تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با بیست و سوم آذر 1390 و هجدهم محرم 1433 هجری قمری و چهاردهم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم آذر در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با بیست و سوم آذر 1390 و هجدهم محرم 1433 هجری قمری و چهاردهم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

23 آذر 1357

تظاهرات مردم در اكثر شهرهای كشور ادامه پیدا كرد و دهها نفر در كرمان، مشهد، اصفهان، جهرم، یزد و سبزوار در جریان این اعتراضات مردمی به شهادت رسیدند.

23 آذر 1350

دیپلمات های ایرانی مقیم عراق در پی قطع روابط دو كشور به تهران بازگشتند. در همین روز صدها نفر دیگر از ایرانیان مقیم عراق از این كشور اخراج شدند. قطع روابط به علت اعتراض عراق به عملیات نیروی دریایی ایران در بازگرداندن و پاكسازی جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس بود.

23 آذر 1346

دانشگاه تهران در اولین روز بازگشایی خود پس از 10 روز تعطیلی، شاهد برگزاری تظاهرات دانشجویان علیه رژیم پهلوی بود.

23 آذر 1326

'محمدرضا پهلوی' در پی سقوط 'احمد قوام'، 'رضا حكمت' را به نخست ‌وزیری منصوب كرد.

23 آذر 1314

قانون كدخدایی مشتمل بر 12ماده كه سه روز پیش از این(20 آذر ماه) به تصویب مجلس شورای ملّی رسیده بود، ابلاغ شد. در این قانون كدخدای ده نماینده مالك و مسئول اجرای قوانین و نظامنامه‌های دولت، معرفی شده است.

23 آذر 1311

انگلیس به دلیل لغو قرارداد دارسی، از ایران به دادگاه لاهه شكایت كرد. قبلا ایران اعلام كرده بود دیوان مذكور صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد.

23 آذر 1304

'میرزا حسن خان مشارالملك' وزیر امور خارجه، تصمیم مجلس مؤسسان در واگذاری دائمی سلطنت به 'رضاخان' و اعقاب ذكور وی را به تمامی سفارتخانه ‌ها ابلاغ كرد.

23 آذر 1300

مجلس شورای ملی، پیمان 26 ماده ‌ای منعقده میان ایران و دولت بلشویكی روسیه را تصویب كرد. به موجب این پیمان، دولت روسیه در ازای لغو تمامی قراردادهای استعماری تحمیل شده از طرف تزارها بر ایران، اجازه یافت در صورت دخالت مسلحانه یك دولت خارجی در امور ایران و تهدید سرحدات شوروی، حق دخالت متقابل در ایران را داشته باشد.

23 آذر 1286

عده‌ای از طرفداران 'محمدعلی شاه' كه مخالف مشروطه بودند پس از تجمع در میدان بهارستان تهران به ساختمان مجلس حمله كردند. در این حمله كه با مقاومت محافظان مجلس روبرو شد، عده ‌ای كشته و یا مجروح شدند. در همین روز درگیری مشابهی در میدان توپخانه به وقوع پیوست.

تنظیم: هومن بهلولی