو به چهره من نگاهی متعجب کرد.آقا واقعآ هوای این روزهای تهران آلوده است. گفتن همین جمله بود که سر آغاز بحثی بین مسافران وراننده تاکسی شد.چند دقیقه ای بود که بحث بالا گرفته بود که یکی از مسافران تعریف کرد پارسال در ایامی که آلودگی هوا اعلام شده بود ، دختر نوجوانش بیماری اورژانسی می گیرد که برای درمان دختر را به بیمارستان انتقال می دهند وبعداز درمان طبق اعلام پزشک مشخص شده بودعلت بیماری ناشی از آلودگی هوا بوده است.ما بین صحبتهای مسافران کم وبیش صدای رادیو هم واضح به گوش می رسید که از آلودگی هوا صحبت می کرد.چشمم به برج میلاد افتاد طفلکی در آلودگی هوا گم شده بود.اینجا تهران است. صدای ما را از پایتخت می شنوید.

از یک منظر انسان ها در زندگی خود دو گونه رفتار اتخاذ می کنند. انسانهایی که با توجه به محیط و پدیده های پیرامون خود سر ناسازگاری دارند و رفتاری منتقدانه نسبت به شرایط اتخاذ می کنند ودر دسته ی دوم انسانهایی هستند که با شرایط  محیطی و پدیده های پیرامون زیستگاه خود کنار می آیند و ضمن پذیرش شرایط موجود ،زندگی را هر روزه با طلوع خورشید در صلح وصفا ازسر می گیرند.

بی شک یکی از این شرایط زیستی و پدیده های متعلق به عصر جدید ،مبحث آلودگی هوا می باشدکه متاسفانه در کنار آلودگی هایی از جنس صدا و... وضعیت هشداری را برای مسولین شهری به وجود آورده است.براستی برای حل اساسی این آلودگی چه اندیشه ای شده است؟

آیا شهروندان شهرهایی همچون پایتخت که از این آلودگی رنج می برند به عواقبی که در انتظار سلامتیشان است آگاهی دارند؟براستی آلودگی هوا چگونه شکل می گیرد ؟آیا صدمات آلودگی هوا فقط مختص به گروهی خاص خواهد بود یا آنکه  همه شهروندان در معرض آسیب از آلودگی هوا قرار خواهند گرفت؟انسانهایی که به شرایط محیطی عادت کرده اند وبا پدیده های پیرامون زیستگاه خود کنار می آیند امروزه آلودگی هوا را نیز می توانند تحمل کنند؟و انسانهایی که با توجه به محیط و پدیده های پیرامون خود سر ناسازگاری دارند به عنوان مهمترین نقد چه موضوعی را نسبت به مبحث آلودگی هوا مطرح می نمایند؟ و در نهایت یا بهتر نبود باتوجه به وضعیت هشدار لودگی هوا برای جلوگیری از عواضی که برای سلامتی شهروندان پیش خواهد مد تعطیلی ای اعلام می گردید؟

الودگی هوا

اینجا تهران است.صدای ما را از پایتخت کشور می شنوید. گوینده رادیو با انرژی ای مضاعف سعی دارد هر طور که شده  طلوع خورشید صبح امروز را متفاوت تر از دیروز نشان دهد.به نظر هر کاری از دست هر کسی که بر می آید باید اراده شود تا به سر انجام برسد ولو آنکه شهروندی دست رو به آسمان بلند کند و برای نزول بارش باران به درگاه الهی ملتمس دعا شود.البته نقش مسولین مربوطه باید دوباره یادآوری شود که برای این معضل که ارتباطی با سلامتی شهروندان دارد چه طرحی برنامه ریزی کرده اند و دنبال می کنند؟

براستی با طلوع دوباره خورشید باید زندگی را از سر گرفت و متفاوت تر از دیروز صبح را با صلح وصفا آغاز نمود.شهری که افراد در آن بانشاط تر از دیروز پا به عرصه ی اجتماع می گذارند و به کار وفعالیت روزانه خود می پردازند ،کوچه پس کوچه و خیابان و میدانهایش باید به اسم کوچه صفا و خیابان صلح و میدان آرامش نام بگیرد.

یقینآ یکی از صدمات جبران ناپذیری که آلودگی هوا به دنبال خواهد داشت تهدید نشاط شهروندان است.این آزمون برای همه ی شهروندان فراهم است که حال و روز خود را در روزی که هوای شهر بارانی است بیازمایند و این حال و روز را با ایامی دیگر مقایسه کنند که مدتی بارش باران نبوده است و شهر دوباره در آلودگی هوا به سر می برد.خیلی از شهروندان با توجه به نشاطی که در ایام بارش باران پیدا می کنند باعث می شوددقایقی را برای قدم زدن به خیابانها بیایند واز این هوای پاک بهره برداری کنند.به نظر می بایست راههای کاهش آلودگی هوا توسط کارشناسان مربوطه هر چه سریعتر تشخیص داده شده و با ضمانت مدیران اجرایی مربوطه وبا همکاری وهمدلی همه ی شهروندان راههای کاهش آلودگی هوا طی شود. البته در این مقاله کوتاه فقط به بخشی از صدمات جبران ناپذیر آلودگی هوا اشاره شد که مطمئنآ همه افراد جامعه از انواع دیگر این صدمات آگاه هستند ودرصورت عدم آگاهی برخی شهروندان لازم است که رسانه های جمعی بنا بر رسالت ذاتی خود بیش از پیش اذهان عموم را نسبت به دیگر صدمات آلودگی هوا آگاه نمایند. این مهم نیز نباید از سوی مسولین مربوطه به فراموشی سپرده شود و با تصمیماتی سطحی برای مقابله با همچنین معضل جدیی برآیند.

از دست هر کسی که بر می آید باید اراده شود تا به سر انجام برسد. ولو آنکه شهروندی دست رو به آسمان بلند کند و برای نزول بارش باران به درگاه الهی ملتمس دعا شود.البته نقش مسولین مربوطه باید دوباره یادآوری شود که برای این معضل که ارتباطی با سلامتی شهروندان دارد چه طرحی برنامه ریزی کرده اند و دنبال می‌کنند؟

شنیده شدن خبرهایی از مرگ ومیر انسانها حتی در اقصی نقاط دنیا بنا بر آلودگی های موجود در هوا خود به تنهایی زنگ خطری است که همه انسانها را در برابرطبیعت و محیط زیست خود  و پدیده های پیرامون مسئول نماید. البته این مسولیت نیز در آموزه های اعتقادی و دینی ما نیز منعکس است که ما نسبت به محیط زیستمان نیز مسئول هستیم.

اینجا تهران است.صدای ما را از پایتخت کشور می شنوید. گوینده رادیو با انرژی ای مضاعف سعی دارد هر طور که شده  طلوع خورشید صبح امروز را متفاوت تر از دیروز نشان دهد.

علی اصغر معبادی

بخش اجتماعی تبیان